Pagina 1 van 1

Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 01:58
door HOOGSTRAAT
Ik rijdt nu 5 jaar een espace 4.2,0T initiale. Ik heb het idee dat de lichtopbrengst van de xenonlampen minder wordt met de tijd. Er staat slechts 60.000km op, dus veel is dat niet. Zijn er rijders die dezelfde "problemen"hebben, en zp ja wat kan ik er aan doen.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 06:32
door Renier
Da's helemaal niet zo raar hoor, xenon gaat lang niet zo lang mee als er vaak wordt beweert.
Licht opbrengst gaat langzaaam achteruit, kan best dat je nu nog maar op 70% zit.
In m'n Megane II had ik zelfs na 30.000 km al een defecte lamp :?

Belangrijker dan het aantal branduren is vooral ook het aantal keer opstarten. En van een warme start (uit en snel daarna weer aan) houdt een xenonalmp ook niet echt.

Ik heb vorig jaar een Laguna van toen 4 jaar oud met 63.000 km gekocht.
Direct de beide xenonlampen vervangen en ik merkte echt dat het meer licht gaf.
Op deze manier heb ik zelf het meeste profijt van m'n xenonlicht. Als ik wacht tot er 1 stuk gaat over wellicht 1-2 jaar rij ik de hele tijd met verouderde lampen :(

Ik heb via eBay 2 nieuwe Osram Xenarc 66240 D2S lampen gekocht en er zelf ingezet.
Kostte me zo'n EUR 85,- incl verzending. De dealer vraagt een paar honderd euro voor vervanging :shock: :evil:

Als je net als bij de Laguna makkelijk bij de xenonlampen kan is het vervangen makkelijk zelf te doen, niet anders dan een halogeenlamp. Je moet wel heel voorzichtig met de tere lampen zijn en het glas uiteraard niet met je handen aanraken, maar da's met halogeen ook zo.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 17:35
door fgrooten
Mijn Espace van 4 jaar oud had volgens mij ook nog de originele fabriekslampen toen ik hem kocht.

En het eerste dat mij opviel was dat er bar weinig licht van de xenonlampen kwam, in tegenstelling tot mijn eerdere 607 waar ik echt nooit licht tekort kwam. Na 2 maanden begon één lamp helemaal paars te kleuren wat mij heeft doen besluiten nieuwe lampjes er in te zetten. Deze heb ik via marktplaats gekocht (waren iets van 25,- p/s) en zelf geplaatst, was een half uurtje knutselen. Bij de dealer zou ik 180,- per lamp kwijt zijn geweest.... :shock:

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 17:46
door Renier
Die prijs kan wel kloppen, ik was ooit voor de megane geloof ik €160,- excl. BTW kwijt voor 1 lamp :?

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 20:16
door Pleiades
Mijn Espacen hebben allebei nog de originele lampen. Lichtopbrengst is ook nog goed :mrgreen:

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 21:26
door Renier
Maar jij weet niet wat je mist als je er nieuwe inzet :lol:

Even serieus, ik merktte echt een behoorlijk verschil, en dat na 4 jaar en 65.000 km....

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 21:45
door fgrooten
Yep, verschil is echt enorm!

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 21:46
door Rojo69
Als je er 1 wisseld na een jaar, zie het verschil al.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 21:46
door Pleiades
Renier schreef:Maar jij weet niet wat je mist als je er nieuwe inzet :lol:

Even serieus, ik merktte echt een behoorlijk verschil, en dat na 4 jaar en 65.000 km....
Heb ze een keer naast de Laguna gezet die toen 4 maanden oud was, verschil was misschien 10-15%

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 20 sep 2010 22:31
door Renier
Denk niet dat dat een goed vergelijk is, kijk maar eens op de snelweg, welke Renault met xenon verblind het meest: juist de Espace... :(

Het is nu eenmaal een hoge auto, dus de lampen vd Espace schijnen volgens mij ook verder, dus lijken dan feller.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 22 sep 2010 17:16
door Pleiades
Dan maakt het in de praktijk NOG niet veel uit :wink: Maar ik zal bij de eerstvolgende beurt wel even nieuwe units erin laten zetten, kijken of het helpt.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 22 sep 2010 17:20
door Rojo69
Hoogte van de koplampen in de auto zou weinig uit moeten maken denk ik Renier.
Er zit immers een hoogte automatische regeling op.(volgens mij verplicht met xenon lampen)
Tuurlijk kun je die afstellen, dus de afsand is dan ook beïnvloedbaar.
De lichintensiteit/felheid zal niet uit moeten maken, anders is ie nooit goedgekeurd voor de Nederlandse wegen. 8)

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 22 sep 2010 23:35
door Hema
Renier schreef: Belangrijker dan het aantal branduren is vooral ook het aantal keer opstarten. En van een warme start (uit en snel daarna weer aan) houdt een xenonalmp ook niet echt.
Heb je ergens bronnen die bevestigen dat het starten slecht is? Voor een gloeidraad is starten slecht vanwege het uitzetten van de draad, maar in Xenon zit niets wat direct kan sneuvelen. Zo ben ik ook nieuwschierig naar de reden van de lagere lichtopbrengst, danwel de verkleuring na een aantal branduren. Bij een gloeidraad slaat het wolfram neer op de binnenkant van het glas, maar een "gebruikte" xenon lamp blijft helder, toch ??

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 22 sep 2010 23:49
door Renier
Ik heb het ook maar van horen zeggen, zit veel op fora... :lol:

De theorie erachter weet ik niet, de praktijk wel: nieuwe lampen geven meer licht dan oude en een nieuwe lamp geeft pas na een bepaalde tijd z'n max aan licht.

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 23 sep 2010 17:15
door fgrooten
Xenon is vergelijkbaar met een TL-balk (nee, ik weet ook wel dat het niet hetzelfde is maar het principe is gelijk, duh).
Ze werken allebei als een gasontladingslamp. Dat wil zeggen dat er een gas in het glas zit, xenon, wat bij een bepaalde hoogspanning gaat oplichten. Dat gas kan op....

Re: Xenonverlichting

Geplaatst: 26 sep 2010 17:43
door mechanic
Laat eerst de lichtopbrengst eens controleren bij een goede garage, deze weet ook het voorschrift voor de xenonlampen.
Indien alles correct werkt, kan xenon nooit verblindend zijn. Inderdaad bij orignele xenon zit er automatische hoogteregeling op.
Ga er vanuit dat de koplampen goed schoon zijn..