Pagina 1 van 1

Motor "verzopen" 3.5V6

Geplaatst: 03 sep 2011 08:21
door sanineenespace
Volgende situatie:
-deze week heeft vrouwlief de auto kort verplaatst om de auto schoon te maken
-tijdens de werkzaamheden is de accu aangeweest / radio geluisterd
-'s middags wil ze weg gaan en krijgt de auto niet gestart (koude start): eerste vermoeden platte accu
-ANWB erbij, die de accu doormeet; stelt vast dat deze 100% in orde is.
-hij start de auto (startknop ingedrukt, licht gas bijgeven)
-grote zwarte benzine-wolk achter de auto uit de uitlaat
-nadien geen problemen meer

Uitleg ANWB: auto is verzopen (maar dat kan toch niet met huidige injectie-motoren?) Klopt deze uitleg en/of zijn er andere dingen die ik eens moet laten nagaan die er de oorzaak van kunnen zijn geweest.
Groet uit een zonnig Brabant

Re: Motor "verzopen" 3.5V6

Geplaatst: 03 sep 2011 22:52
door Hema
Er komt veel aansleg op de bougies te zitten bij een heel korte rit. De aanslag is geleiend zodat de vonk niet meer overspringt, maar via de aanslag afglijd naar massa. De benzine die wordt ingespoten ontbrandt niet en er hangen druppels benzine aan de bougies.
Vooral Opels hebben daar veel last van.

[ Posting via iPad ] Afbeelding

Re: Motor "verzopen" 3.5V6

Geplaatst: 04 sep 2011 11:38
door WillemS
In aanvulling op het bericht van Hema nog het volgende, de benzine van tegenwoordig is eigenlijk helemaal geen benzine.
Er zit al standaard 5% bio-ethanol in en dat gaat geleidelijk naar de 10% en meer. De brandstof van tegenwoordig verdampt heel slecht, daarom maken ze de bougies en bobine's steeds beter en krachtiger. Onder de 60 graden(motor,olie en koelvloeistof temperatuur) heb je heel veel last van condens in de motor, met als gevolg slecht starten, veel slijtage en vervuiling.
Je dient de motor en olie dus goed warm te rijden(min. 20 minuten). Verder dus ook ieder jaar zeker de olie en filter vervangen.
mvg
WillemS