Pagina 1 van 1

Drijfstanglager

Geplaatst: 15 apr 2012 11:22
door Hoenoes
Renault Grand Espace bouwjaar 2005 2,2 DCI Automaat

Beste Renaulr rijders,

Afgelopen vrijdag (13-04-2012), ja vrijdag de 13e....gestrand met mijn Espace. Motor begon met een heel raar getik, paar kilometer mee gereden en toch besloten de auto stil te zetten en de ANWB te bellen. Deze was erg snel ter plekke en zei gelijk, nadat ik de auto gestart had, zet maar weer uit en niet verder mee rijden....
Volgens hem is de drijfstanglager kapot, nu heb ik niet veel verstand van auto's dus dit zei mij niets. We hebben de auto afgesleept naar de garage (gelukkig was de garage in de buurt en moest de auto er dinsdag heen voor APK). Netjes door de ANWB thuis gebracht en geprobeert uit te zoeken wat inhoudt als de drijfstanglager kapot is maar ik kom hier niet uit.
Er werd ook door anderen gezegd dat het de verstuiver kan zijn of een klepstoter?????

Het zegt mij allemaal niets, heeft er iemand advies wat ik het beste zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

Vr. gr.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 15 apr 2012 15:43
door RichTrip
Als de diagnose van een kapot drijfstanglager de juiste is, dan betekent dat is de meeste gevallen een nieuwe motor. Of een motor revisie. Maar in beide gevallen is het een flinke onkostenpost, helaas.
Komt vaker voor bij een 2.2 dCi.
Ik ga er ook vanuit dat de ANWB het bij het rechte eind heeft, ze zullen het zeer waarschijnlijk vaker hebben meegemaakt en gehoord.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 15 apr 2012 18:32
door mechanic
Maar vergis je niet door meteen een motor op te geven, een kapotte verstuiver maakt een bijna gelijk geluid. Heb wel eens gezien dat de motor vernieuwd werd, oude verstuivers terug, precies hetzelfde geluid :D
Maargoed, een goede monteur kan dit geluid wel onderscheiden.
De drijfstanglagers zijn de lagers die de zuiger vasthouden aan de krukas. Deze lopen in door slecht materiaal, of een smeerprobleem. Hierdoor zit er ruimte in de bevestiging en dat hoor je.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 18 apr 2012 19:13
door Hoenoes
Het is dus idd de drijfstanglager......goedkoopste oplossing is een ruilmotor :cry2:
Het schijnt zo te zijn dat de motor bij deze auto compleet gedemonteerd moet worden en ook weer deel voor deel ingebouwd worden.
Navraag bij diverse bedrijven heeft alleen opgeleverd dat dit zo kostbaar is dat de auto het eigenlijk niet meer waard is.

Hoop dat er iemand is die mij gelukkiger kan maken door te zeggen dat het niet zo is, maar vrees het ergste...

Vr. gr.
Hoenoes

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 18 apr 2012 19:27
door mechanic
Ik maak het gehele front van de auto los, laat dan de motor+bak op een motorsteun rusten en til de carrosserie weg van de motor. Haal dan de bak van de motor af, en monteer deze op de nieuwe motor. Wel met nieuwe koppelingcilinder.
Dan kijk ik wat er op de ruilmotor zit en wat niet, alles wat er niet opzit over zetten met nieuwe pakkingen.
Als ik weer een complete motor en bak heb laat ik de carrosserie er weer overheen zakken en bouw de boel weer dicht. Deel voor deel in de auto monteren heb ik nog nooit van gehoord.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 19 apr 2012 15:12
door Hoenoes
Bedankt Mechanic...

Heb jij een idee wat een ruilmotor zou moeten kosten en wat de de- en montage moet kosten? Krijg wel prijzen maar daar schrik je echt van...

M. vr. gr.
Hoenoes

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 19 apr 2012 17:23
door mechanic
Helaas zijn het prijzen om van te schrikken :( Een kale ruil motor zal je rond de 1500euro gaan kosten, dus alles omzetten van turbo tot verstuivers. Div pakkingen etc, multiriemset, evt koppeling zal je ook nog eens een 500euro kosten.
Tel daarbij 1.5 dag arbeid op, dealerprijzen à 100e per uur, en je zit aan een fors bedrag. Even goed zoeken naar een specialist zou ik zeggen.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 23 apr 2012 22:21
door Hoenoes
Bedankt Machanic,

Ben jij toevallig geen specialist op dit gebied.... :D

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 24 apr 2012 17:47
door mechanic
Jawel hoor, maar ik heb geen ruimte om thuis dit soort klussen te doen. :D

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 24 apr 2012 19:34
door Hoenoes
Dat is jammer Mechanic... Ik heb inmiddels wel iemand gevonden die het zou willen doen (en die heeft wel ruimte.... :lol: ), maar goed eerste de auto daar zien te krijgen. Weet jij toevallig wat het verschil tussen het geluid van een defecte drijfstanglager en een defecte verstuiver is?

M. vr. gr.
Hoenoes

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 25 apr 2012 20:08
door pbakker
hoi Hoenoes,
ik heb hetzelfde probleem , wie heb jij gevonden en wat kost zoiets?

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 26 apr 2012 08:47
door Hoenoes
Hallo pbakker,

Bij mij is het een neef van mn zwager die automonteur is en die wil wel kijken wat er aan te doen is. Hij geeft wel aan dat als de drijfstanglager echt kapot is het wel een duur geintje wordt, dus ik wacht nog even zijn oordeel af.
Wat voor Espace heb jij? En wat is er precies aan de hand?

M. vr. gr.
Hoenoes

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 26 apr 2012 10:48
door pbakker
drijfstang lagers liggen eruit en de krukas is beschadigd
revisie rompblokken 3250 ex en dan moet alles nog overgezet
ik heb gekozen voor deelrevisie en wat er daarna nog nodig is, ze hopen dat de turbo niet beschadigd is door de olie!
ik laat gelijk de automaat reviseren , alles gaat toch los en die heeft er ook 240 dkm opzitten
al met al een zeer dure grap en in principe een constructie fout van de fransen!
je wordt er niet blij van

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 27 apr 2012 19:11
door Hoenoes
Dat is toch vreemd dat een constructie fout zo vaak voorkomt, je hoort ook vaak van die terugroepacties. Zou voor Renault ook een optie geweest zijn. Ik snap wel dat het probleem misschien voor Renault niet zo groot is omdat de veiligheid niet in gevaar is, maar toch....er zal toch wel een oplossing voor te bedenken zijn (geweest....). Maar goed daar hebben de meeste niets meer aan, die van mij heeft ook 240 dzn gelopen, zal voor Renault ook wel te veel zijn om daar nog iets aan te doen.
Toch vind ik het onbegrijpelijk dat een autofabrikant die al zoveel en zolang auto's bouwt dit niet heeft kunnen voorkomen, de auto's worden toch behoorlijk getest voor ze de markt op komen en het is ook niet het eerste model van de Espace.
Nu weet ik niet of het bij alle type motoren van Renault voorkomt of alleen bij 2,2 dCI....ik heb er namelijk eerder niets over gehoord, maar nu ik met de gebakken peren zit hoor ik het steeds vaker....

M. vr. gr.
Hoenoes

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 27 apr 2012 19:17
door mechanic
Er zijn ook heel veel 2.2 dci's die probleemloos een aantal ton op de klok erbij zetten. Meestal slecht of niet tijdig onderhoud waardoor de lagers extra slijten. Deuk in carterpan door onvakkundig vernieuwen van de distributieriem komt ook vaak voor. Dan krijgt de oliepomp geen aanvoer meer en is het snel afgelopen.
Toch komt het bij ons, een dealer, niet heel vaak meer voor. Aantal jaren geleden kwamen ze met bosjes binnen.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 14:14
door pbakker
dat is vreemd, ik heb 500 km geleden ook de distributie vervangen en nu krukasschade !
kan dit door de garage gebeurd zijn????
waar kun je aan zien of ze iets niet goed gedaan hebben?
ze zijn verzekerd voor zulke dingen

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 16:22
door mechanic
Dat kun je zien aan de carterpan. Zit er een deuk in, hebben ze een krik verkeerd gebruikt.
Er zit origineel een kleine deuk in, dus het is lastig te zien af en toe. Heb je hier een foto van??

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 19:10
door pbakker
ga morgen een foto maken, is er ook wat te zien aan het tuitje van de olie pomp?
is dat ingedeukt ofzo?
en is er juriprudentie erover?

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 19:17
door mechanic
Aan de oliepomp zelf zie je meestal niet dat deze geraakt is. Ben benieuwd.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 19:21
door pbakker
hoe kun je dan bewijzen dat het door de krik gekomen is?

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 29 apr 2012 20:47
door mechanic
Dat is moeilijk, maar als er een deuk in zit komt die er niet zomaar in uiteraard. Als je bodemplaat niet beschadigd is heb je al wel een punt dat het niet jou schuld is. Maargoed dat zal geen stand houden.
Het kan ook goed anders gekomen zijn hoor je motorschade, maar piet beun zet de krik wel eens verkeerd. Veel dealers zijn hiervan wel op de hoogte.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 13:12
door pbakker
dag Mechanic
heb je misschien een foto o.i.d van zo'n ingedeukte carterpan of een die niet gedeukt is
ik ga vanmiddag naar de wagen om foto's te maken en als ik vergelijk heb is dat wel helpvol !
zijn garages voor zulk soort schades verzekerd ?

had zaterdag iemand aan de lijn met precies hetzelfde ,distri vervangen en na 300 km een vastlopen op de drijfstang
hij had die wagen opgekocht voor de sloop en zou zien of de motor voor mij nog goed was

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 13:26
door pbakker
ik had nog een vraag ,
;
wanneer de pomp geen olie genoeg heeft gekregen met de bovengenoemde schade tot gevolg , hoe zit het dan met andere draaiende delen in de motor?
die hebben dan toch ook te lijden gehad ?
is dan deel revisie oke of moet het hele blok uitelkaar

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 14:13
door mechanic
Een foto heb ik helaas niet. Dan kunnen inderdaad zoals je zegt andere motordelen ook al beschadigd zijn. Als je al slijpsel aan je pomp hebt zitten, heb je vermoedelijk ergere motorschade dan alleen de lagers. Je kunt dit allemaal pas zien als de motor uit elkaar ligt. Of ze hiervoor verzekerd zijn weet ik niet, maar als het aantoonbaar hun schuld is zullen ze de kosten toch moeten vergoeden.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 14:16
door pbakker
oke dan,
ik houd je op de hoogte , beroerd om met zo'n boodschap te komen maar beter hij dan ik als het zijn schuld/fout is

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 14:18
door mechanic
http://www.tweedehands.nl/auto-onderdel ... 26718.html

dit is een gebruikte carterpan zonder grote deuk door verkeerde krik plaatsing. Dit is normaal, deze afschuiningen erin.

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 14:28
door pbakker
ik zie wel een drietal deukjes die verdacht lijken op de halfronde krikken die ze in de garage gebruiken om de auto op te zetten voor bijv. banden wissel
dus kan hij daar naar binnen gekomen zijn en zodoende de pomp hebben geraakt?
als je de auto laat zakken op de krik krijg zo n dun pannetje toch gauw een 300 kilo op die punten te verwerken'afgezién nog van het feit dat het moment van stoppen van de brug nog meeweegt en de klap groter maakt
ik ben zelf docent metaal en ik heb wel gezien dat het maar flinterdun is

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 30 apr 2012 14:31
door mechanic
Het metaal is erg dun en fragiel. De krik moet je plaatsen aan de rechterkant van de pan (foto) op de bolle rand. Daar kan deze het makkelijk hebben. Je bedient alleen de krik, de brug hoeft niet omhoog of omlaag, je doet alles van de bovenkant. Alleen ter ondersteuning, maar de motor moet iets omhoog dus als deze verkeerd staat pomp je zo de pan in.

Even afwachten dan maar...

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 16 mei 2012 11:28
door pbakker
dag heren ,
de espace was niet meer te redden zonder grote uitgaven te doen ,de gang naar de sloop is vorige week geweest en zonder aanwijsbare redenen lagers eruit en een ruilmotor onbetaalbaar :arrow:
vind het schandelijk dat zo'n groot merk als renault zulke waardeloze motoren in hun auro's durft te plaatsen :mrgreen:
in de afgelopen weken diverse mensen gesproken die allemaal de 2,2 diesel vervloekten! :twisted:
ik heb van mijn laatste centen een opel gekocht met ..jawel een y30dt motor erin! :naughty:
soms ziet het echt tegen :( :shock:
de opel dealer in dronten verzekerde mij echter dat zij een tiental auto's hebben rijden met deze motor en allen zonder problemen rijden. :pray:
bij uitlezing ook geen gekke dingen gezien, duimen dan maar
tot zo ver het renault verhaal
allen bedankt voor de input

Re: Drijfstanglager

Geplaatst: 18 mei 2012 11:14
door de mon
Mijn maat heeft zopas een 15 Dci gekocht.Hij heeft dezelfde pk's als mijn 19 D Kangoo.Als ik verhalen lees over slijpsel in olie die turbo's opvreten.Dit zou dan komen door de drijfstanglagers die wegslijten.Common rail injectors die blijven spuiten kunnen drijfstanglagers ook stuk doen gaan. Mogelijke fout, de dikke en dunne lagerschaal die roteren in drijfstang.
Bij een oude tractor heb ik eens een defecte drijfstang gehoord.Bij gas loslaten dan hoor je hem tikken.
Het is hier car-pass zodat je normaal het onderhoud en de nieuw geplaatste onderdelen kunt raadplegen.