Pagina 1 van 1

Viergasmeting & Pingelen

Geplaatst: 25 aug 2012 09:00
door fhk
Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen:

1.Kan je met zekerheid olieverbruik van de motor meten met een viergasmeting?
2. Als de motor duidelijk hoorbaar pingelt, waarom krijg ik dan geen foutmeldingen?
Is het mogelijk dat de motor pingelt en geen fout code genereerd?



Bouwjaar: 2004
Brandstof: benzine
Motor: 3.5 V6 711

Re: Viergasmeting & Pingelen

Geplaatst: 25 aug 2012 12:34
door WillemS
Het olieverbuik is niet/slecht te meten met een viergastest.
Laat de wagen eens uitlezen met de Renault-clip. Als de motor echt pingelt zal er zeker een fout-code gezet zijn.
Tank ook eens 98 octaanbenzine van een gerenomeerd merk.
Renault heeft specifieke instrukties voor het meten van het olieverbruik, exact afvullen, pluggen en dop verzegelen en flink eind rijden , zo'n 1000 km. dan meten. Hoe is de toestand van de bougies? wanneer zijn die voor het laatst vervangen(beunhazen vergeten vaak de achterste rij te vervangen, is te veel werk). Is de motor verder tip-top in orde?
SUC6
vg
WillemS

Re: Viergasmeting & Pingelen

Geplaatst: 25 aug 2012 15:05
door fhk
Beste WillemS,

Bedankt voor de reactie.
Bij het tanken van 98 blijft het pingelen, wel minder, maar is zeker aanwezig.
Zelfs met RON 100 in Italie.
Zijn deze codes ook uit te lezen met een Creader ODB II van Launch, of moet dit echt met een clip.
Alle Bougies zijn reeds vervangen. Foto van de voorste bougies, zie bijlage.
Er is in Feb. een "gereviseerde" motor geplaatst, omdat ik een hoog olie verbruik had en pingelde.
Heb nu behoorlijk geïnvesteerd maar heb helaas de zelfde problemen.

Verder loopt de motor goed, op pingelen en olieverbruik (1,45ltr/1000km) na dan..

Re: Viergasmeting & Pingelen

Geplaatst: 25 aug 2012 16:50
door WillemS
Je kunt proberen de wagen uit te lezen met een ander apparaat, maar de kans bestaat dat die niet "diep"genoeg in het systeem kan komen.
Overigens als de in febr. geplaatste motor een gereviseerde is heb je zeker nog garantie!!!.
Ik had het trouwens over de achterste drie bougies, die waar je zo moeilijk bij kunt, maar bij revisie worden toch al nieuwe bougies geplaatst. en dit zijn idd die dure platina(gaan 120.000 km mee).
Terug naar de garage en daar laten oplossen, dit is niet normaal.
SUC6

Re: Viergasmeting & Pingelen

Geplaatst: 25 aug 2012 19:04
door mechanic
1l op 1000km wordt nog als acceptabel gezien, maar dat wil je als klant natuurlijk niet. Dit soort verbruik moet onder garantie van de motor worden verholpen zoals willem al aangeeft.
Bougies zijn inderdaad prijzig en lastig te vervangen, toch wel een uur of 3 werk.