Pagina 1 van 1

2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 20 okt 2012 19:22
door Geert S
Mijn katalysator schijnt niet meer te werken. Het uitgangsvoltage van de tweede Lambda sensor pendelt met de eerste sensor mee. De kat zit niet verstopt (200km/u) lukt nog wel. Viergastest ben ik ook niet bang voor. Dus ideetje. Een sleeve om de tweede lambda sensor zetten en buiten de uitlaat monteren en het sensorgat afdoppen. Is dat wat?

Groetjes

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 20 okt 2012 19:54
door mechanic
Of het probleem oplossen, onderdelen hoeven niet duur te zijn. Je kunt je oude kat. ook opnieuw laten vullen.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 20 okt 2012 20:57
door Geert S
Volgens garage nieuwe (imitatie) kat ongeveer 600,- incl btw.

Eerste zin in dialog sys. Voor het demonteren van de katalysator dient de motor te worden uitgebouwd.

Kost best wel wat. Vandaar andere opties aan het zoeken.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 okt 2012 10:31
door mechanic
Je hebt wat verschillende types, zit jou katalysator in je uitlaatspruitstuk verwerkt?

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 okt 2012 11:52
door WillemS
Waarschijnlijk is het monoliet van de kat nu verdwenen, en is die dus gewoon leeg. 4-gastest wijst dat uit.
Werkt de 1e Lambda wel naar behoren? zo,niet dan is daardoor wellicht de kat defekt geraakt( te rijk mengsel laat het monoliet smelten).
Je kunt ook LPG laten inbouwen dan hoef je niet zo bang te zijn voor de 4-gastest(GAS is heel veel schoner).
SUC6
mvg
WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 okt 2012 12:24
door Geert S
Volgens de garage (met Clip) is de eerste sensor nog goed. Weet niet of ze ook een test tijdens rijden volgens werkplaatshandboek hebben uitgevoerd. Wat ik vreemd vindt is dat de melding van de ecu op het dashboard niet meer verschijnt dus kat is denk ik niet helemaal leeg.

Wel vreemd verbruik. Tot 100 prima tussen 100 en 110 gaat verbruik ineens met klappen omhoog. Bij 120 15 liter op 100km!

Dus te rijk mengsel klopt wel. Kat waarsch stuk door olie lekkende turbo (voorjaar nieuwe turbo geplaatst)

@mechanic; idd de kat zit aan achterzijde motor direct aan de turbo gemonteerd.

Groeten

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 okt 2012 13:13
door mechanic
Ik twijfel of dat de motor eruit hoeft voor de kat los te maken. Bij de diesels is dit elk geval niet nodig, als ik eraan denk eens opzoeken morgen. Revisie van jou kat zal 200-300e kosten.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 okt 2012 22:03
door WillemS
Verbruik 15 liter op 100 km. Wat wil je ook met zo'n blokkendoos :D
Boven de 60 km. neemt de luchtweerstand quadratisch toe. Zo tot 90 km. rijd bijna iedere wagen het zuinigst.(relatief nog lage luchtweerstand).
mvg
WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 22 okt 2012 17:19
door mechanic
Maar toch vind ik 1 op 6.67km voor een 2.0T nog aan de hoge kant, ligt wel aan de rijstijl natuurlijk.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 24 okt 2012 12:36
door Geert S
@mechanic,

Da's ook mijn idee. Geen gemiddelde overigens maar actueel verbruik...

Het gekke is, bij branden van het gele lampje (dus storing) was het verbruik bij constant 120 weer normaal! Waarschijnlijk heeft de ecu toen een vaste waarde voor een sensor gegeven. De garage kon niet melden voor welke sensor de ecu dat deed. Maar bij de garage vonden ze dit ook de meest logische verklaring voor het lagere verbruik bij branden van het motorstoringlampje.

Vraagje, sinds wissen storing al weer meer dan 500km gereden, melding blijft weg. Laat de kat eerst maar zitten denk ik. Kan het ook vervuilde eerste sensor zijn, hoe kom je daar achter?

Groetjes

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 24 okt 2012 12:52
door WillemS
Vrij snel, haal de sensor eruit en bekijk het beschermende omhulsel, is dit zwart of glimmend zwartbruin dan zit dat er ook in op het porselein van de sensor (Je Turbo was toch defekt ?!) er kunnen zomaar wat olieresten op de tip van de sensor gekomen zijn en branden daar op vast (+300 gr) hij werkt dan niet meer of bijna niet.
Even recap. Groene aanslag op de tip = KVS lekkage; Zwart= hoog olieverbruik; Donkerbruin= te rijk mengsel; Roodachtige of witte tip= additieven in de brandstof.
Houd er rekening mee dat dit een "slijtage onderdeel" is, gaat zo tussen de 180.000 en 220.000 km mee.
SUC6
mvg
WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 24 okt 2012 19:38
door Geert S
Zal een dezer dagen eens eerste sensor loshalen. De tweede is heel wat lastiger bij te komen. Kat en sensoren zitten 238.000 in de spas. De motor zelf 133.000. Maar bij motorwissel gebruiken ze vast de uitlaat/kat met daarin de sensoren weer.

Wordt vervolgd....

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 26 okt 2012 13:54
door Geert S
Vanochtend viergastest laten doen. Lambda rond 1, verhouding benzine/lucht ongeveer 14.4. Tot zover goed. Het CO is echter te hoog, tussen 0,5 en 0,15%. De kat werkt wel want bij hetere kat wordt het CO lager en komt de auto nog zeker door de apk. Wanneer de aircopomp inschakelt stijgt het CO er wordt dan meer benzine ingespoten en de kat trekt het dan niet meer helemaal. Heb nu eerst Forte gastreatment in de benzine. Waarschijnlijk is de kat vervuild en de hoop is dat de kat zover wordt gereinigd dat de werking beter wordt.
Is natuurlijk door stukke turbo veel olie door de kat gegaan en laatste tijd alleen korte stukjes gereden. Heb overigens ook een nieuwe eerste lambdasensor besteld. Advies is vervangen rond 160.000km de sensor zit er nu 238.000 in.

Ben benieuwd

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 26 okt 2012 16:03
door WillemS
Heb je de 1e Lambda al gezien? en de weerstand tussen de 2 witte draden gemeten bij kamertemperatuur?
Die witte draden zijn van de verwarming van de sonde, is de weerstand te hoog dan verwarmd hij onvoldoende en is je CO te hoog bij stationair.
SUC6
mvg WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 18:09
door Geert S
Afbeelding

Da's best zwart. Waarchijnlijk van de olie die langs de turbo-as is gelekt. Kan dit een te rijk mengsel tot gevolg hebben? De kat zal er ook wel zo zwart uitzien denk ik.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 21:19
door WillemS
Ja, die sonde is waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden :oops: De kat zal ook wel behoorlijk beroet zijn. Je zou kunnen proberen met een toevoeging in de brandstof de kat enigszins te reinigen, voor je overgaat tot plaatsen van een nieuwe.
Ik gebruik daarvoor Forte Gas Treatment.
Een nieuwe sonde voor jouw wagen kost zo'n 105,00 ex.
Kijk eens op de kraag, als ik het goed heb is het een NGK/NKT OZA659-EE13(Renaultno.82.00.036.542 of 545), maar ik kan het mis hebben. De sonde voor en na de kat zijn hetzelfde volgens mijn gegevens.
mvg WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 21:24
door Geert S
De kneiterzwarte sonde is van Bosch, heb er gelijk een nieuwe ingedraaid van NGK. Heb het idee dat het verbruik op de snelweg behoorlijk gunstiger is maar wil niet direct een uitspraak doen op basis van 100km snelweg rijden.

Is het mogelijk de roet uit de kat weg te krijgen?

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 21:35
door mechanic
Raar dat een garage dit niet constateerd :roll:

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 21:39
door plorie
De officiele vervangingstermijn van lambdasondes ligt tussen 100-160dkm. Zelfs als ze nog redelijk goed lijken zal een nieuwe altijd beter presteren, met een beter lopende motor en/of een beter verbruik tot gevolg.
In mijn Audi had ik 1 kapotte, heb ze beide vervangen en verbruik ging met 10-15% omlaag. Het verbruik was wel aan de hoge kant, er was er natuurlijk ook een kapot...

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 31 okt 2012 21:44
door mechanic
Renault hanteert geen vervangingstermijn voor de lambdasensoren.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 10:01
door WillemS
Met de nieuwe Lambda is in ieder geval het rijke mengsel verdwenen, nu de Gas treatment in de tank en eens een flinke lange rit op de snelweg(Duitsland?), wil wel helpen.
De Sonde heeft een verwarmingselement om de echte sonde te verwarmen, die meet de zuurstof als een temperatuur van boven de 300 graden is bereikt, je kunt je voorstellen dat als de sonde koel blijft deze niet werkt en de ECU enkt dat de motor koud is en spuit dus meer brandstof in. Vroeger had je nog Lambda's zonder verwarming die werkten niet in de stad, maar nu de eisen strenger worden moeten ze direkt werken, vandaar de verwarming(lijkt op een gloeibougie). Verder is het zo dat ongerechtigheden op het omhulsel vast kunnen bakken en daardoor de overdracht van de uitlaatgassen belemmmeren, het moge duidelijk zijn dat dit dus net als bougie's een "slijtage" onderdeel is. Er wordt idd te weinig aandacht aan besteedt in de werkplaatsen. Ik plaats dan ook altijd een originele sonde en geen imi.
Vaak ken je de wagen niet meer terug als deze hersteld is. Als je goed oplet bij het starten van de koude motor merkt je dat deze heel snel soepel draait en rijdt. Tip; zet de sleutel op kontakt en wacht een paar seconden voor je start, de sonde wordt dan opgewarmd, en als je start loopt de motor direkt zuiniger en mooier.

mvg WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 13:23
door Geert S
Forté gastreatment zit in de tank, twee flesjes op 60 liter benzine. Gisteren naar onze Oosterburen geweest. Niet asociaal geracet maar wel flink doorgereden. Nou ja, wij mogen ook 130 tegenwoordig. Binnenkort ga ik weer viergastest laten doen en dan maar afwachten.

Thanks voor het meedenken :thumb:

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 14:48
door plorie
Renault niet nee, maar de fabrikant van die dingen wel (Bosch bijvoorbeeld).
Autofabrikanten denken wel over meer onderdelen dat het evenlang meegaat als de levensduur van de auto, automaatolie is daar een leuk voorbeeld van.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 17:15
door WillemS
Ja en tegenwoordig met die penbobine's blijkt het ineens ook een slijtage onderdeel te zijn(ze kunnen slecht tegen de hitte waar ze zitten).
Ach, bedenk maar zo: onderhoud is behoud.
De wagens kunnen tegenwoordig zeker 300/400.000 km. of 25 jaar mee.

mvg WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 17:51
door Geert S
@ plorie, wel offtopic. He-le-maal mee eens! automaatolie is idd goed voorbeeld. De bakken van ZF zijn "sealed for life" en da's als je ze gesealed laat niet zo heul erg lang. na 60.000 wordt het toch wel tijd te flushen en er verse op te zetten.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 20:45
door WillemS
Die ZF bak zit ook in de Citroen, en die schrijven voor iedere 80.000 km. olie verversen !!!
Dus heb je een automaatbak ververs maar iedere 60/80.000 km. Is veel goedkoper dan een bak revisie.
mvg WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 21:54
door mechanic
Vernieuwd iedereen dan ook bij de auto's waar het benzine filter in de tank zit om de 240.000km het gehele tankelement?
Olie is een ander verhaal. Maar een lambda sensor zou ik pas vernieuwen als die problemen geeft. En geloof me er zijn auto's genoeg die met 3ton nog steeds met de 1e sensor rijden.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 01 nov 2012 22:27
door plorie
Die dingen worden zelden preventief vervangen idd. Zolang je geen storingen hebt en een 'normaal' benzineverbruik is daar ook weinig reden toe.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 05 nov 2012 22:01
door Geert S
Oké, ik kan ervan uitgaan dat de zwarte meuk op de lambdasonde ook in de kat zit. Verbrande olieresten dus. Nu bestaan er voor dieselmotoren reinigers voor de verstelbare turbo's en roetfilters. Een brandstofadditief bijvoorbeeld van Xenum in&out cleaner. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet.

Zou dit ook in een benzinemotor werken???

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 06 nov 2012 09:04
door WillemS
We dwalen af :wink:
Ja, die ZF bakken vertel mij wat.
Citroen stelt dat de olie iedere 60/80.000 vervangen dient te worden staat in het WP-handboek, terwijl Renault zegt vulling for life, dat laatsts klopt ook wel :mrgreen: want zij gaan ervan uit dat de bak 180.000 meegaat en dan is die stuk, koppelomvormer statorwiel defekt bladen breken af wantdie kunnen het grote koppel van de V6 niet lang aan.
Er zijn overigens ook mensen die vinden dat je de olie nooit hoeft te verversen, alleen bijvullen. Bull Shit.
Mijn stelling is en blijft: onderhoud is behoud.
mvg WillemS
p.s. 1x te hete olie en de eigenschappen dalen enorm.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 20 nov 2012 18:22
door Geert S
Update,

Vervangen van de lambda sensor geeft lager verbruik op de snelweg. Voorheen vanaf 110 in 't uur steeg het verbruik schrikbarend nu 11 liter per 100km bij 130 in 't uur. De kat presteert niet goed meer, komt zo nog wel door de apk maar de auto stinkt als een oldtimer :cry:

Tips voor reinigen kat? Forté gastreatment deed niet zoveel. Heb aanbieding van mijn garageman de Snelsevice uit Hoogezand ( :thumb: ) om via lambdasensor gat met een scoop de kat te bekijken.

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 20 nov 2012 22:03
door WillemS
Adh van de getoonde Lambda hoef ik niet meer in de kat te kijken hoor, die ziet er net zo uit als de tip van de sonde.Nu de verbranding wat schoner is geworden "kan" hij na verloop van km's nog wat verbeteren, vermoed ik.
Na deze ervaringen, lekkende turbo en 240.000 km's., is die echt wel heel dicht bij de eeuwige jachtvelden aangekomen.
Zolang je nog door de Keuring komt, zou ik alvast gaan sparen voor een nwe kat.
mvg Willem
p.s. de oude kat is geld waard als het monoliet er nog inzit(30 euries!)

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 nov 2012 19:29
door mechanic
@WillemS: Je krijgt je oude kat niet zomaar meer verkocht. Heb hier al een jaar in de schuur een kat liggen die in prima staat is, alleen de flens is defect. Sloop bood €2,50 als benzine geld, handelaren bieden 50e en komen nooit opdagen...

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 21 nov 2012 21:06
door WillemS

Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T

Geplaatst: 11 dec 2012 16:56
door Geert S
In de tussentijd zijn enkele tapeinden van het uitlaatspruitstuk geknapt doordat het spruitstuk krom is getrokken. Aangezien de hele meuk los moest is er ook gelijk een nieuwe kat in gezet. Duur grapje