Koelvloeistofverlies Espace 3.5 v6 2004
Geplaatst: 13 nov 2012 19:51
Hallo, ik ben Serge en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds ongeveer 3 maanden een Espace IV, 3.5 v6, een heerlijke auto. Ik heb nog nooit zo'n lekkere auto gehad!
Hij heeft wel veel gereden, 279.000 km, waarvan ik er zelf 9000 heb gereden de afgelopen 3 maanden.
Ik heb juist een 3.5 gekocht, omdat ik na veel lezen over de Espace, er wel achter kwam dat de Espace zeker niet de beste auto is, maar als je er dan toch een koopt, is qua betrouwbaarheid de 3.5 de beste keuze.
Dus de motor vertrouwde ik heel erg. Wellicht ten onrechte, want hier komt mijn probleem: De koelvloeistof wordt door de dop naar buiten geduwd als de motor goed op temperatuur is.
Nu heb ik al veel gelezen over dit probleem, en ik denk dat mijn koppakking aan de beurt is of dat mijn hele kop vervangen moet worden omdat daar scheurtjes inzitten, maar toch wil ik dit nog eventueel verifieren bij de forum-leden.
De dingen die ik zelf heb gedaan om een beetje een beeld te krijgen van wat er gaande is, is koelsyteem na het bijvullen proberen te ontluchten via vuldop.
Ik weet namelijk niet waar de ontluchtingsnippels zitten en er werd ook door de dealer gezegd dat dit zo kan. Dus het reservoir niet helemaal tot de rand vullen, maar ruimschoots onder max.,dop er af laten, motor een tijdje laten draaien totdat de fan minimaal 3x aangeslagen is geweest, airco uit, kachel op voluit.
Inderdaad kwamen er wat luchtbellen naar boven en toen de motor goed heet was, spoot er alsnog heel veel koelvloeistof uit het reservoir (niet normaal volgens mij?).
Dat ik trouwens in eerste instantie merkte dat het koelvloeistof-niveau te laag was, was niet omdat mijn motor op de meter echt begon warm te lopen. Hij is altijd op de 90 graden geweest, totdat het reservoir bijna zichtbaar leeg was, toen ging ie 1 streepje hoger, dus ik neem aan dat m'n thermostaat gewoon werkt en m'n fan slaat ook gewoon aan.
Verder komt er geen rook uit m'n uitlaat, wel in het begin met koude motor, tot en met dat ie redelijk warm is, daarna komt er geen rook meer uit de uitlaat. Verder rijdt ie ook erg goed, niet onregelmatig voor zover ik kan merken.
Vandaag ben ik bij de Renault-dealer geweest en volgende week gaan ze mijn systeem afpersen.
Een prijsopgave voor een nieuwe koppakking heb ik al, het enige waar ik erg mee zit is dat als de test uitwijst dat de motor druk bij de kop verliest, het nog geen garantie is dat het de koppakking is. Wellicht dus ook de kop kapot.
Deze test zat wel in de offerte, maar niet de nieuwe kop zelf. Als DAT er namelijk bijkomt, heeft het voor mij niet zoveel zin denk ik.
Daarbij zei de dealer ook nog, dat ie nog nooit had meegemaakt, dat deze motor stuk was, in tegenstelling tot de diesels, die aan de lopende band terugkwamen voor revisie/reparatie.
Mijn vraag is: Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn? En is er misschien iemand die dit leest, die weet hoe ik aan een andere kop kan komen en wat dit dan zou kosten? Misschien allemaal een beetje prematuur, maar ik wil me alvast een beetje orienteren op wat eventueel komen gaat.
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
Serge.
Ik heb sinds ongeveer 3 maanden een Espace IV, 3.5 v6, een heerlijke auto. Ik heb nog nooit zo'n lekkere auto gehad!
Hij heeft wel veel gereden, 279.000 km, waarvan ik er zelf 9000 heb gereden de afgelopen 3 maanden.
Ik heb juist een 3.5 gekocht, omdat ik na veel lezen over de Espace, er wel achter kwam dat de Espace zeker niet de beste auto is, maar als je er dan toch een koopt, is qua betrouwbaarheid de 3.5 de beste keuze.
Dus de motor vertrouwde ik heel erg. Wellicht ten onrechte, want hier komt mijn probleem: De koelvloeistof wordt door de dop naar buiten geduwd als de motor goed op temperatuur is.
Nu heb ik al veel gelezen over dit probleem, en ik denk dat mijn koppakking aan de beurt is of dat mijn hele kop vervangen moet worden omdat daar scheurtjes inzitten, maar toch wil ik dit nog eventueel verifieren bij de forum-leden.
De dingen die ik zelf heb gedaan om een beetje een beeld te krijgen van wat er gaande is, is koelsyteem na het bijvullen proberen te ontluchten via vuldop.
Ik weet namelijk niet waar de ontluchtingsnippels zitten en er werd ook door de dealer gezegd dat dit zo kan. Dus het reservoir niet helemaal tot de rand vullen, maar ruimschoots onder max.,dop er af laten, motor een tijdje laten draaien totdat de fan minimaal 3x aangeslagen is geweest, airco uit, kachel op voluit.
Inderdaad kwamen er wat luchtbellen naar boven en toen de motor goed heet was, spoot er alsnog heel veel koelvloeistof uit het reservoir (niet normaal volgens mij?).
Dat ik trouwens in eerste instantie merkte dat het koelvloeistof-niveau te laag was, was niet omdat mijn motor op de meter echt begon warm te lopen. Hij is altijd op de 90 graden geweest, totdat het reservoir bijna zichtbaar leeg was, toen ging ie 1 streepje hoger, dus ik neem aan dat m'n thermostaat gewoon werkt en m'n fan slaat ook gewoon aan.
Verder komt er geen rook uit m'n uitlaat, wel in het begin met koude motor, tot en met dat ie redelijk warm is, daarna komt er geen rook meer uit de uitlaat. Verder rijdt ie ook erg goed, niet onregelmatig voor zover ik kan merken.
Vandaag ben ik bij de Renault-dealer geweest en volgende week gaan ze mijn systeem afpersen.
Een prijsopgave voor een nieuwe koppakking heb ik al, het enige waar ik erg mee zit is dat als de test uitwijst dat de motor druk bij de kop verliest, het nog geen garantie is dat het de koppakking is. Wellicht dus ook de kop kapot.
Deze test zat wel in de offerte, maar niet de nieuwe kop zelf. Als DAT er namelijk bijkomt, heeft het voor mij niet zoveel zin denk ik.
Daarbij zei de dealer ook nog, dat ie nog nooit had meegemaakt, dat deze motor stuk was, in tegenstelling tot de diesels, die aan de lopende band terugkwamen voor revisie/reparatie.
Mijn vraag is: Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn? En is er misschien iemand die dit leest, die weet hoe ik aan een andere kop kan komen en wat dit dan zou kosten? Misschien allemaal een beetje prematuur, maar ik wil me alvast een beetje orienteren op wat eventueel komen gaat.
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
Serge.