Renault Grand Espace V6 CDI 3.0 automaat
Geplaatst: 22 jun 2006 15:41
Beste forumbezoeker(s),
Begin januari van dit jaar heb ik een Renault Grand Espace aangeschaft. Een 3 liter diesel-automaat met kilometerstand 125.000 van februari 2003. De auto had gelukkig een half jaar BOVAG-garantie.
Een geweldige auto om in te rijden. Helaas kwam ik ongeveer 3 maanden later met pech langs de weg te staan tengevolge van een oplopende temperatuur en een lampje, dat aangaf, dat de motor te heet was en een stop moest worden gemaakt.
De monteur van de ANWB constateerde, dat alle koelvloeistof was weggelopen (dat controleer je nou eenmaal niet dagelijks) en vulde 5 liter water bij.
De temperatuur was weer goed en ik ben direct naar de garage gegaan. Overigens zeer merkwaardig, dat bijna alles wat er met of in deze auto gebeurt via de computer wordt aangegeven, maar niet, dat het koelvloeistofniveau te laag is. Bijna elke auto geeft dat aan! Mijn ergste vermoeden, dat de cilinderkop(pen) lekte(n), leek niet waar; een reservoir werd vervangen. Ongeveer 2 weken later: oplopende temperatuur; een stop langs de weg leerde, dat het nieuw aangebrachte reservoir bol stond van de druk. Voorzichtig terug naar de Renault-garage.
Wat blijkt: cilinderkop lekt. Reparatie van bijna 3.000 euro, maar nog steeds lekkage. Het blok blijkt na inspectie van een gespecialiseerde monteur van Renault-Nederland nu krom te zijn en Renault schrijft voor, dat de kop niet gevlakt mag worden, omdat de motor van aluminium is en er moet (ten bedrage van meer dan 10.000 euro) een nieuw motorblok worden geplaatst. De garage is hiermee niet gelukkig en uiteraard mijn verkoper, die ik op de verstrekte garantie aanspreek, uiteraard ook niet. Renault Nederland geeft bij het doen van beroep op de coulance-regeling niet thuis (bij minder dan 150.000 km. staat men garant bij een vastgelopen motor, maar je rijd uiteraard niet door bij hoge temperaturen). Kortom een impasse, omdat mijn verkoper vindt, dat de Renault-garage, die de diagnoses heeft gesteld en de reparaties heeft uitgevoerd, ook niet vrijuit gaat en spreekt hem via zijn garagepolis daar op aan. En in de tussentijd ben ik de auto al bijna 2 maanden kwijt en weet niet hoe lang ik nog moet wachten tot de auto weer bruikbaar wordt opgeleverd. Mijn verkoper heb ik inmiddels aansprakelijk gesteld en heb bij hem een beroep gedaan op de BOVAG-garantie. Een antwoord heb ik tot op heden niet ontvangen.
Voordat ik de BOVAG ter bemiddeling inschakel en verdere rechtsbijstand inschakel zou ik van de forum-lezers heel graag tips, adviezen, opmerkingen of suggesties willen ontvangen, waarvoor bij voorbaat heel hartelijk dank.
"pengel1".
Begin januari van dit jaar heb ik een Renault Grand Espace aangeschaft. Een 3 liter diesel-automaat met kilometerstand 125.000 van februari 2003. De auto had gelukkig een half jaar BOVAG-garantie.
Een geweldige auto om in te rijden. Helaas kwam ik ongeveer 3 maanden later met pech langs de weg te staan tengevolge van een oplopende temperatuur en een lampje, dat aangaf, dat de motor te heet was en een stop moest worden gemaakt.
De monteur van de ANWB constateerde, dat alle koelvloeistof was weggelopen (dat controleer je nou eenmaal niet dagelijks) en vulde 5 liter water bij.
De temperatuur was weer goed en ik ben direct naar de garage gegaan. Overigens zeer merkwaardig, dat bijna alles wat er met of in deze auto gebeurt via de computer wordt aangegeven, maar niet, dat het koelvloeistofniveau te laag is. Bijna elke auto geeft dat aan! Mijn ergste vermoeden, dat de cilinderkop(pen) lekte(n), leek niet waar; een reservoir werd vervangen. Ongeveer 2 weken later: oplopende temperatuur; een stop langs de weg leerde, dat het nieuw aangebrachte reservoir bol stond van de druk. Voorzichtig terug naar de Renault-garage.
Wat blijkt: cilinderkop lekt. Reparatie van bijna 3.000 euro, maar nog steeds lekkage. Het blok blijkt na inspectie van een gespecialiseerde monteur van Renault-Nederland nu krom te zijn en Renault schrijft voor, dat de kop niet gevlakt mag worden, omdat de motor van aluminium is en er moet (ten bedrage van meer dan 10.000 euro) een nieuw motorblok worden geplaatst. De garage is hiermee niet gelukkig en uiteraard mijn verkoper, die ik op de verstrekte garantie aanspreek, uiteraard ook niet. Renault Nederland geeft bij het doen van beroep op de coulance-regeling niet thuis (bij minder dan 150.000 km. staat men garant bij een vastgelopen motor, maar je rijd uiteraard niet door bij hoge temperaturen). Kortom een impasse, omdat mijn verkoper vindt, dat de Renault-garage, die de diagnoses heeft gesteld en de reparaties heeft uitgevoerd, ook niet vrijuit gaat en spreekt hem via zijn garagepolis daar op aan. En in de tussentijd ben ik de auto al bijna 2 maanden kwijt en weet niet hoe lang ik nog moet wachten tot de auto weer bruikbaar wordt opgeleverd. Mijn verkoper heb ik inmiddels aansprakelijk gesteld en heb bij hem een beroep gedaan op de BOVAG-garantie. Een antwoord heb ik tot op heden niet ontvangen.
Voordat ik de BOVAG ter bemiddeling inschakel en verdere rechtsbijstand inschakel zou ik van de forum-lezers heel graag tips, adviezen, opmerkingen of suggesties willen ontvangen, waarvoor bij voorbaat heel hartelijk dank.
"pengel1".