Pagina 1 van 1

Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 11:32
door ArnieWe
Van mijn Espace IV Initiale is de motor helaas overleden. Kocht de auto 3 jaar geleden met tellerstand 95000,
inmiddels 155000.
Een drijfstanglager heeft het begeven (motor gebruikte al enige tijd vrij veel olie: 1Ltr/1000km).
Na demontage van de motor blijkt er sprake te zijn van vergevorderde slijtage aan cilinders, nokkenas-tandwielen enz.
Conclusie kan alleen maar zijn, dat er met de tellerstand geknoeid is...
Verhaal halen na 3 jaar lijkt weinig zin te hebben, dus gaan we er een andere motor in zetten.
Mijn vraag is, wat de verschillen tussen de diverse motorcodes inhouden.
Aangeboden worden motoren met code V4Y711, 713 en 715.
Kan iemand mij vertellen, wat het verschil is en of ik zo´n motor kan gebruiken?

Grx, Arnie

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 12:29
door Hochi-Rocku
Ik ken dat probleem zelf ook heb dat ook zelf ondervonden!
Had zelf een Espace IV 1.9 dCi en die zijn net als de 2,2 dCi berucht om hun kapotte drijfstanglagers.
Wat voor motor heb je zelf? benzine of diesel?

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 12:54
door ArnieWe
De standaard motor van de Initiale destijds was de 3,5 ltr Nissan-Motor (V6) benzine.
De mijne is uitgerust met een gasinstallatie met verdamper, speciale longlife bougies en een Flaslube-systeem.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 14:17
door mechanic
Rebault raad lpg ook af voor deze motor.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 17:26
door ArnieWe
Is mij bekend. In Nederland wordt dit ook (vrijwel) niet gedaan. Bij een rustige rijstijl (Autobahn 140 KmH, motor draait dan ong. 2500 RpM) hoeft dit absoluut geen probleem te zijn, vooropgesteld, dat er Flashlube oid gemonteerd wordt. Ik ken er verschillende, die zo´n 3 - 4 ton hebben gelopen, zonder noemenswaardige problemen. Mogelijk, dat de vorige eigenaar ermee gejakkerd heeft, geen Idee.... I.e.g. klopt volgens het motorrevisiebedrijf de KM-stand van geen kanten.

Wat Rebault zegt interesseert me dus niet zo (geen Nal?)

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 18:25
door mechanic
Snap ik.
Maar het is niet zonder reden gebeurt,vraag de nap check eens op.
Bij verkeerde rijstijl of verkeerde olie kan deze schade ook ontstaan.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 18:48
door ArnieWe
Je bent me nu even kwijt... Wat is `nap check` en waar vind ik dat?

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 18:50
door mechanic
Zie nu pas dat het om een duitse auto gaat.
Kun je bij een tuv keuringsstation de geschiedenis en km stand nagaan? Hierin nl doet de stichting nap dat. Nationale auto pas.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 18:59
door ArnieWe
Volgens de paperassen was het voertuig ´scheckheft-gepflegt´, zoals men dat in Duitsland noemt.
Ik vond de dealer destijds een beetje een gladjakker, maar de papieren hebben me toen wél overtuigd.
De auto was daar nieuw gekocht.... Geen Idee, wie de eerste eigenaar geweest is. Was waarschijnlijk een lease-auto.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 20:19
door mechanic
Dan moet het niet te lastig zijn de stand te checken.
De daadwerkelijke stand is volgens mij ook uit te lezen in de rekeneenheid inspuiting.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 21:07
door ArnieWe
Okay, dank je wel, ga ik zeker (laten) doen.
Inmiddels ben ik nog niet zo heel veel verder, voor wat betreft de motorcodes en ik will graag zsm een andere motor gaan kopen. Weet jij daar iets van, van die div. motorcodes?
Wat zou volgens jou de juiste motorolie zijn? Niet, dat me dit nóg een keer gebeurt...!

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 21:12
door mechanic
5w40 acea a3.
De precieze verschilken zijn mij niet bekend. Advies is altijd 1 met dezekfde indice nummers.

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 21:15
door ArnieWe
Ik kan evt. nog wel wat adviezen gebruiken welke dingen –nu de motor er uit ligt- we in elk geval in overweging zouden moeten nemen. Te denken valt o.a. aan: Revisie waterpomp, dynamo, startmotor, geharde kleppen en –zittingen, motorophangrubbers. Wie biedt er meer, of ben ik dan geld over de balk a/h gooien?
Kun je nog iets zeggen over die motorolie?

Re: Motorcode

Geplaatst: 09 jun 2014 21:25
door mechanic
Met geld ben je zoiezo aan het smijten met deze ingreep. De waterpomp/kleppen is goed idee. Startmotor kom je zo bij,zou ik dus niet doen.
Alle goede delen laten zitten. Mbt oogangrubbers etc.
De stuurpomp gaat wel eens stuk, wellicht daar wat nieuwe rubbers in. Maar wat nog goed is zou ik zo laten.
Mbt olie zie vorig bericht,acea specificatie. Google maar eens,zijn mogelijkheden.

Re: Motorcode/nu weer de automaat....

Geplaatst: 21 sep 2014 00:41
door ArnieWe
De Espace-IV V6 Nissanmotor is inmiddels gerepareerd en gemonteerd en draait prima, maar helemaal uit de problemen ben ik nog niet... De automaat doet vreemd -was vóór de reparatie niet-; bij rechtuit rijden schakelt hij normaal op en terug. Ook het met de hand kiezen van een versnelling gaat zonder problemen. Echter, zodra je een bocht om gaat en een beetje gas geeft in de bocht, is het net, of de koppeling wordt ingetrapt (ik weet het, kan niet bij een automaat, maar zo voelt het): het toerental loopt snel op en ineens schiet de auto naar voren. Ik meen inmiddels te mogen concluderen, dat de auto (onnodig!) probeert terug te schakelen en dan wel alléén in een bocht, vooral naar rechts. Ik heb zo het idee, dat er misschien een stekker niet goed aangedrukt is of zo, die bij het overhellen in de bocht dan contact verliest, kan dit??

Re: Motorcode

Geplaatst: 23 sep 2014 21:47
door Bakboord1
In Duitsland is tellerfraude een misdrijf. Registratie is daar dacht ik nog beter geregeld dan bij ons.
Ik zou je rechtsbijstand inschakelen om te zien of er nog verhaalmogelijkheid is.

Re: Motorcode/Automaat

Geplaatst: 24 sep 2014 00:53
door ArnieWe
Dank je wel, Bakboord1 voor je suggestie.
Zal ik zeker in overweging nemen.
Helaas tot nu toe nog geen reacties over de automaat en de problemen, die ik beschreven heb.
Kan er nog aan toe voegen, dat de automaat (of de automatische koppeling?) niet goed
werkt bij achteruit rijden: er is een veel te hoog motortoerental nodig, om aan het
rollen te komen, vooral, als het terrein ook maar een ietsje oploopt. Suggesties welkom!

Re: Motorcode

Geplaatst: 24 sep 2014 07:12
door mechanic
Laat de bak is opnieuw inlezen

Re: Motorcode

Geplaatst: 24 sep 2014 10:16
door ArnieWe
Dank je wel voor je reactie.
Betekent dat zoiets als: opnieuw programmeren?
Ik moet het, zoals je weet, ook weer in het Duits vertalen...

Re: Motorcode

Geplaatst: 24 sep 2014 12:35
door mechanic
De schakelmomenten resetten zodst de bak zichzelf inleert tijdens het rijden.
Is een commando wat een monteur met een clip kan geven.