Pagina 1 van 1

versleten krukas lagers

Geplaatst: 05 jul 2014 12:23
door rrutgers
Mijn espace 2.0t benzine uit 2003 geeft wanneer de motor nog niet warm is een ratelend geluid.
wanneer de motor warm is hoor je het nauwelijks meer.
De espace vebruikt ook behoorlijk wat olie (3 liter op 5000 km).
Mijn garage geeft aan dat de krukaslagers versleten zijn en dat de vervanging een prijzige aangelegenheid is.
Ik denk er dus over de Espace maar weg te doen, echter voor die tijd wil ik er nog wel graag mee op vakantie naar Italie.
Wat is jullie mening, is dit nog veilig te doen of kan mijn motor ineens vastlopen en vlieg ik dan met 180 km p/uur de vangrail van de duitse autobahn in?
Ben benieuwd naar de mening van de experts, ik ben echt een leek in deze.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 07 jul 2014 23:30
door nikk
Had het gelijk even bij de garage gevraagd.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 07 jul 2014 23:44
door nikk
Zonder zelf een expert te zijn;

Kans dat de motor daadwerkelijk vastloopt; klein. Je kunt bijvoorbeeld ook een klapband krijgen. Ben je daar bang voor?
Nee? Zou ik ook geen angst hebben mbt de lagers. Tip: rij wat langzamer dan de genoemde 180.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 07 jul 2014 23:56
door rrutgers
Had ik inderdaad moeten doen, maar ik dacht dat de espace voor de vakantie al wel weg zou zijn.
In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik zal er rekening mee houden :-)

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 14:14
door WillemS
Ik zou er beslist niet te lang mee doorrijden, wel even een ANWB WW lidmaatschap Eurpoa nemen.
En wellicht kan je een additief bij de olie doen die deze verdikt.
mvgWillemS
p.s. en niet te snel rijden max. 2.500/3.000 tpm.b.v.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 21:13
door rrutgers
Willem,

Dank voor je reactie.
Had niet verwacht dat het zo erg zou zijn, je hoort het namelijk nauwelijks.
Welk additief zou ik moeten toevoegen denk je?

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 21:36
door mechanic
Versleten krukaslagers bij een 2.0T motor komt niet zo vaak voor. Is het olieverbruik niet via de klepafdichtingen of turbo compressor?
Wil je zekerheid, vraag een second opinion bij een andere garage. Ben je bij een dealer geweest?

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 21:41
door rrutgers
Hoi Mechanic,

Bij een vakgarage, waar ik overigens wel vertrouwen in heb maar toch.
Als het niet de krukaslagers zouden zijn, waar zou dan het "geratel" bij de koude motor vandaan komen?
En zou het toevoegen van B2 Oil treatment nog zinvol zijn?

Hoor graag.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 22:21
door mechanic
Wellicht een "lekke" hydraulische klepstoter waardoor deze bij de start geen olie heeft en ratelt.
Ook dat is een pittige ingreep, maar krukaslagers betekent motorrevisie, klepstoter niet.
Ook zouden krukaslagers niet zo'n hoog olieverbruik moeten opleveren.
Bij de benzine modellen van renault zit olie verbruik doorgaans in de cilinderkop.
Indien een klepstoter problemen geeft, zou een additief waardoor de olie iets dikker wordt mogelijk kunnen helpen.
Rijdt de auto verder nog prima zal het allemaal nog wel meevallen, maar je wilt niet in de brandende zon met motorschade langs de snelweg staan.
Beter een goede diagnose laten doen.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 08 jul 2014 22:46
door rrutgers
helemaal duidelijk, dank jullie allemaal.
ga maar eens even langs de dealer denk ik :-)

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 09 jul 2014 22:23
door Panda500
Scenic 2005 (00049..) 1.5CDI 83PK, 90.000km,...

Al die berichten over uitgelopen krukaslagers maken me echt wel ongerust. Ik heb mijn Scenic onlangs aangeschaft van een collega die er echt nooit problemen mee gehad heeft. Maar ja, 't zou nu dus kunnen gaan beginnen, vanaf 90.000km...
Treden die krukaslagerdefecten vooral op bij de 105 pk's of ook bij de zwakkere versies? Mijn collega heeft er alle dagen mee in de file gestaan De bovenste motorsteun bleek nu versleten en is al vervangen. Dus ook een veel voorkomend probleem (Zou ook niet mogen na 90000km!)
Ik rijd steeds rustig, lage toerentallen, dan wél met weinig gas optrekken , maar dan is er ook juist lage oliedruk! Is dat misschien net slechter dan met hogere toerentallen rijden? Op de snelweg hou ik zo'n 120 aan, dat is bij 3000 rpm.
Kan "Mechanic" hier meer over vertellen?

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 10 jul 2014 17:48
door mechanic
De latere bouwjaren haast geen last van. Maak je niet gek,optijd olie vervangenscheelt veel.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 11 aug 2014 14:11
door Panda500
Sorry voor deze late reactie, maar wegens vakantie enz.
Je spreekt van "de latere bouwjaren", maar ik meen gelezen te hebben op het forum dat juist de reeksen tot 2005 er last van hebben (te zwak materiaal van de lagerschaaltjes). De mijne is dus van 2005, constructiedatum (in de ruiten af te lezen) is september 2004. Hij heeft ook nog de notering "scenic" op het driehoekje in het achterportier, wat o.a. één van de kenmerken zou zijn van de "slechte" reeksen...
Ik rijd normaal eerder rustig, en naar eigen vrees eerder te laag in toeren soms na bijvoorbeeld een straathoek om te slaan in 2de, weer optrekken vanaf vrijwel 1000rpm, weliswaar rustig met niet veel gas dan.

Is er een exacte controle of serienummer bekend om te bepalen of ik al "de hardere" lagerszchalen zou hebben?
Nog bedankt voor je vorige reactie!

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 11 aug 2014 14:41
door WillemS
Overmatige lagerspeling kan blijken als de oliedruk te laag is, echter een verkeerde, lees brandstof besparende, olie in een motor die dat niet kan hebben geeft dezelfde verschijnselen.
Eerst maar eens een juiste diagnose laten stellen lijkt me.
mvg WillemS

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 11 aug 2014 16:17
door Panda500
Bedankt voor je snelle respons!
Maar tot nu toe is alles (gelukkig) nog ok. Ik denk er alleen preventief aan, om krukasbeschadiging, en een véél grotere en duurdere herstelling te voorkomen! 't Kan inderdaad nu totaal overbodig zijn, maar ik besteed nu liever enkele honderd euro, dan later een vervelende panne en vééél meer kosten en werk. Daarom zou ik toch enige zekerheid willen over het feit of mijn wagen al dan niet "van de slechte serie" is... Als hij "van de goede" zou zijn, zou ik het preventief vervangen uiteraard niet doen, maar dat is juist mijn vraag: hoe weet ik dat?

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 11 aug 2014 20:20
door Renault47
ik zou me het meest druk maken om het olieverbruik. Misschien dat 3 liter per 5000 km formeel nog binnen de "fabrieksmarges" ligt, maar ik vind het niet normaal. Met mijn 2.0T benzine uit 2002 (dezelfde bekende f4r motor) hoef ik nooit olie bij te vullen en ververs ik elke 15000 km. Rijd vooral niet te laag in de toeren, in zijn 2 met 1000 toeren rijden en dan versnellen lijkt met niet gezond wanneer je dat standaard doet....

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 11 aug 2014 23:41
door drikus8
3 liter op 5000 km?? Dat verbruikt mijn lekke Chevy Van 5.7 motor uit 1987 nog niet eens ,,kan toch haast niet wezen dat dit een bekende euvel is? Lekke kleppen kunnen dit niet veroorzaken,krukaslager? nou dan zet ik er mijn vraag tekens bij,,revisie inderdaad maar dan zou ik kiezen voor een nieuwe motor/auto ;)
Hoeveel heeft jou auto op de teller staan?

Groeten

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 12 aug 2014 10:11
door Panda500
Opgelet vrienden: er is verwarring met de Espace die veel olie verbruikt (ik had mijn verhaal beter apart opgestart, sorry).
Mijn Scenic is tot nu volledig OK en verbruikt (noch lekt) geen druppel. Ik zou dus alleen maar graag weten vanaf welk serienummer of beter gezegd motornummer de "sterkere" lagerschalen gemonteerd werden in de 1.5DCI (85PK), om te beslissen of ik tot de preventieve vervanging overga...

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 12 aug 2014 16:03
door WillemS
@rrutgers, ik weet niet hoe ver je bent met het oplossen van het olieverbruik, maar hier nog een ervaring met ee nmotor met turbo.
Het betrof een Volvo met turbo die ook wat olie ging verbruiken, er was een lichte lekkage te zien bij de aan en afvoer leiding op de turbo. Uiteindelijk is het verbruik fors gestegen 1: 500. Dit werd veroorzaakt doordat de retourleiding verstopt raakte door aangekoekte olie waardoor de olie in de turbo overliep en in de uitlaat terecht kwam, daar werd die deels verbrand, de rest kwam er bij de uitlaat uit. Even een kleine uitleg hoe de smering van de turbo werkt dan begrijp je het veel beter. De lagering van de turbo as wordt gesmeerd door een oliestroom met een lichte oliedruk in een soort oliebadje. Na smering stroomt die olie weer terug het motorcarter in. Als nu die retourleiding verstopt raakt stroomt dat badje over en de olie loopt of de inlaat(intercooler) in of richting uitlaat. Het kan resulteren in een zeer hoog olieverlies, zo erg zelfs dat tijdens een lange rit de motor zonder smering komt. Einde verhaal.
mvg WillemS
p.s. leidingen reinigen is geen optie de aanslag zit vastgebakken, vervangen van de leidingen helpt wel.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 14 aug 2014 11:00
door mariton
Als een motor koud meer lawaai maakt als warm, duidt dat niet op versleten lagers.
Immers, de olie wordt dunner met het stijgen van de temperatuur en dan zou het rammelen(grotere speling) erger moeten worden.
Hoogst waarschijnlijk een of meer kantelende zuigers.
Die gaan uitzetten en dan verdwijnt het geluid.
Kan ie oud mee worden.
Olieverbruik kan ook liggen aan een slechte carterventilatie.
Slang(en) nakijken.

Re: versleten krukas lagers

Geplaatst: 07 sep 2014 20:07
door rrutgers
Hallo allemaal, excuses voor mijn late reactie.
Na het toevoegen van een additief aan de olie heb ik de reis naar italie toch aangedurft.
Heb wel mijn snelheid iets aangepast, max 140.
Op de heenweg een gescheurde turboslang, door Adac gerepareerd.
Verder geen problemen.
Thuis al weer een tijdje zonder problemen rond gereden, krukaslagers hoor ik nauwelijks meer.
Inmiddels staat de espace echter al enige tijd bij de garage met een ander probleem: inspuitsysteem defect.
De garage is druk aan het zoeken maar kan helaas het probleem nog niet verhelpen.
Hoop dat ze snel iets vinden, dan kan ik de espace zsm inruilen.