Thermostaat vervangen; toch wisselend lage temperatuur
Geplaatst: 28 jul 2014 12:44
Model/uitvoering : Renault Espace 2.0 16V
Bouwjaar : 2003
Brandstof : LPG
Enige tijd geleden is de thermostaat vervangen. Dit nadat ik had stilgestaan met een oververhitte motor. Sinds die tijd geen oververhitte motor meer, maar wel iets anders.
Nadat ik een halfuurtje gereden heb op 120 km/h, begint de temperatuurmeter op het dashboard kuren te vertonen. Eerst zakt de temperatuur met 1 streepje, komt weer terug op 5 streepjes (normale waarde). Enige tijd later zakt de temperatuur met 2 streepjes, blijft even op 3 streepjes staan en keert weer terug naar 5 streepjes. Nog weer enige tijd daarna, zakt de temperatuur naar 2 streepjes en zelfs 1 streepje. Het kan soms zo zijn, dat de temperatuur daar lange tijd op blijft staan.
De auto blijft gewoon normaal rijden. Geen vermogensverlies of stotteren o.i.d.
Als ik continu 130 km/h rijdt, heb ik het idee dat deze situatie zich eerder voordoet. Het kan overigens ook zo zijn, dat het gedurende een lange rit zich helemaal niet voordoet.
Ik heb met een geleende temperatuurmeter al een enkele keer de aan- en afvoerslang van het koelwater gemeten. Zelfs bij 1 streepje op het dashboard is het verschil zo'n 20 graden: boven 88 graden, onder 68.
Wat zou het kunnen zijn? Iemand een idee?
Gewoon een defecte temperatuursensor? Of toch iets ernstiger? Ondanks dat de auto goed blijft rijden, geeft het geen rustig gevoel...
Bouwjaar : 2003
Brandstof : LPG
Enige tijd geleden is de thermostaat vervangen. Dit nadat ik had stilgestaan met een oververhitte motor. Sinds die tijd geen oververhitte motor meer, maar wel iets anders.
Nadat ik een halfuurtje gereden heb op 120 km/h, begint de temperatuurmeter op het dashboard kuren te vertonen. Eerst zakt de temperatuur met 1 streepje, komt weer terug op 5 streepjes (normale waarde). Enige tijd later zakt de temperatuur met 2 streepjes, blijft even op 3 streepjes staan en keert weer terug naar 5 streepjes. Nog weer enige tijd daarna, zakt de temperatuur naar 2 streepjes en zelfs 1 streepje. Het kan soms zo zijn, dat de temperatuur daar lange tijd op blijft staan.
De auto blijft gewoon normaal rijden. Geen vermogensverlies of stotteren o.i.d.
Als ik continu 130 km/h rijdt, heb ik het idee dat deze situatie zich eerder voordoet. Het kan overigens ook zo zijn, dat het gedurende een lange rit zich helemaal niet voordoet.
Ik heb met een geleende temperatuurmeter al een enkele keer de aan- en afvoerslang van het koelwater gemeten. Zelfs bij 1 streepje op het dashboard is het verschil zo'n 20 graden: boven 88 graden, onder 68.
Wat zou het kunnen zijn? Iemand een idee?
Gewoon een defecte temperatuursensor? Of toch iets ernstiger? Ondanks dat de auto goed blijft rijden, geeft het geen rustig gevoel...