Pagina 1 van 1

Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 03 dec 2014 22:09
door grietinus
Heeft iemand ervaring met de betrouwbaarheid van de 3.5 V6 op LPG?
Welke motor is de beste keuze voor een Espace op gas - de 2.0T of de 3.5V6?
Ik weet dat er nog steeds veel mensen zijn die lpg niet zien zitten maar heb inmiddels de nodige ervaring met Seat Alhambra en Ford Galaxy op lpg en die ervaringen zijn positief. Denk nu aan aanschaf van een Espace maar ben benieuwd naar ervaringen.

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 04 dec 2014 23:15
door Derk GTT
De 2.0 zonder turbo is het beste voor lpg. Heb zelf de 2.0 turbo, maar heb helaas meerdere verhalen gelezen waarbij dit blok niet ideaal voor lpg is. De 3.5 is ook niet echt geschikt vrees ik. Het fijne weet ik daar niet van.

Ben zelf ook wel een liefhebber van lpg. Had hiervoor een Audi A4 2.0 20v met 387.000 op lpg.

Mocht het toch een 2.0t op lpg worden ben ik wel benieuwd naar je ervaringen :-)

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 05 dec 2014 13:23
door Frank76
Over het algemeen gaan Turbo en gas niet goed samen. Beiden zorgen namelijk voor een hogere verbrandingstemperatuur.
De combinatie maakt het allemaal wel heel warm.
De levensduur van je blok/turbo gaat drastisch achteruit.
ALS je er voor kiest, neem een blok met zeer weinig KM.

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 05 dec 2014 19:52
door grietinus
Derk, Frank, Bedankt voor jullie reacties.
Ik had in principe dezelfde gedachte als Frank en had dus verwacht dat de 3.5 betrouwbaarder zou blijken.

Ook nog even nagevraagd bij de gas-specialist. Hij gaf dit antwoord:
"De motor die het beste met LPG om kan gaan is de 2.0Turbo. De cilinderkop van deze auto is beter geschikt voor LPG dan de koppen van een 3.5. We hebben echter toch diverse 3.5 motoren ingebouwd. Op de lange termijn moet je dan toch rekening houden met het reviseren van de cilinderkoppen. Dit is een dure aangelegenheid."

En v.w.b. de 2.0T valt te hopen dat door de motor verbeteringen in Espace IV, 2e fase, de motor ook beter met gas kan omgaan.

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 06 dec 2014 00:46
door Grand Pierre
LPG en turbo slechte combinatie?
Bij het horen van deze twee termen denk ik bijvoorbeeld als eerste aan een Saab.
Van dat merk is zowat driekwart uitgerust met een turbo, en daarvan weer velen voorzien van LPG om er tonnen aan kilometers mee te verslinden...
Ik denk dat de bevraagde gas-specialist het bij het rechte eind heeft.

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 06 dec 2014 20:54
door Derk GTT
Dat klinkt in ieder geval positief voor de 2.0 T :-)

Ik had onder andere een gebruikrsreview op autoweek gelezen over een phase 2 2.0T op Lpg uit 2007 en dat liep niet helemaal lekker. Had ook wel al wat kilometers gemaakt en ik weet niet hoeveel op LPG, maar was er toch een beetje bang voor.

http://www.autoweek.nl/autoreview/32306 ... expression

Er werder op LPG toen ik zocht ook eigenlijk alleen 2.0 16V's zonder turbo aangeboden op LPG.

Sommige turbo blokken doen het inderdaad goed op lpg waaronder die saabs. Het valt of staat volgens mij vooral met de kop. Als die het kan hebben scheelt het een stuk. Een beetje netjes rijden en niet te hoog in de toeren wil ook wel helpen.

Wilde ook de Impreza die ik had ook graag op lpg, maar daar rijden er ook slechts enkele van rond.

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 07 dec 2014 16:21
door WillemS
Waarom gebruik je geen Flashlube?
Zou het inslaaan van de klepzittingen op de kleprand helpen voorkomen.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... leppen.htm

Maar zoals altijd; de meningen zijn verdeeld !! Ha, ha, ha.
mvg WillemS

Re: Espace IV 3.5 V6 op LPG?

Geplaatst: 11 okt 2015 19:49
door grietinus
Ben ik weer.
De Grand Espace met 2.0T is er inmiddels vanaf december 2014, op LPG sinds maart 2015.
Inmiddels zijn we weer 13000 km verder. De installatie is van GFI, met flashlube.
De auto loopt er goed op, ook trekken caravan (1200 kg) geen probleem, tenzij je hellingen a la 'Luik' wilt beklimmen.
Maar dan heb je sowieso al het vermogen nodig dat je kunt krijgen dus overschakelen naar benzine lijkt me daarom sowieso altijd verstandiger.
Verbruik ligt bij snelweg km's met kruissnelheid 120 km/h op ca. 1 op 8 op LPG.
Als minpuntje valt nog te noemen dat de LPG computer in sommige extreme omstandigheden (b.v. bij plotseling vol gas geven) het niet kan volgen en overschakelt op benzine. NIet perfect, maar aangezien het bijna niet voorkomt, hanteerbaar.