Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6
Geplaatst: 15 okt 2017 15:08
OK, dus voor de 1e keer in ons 7 jarige bezit de koelvloeistof van minimaal 75.000 km oud vervangen net voor de vakantie.
Onderaan de V-bak (volgens mij het laagste punt) de onderste slang los gemaakt en ja hoor : bluts, een lichte, grijzige vloeistof liep zo netjes in mij opvangbak.
Na een tijdje geen druppel meer, dus slang erop en vullen maar met roze Long LIfe G12+
Er zou een 7,5 ltr in moeten, maar na 5,5 liter zat ie echt vol. Ja, dan zal er nog wel oude wat inzitten. Op zich niet zo spannend lijkt me.
Dus de volgende dag: caravan erachter en rijden maar.
Koud Normandie : geen probleem te merken.
Warmer Midden Frankrtijk ook nog niks aan het handje
Maar de tocht omhoog van Grenoble naar die pas (1400 mtr) : begint ineens de temp op te lopen !
En wat denk je : net voor de top : airco uit en een dikke PIEP net over de top.
Ik snap best dat ie heel wat omhoog mag zeulen, maar kom op zeg : 250 pk op 3500 kg....Daar hebben we nu juist die dikke Espace al jaren voor !
Dus naar beneden rollen was het warme water zo weer afgekoeld, maar tijdens de dagen daarop, liep de temp toch echt wel weer hoog op.
En de terugreis wat rustiger gereden (terug over diezelfde pas) en toen was het beter onder controle. Wel warm maar geen functieuitval meer.
Dit alles tegenover vorig jaar : met dezelfde combinatie naar (vlak) warm FRankrijk (La Rochelle), en daar geen problemen qua watertemp gehad.
Mmmm....
Ik denk aan twee zaken :
- toch de verkeerde koelvloeistof erin geknikkerd ??? Wie kan adviseren welke erin moet EN hoe je er alles uit krijgt ?
- de radiator is ook 11 jaar oud en heeft natuurlijk de nodige butsen, vliegen en vuil tussen de lammelen. Of zou de binnenzijde wat verstopt kunnen zijn ? Ook hier graag wat advies.
Ik hoor graag van jullie.
Onderaan de V-bak (volgens mij het laagste punt) de onderste slang los gemaakt en ja hoor : bluts, een lichte, grijzige vloeistof liep zo netjes in mij opvangbak.
Na een tijdje geen druppel meer, dus slang erop en vullen maar met roze Long LIfe G12+
Er zou een 7,5 ltr in moeten, maar na 5,5 liter zat ie echt vol. Ja, dan zal er nog wel oude wat inzitten. Op zich niet zo spannend lijkt me.
Dus de volgende dag: caravan erachter en rijden maar.
Koud Normandie : geen probleem te merken.
Warmer Midden Frankrtijk ook nog niks aan het handje
Maar de tocht omhoog van Grenoble naar die pas (1400 mtr) : begint ineens de temp op te lopen !
En wat denk je : net voor de top : airco uit en een dikke PIEP net over de top.
Ik snap best dat ie heel wat omhoog mag zeulen, maar kom op zeg : 250 pk op 3500 kg....Daar hebben we nu juist die dikke Espace al jaren voor !
Dus naar beneden rollen was het warme water zo weer afgekoeld, maar tijdens de dagen daarop, liep de temp toch echt wel weer hoog op.
En de terugreis wat rustiger gereden (terug over diezelfde pas) en toen was het beter onder controle. Wel warm maar geen functieuitval meer.
Dit alles tegenover vorig jaar : met dezelfde combinatie naar (vlak) warm FRankrijk (La Rochelle), en daar geen problemen qua watertemp gehad.
Mmmm....
Ik denk aan twee zaken :
- toch de verkeerde koelvloeistof erin geknikkerd ??? Wie kan adviseren welke erin moet EN hoe je er alles uit krijgt ?
- de radiator is ook 11 jaar oud en heeft natuurlijk de nodige butsen, vliegen en vuil tussen de lammelen. Of zou de binnenzijde wat verstopt kunnen zijn ? Ook hier graag wat advies.
Ik hoor graag van jullie.