Pagina 1 van 1

Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 15 okt 2017 15:08
door BartsEspace
OK, dus voor de 1e keer in ons 7 jarige bezit de koelvloeistof van minimaal 75.000 km oud vervangen net voor de vakantie.
Onderaan de V-bak (volgens mij het laagste punt) de onderste slang los gemaakt en ja hoor : bluts, een lichte, grijzige vloeistof liep zo netjes in mij opvangbak.
Na een tijdje geen druppel meer, dus slang erop en vullen maar met roze Long LIfe G12+
Er zou een 7,5 ltr in moeten, maar na 5,5 liter zat ie echt vol. Ja, dan zal er nog wel oude wat inzitten. Op zich niet zo spannend lijkt me.

Dus de volgende dag: caravan erachter en rijden maar.
Koud Normandie : geen probleem te merken.
Warmer Midden Frankrtijk ook nog niks aan het handje
Maar de tocht omhoog van Grenoble naar die pas (1400 mtr) : begint ineens de temp op te lopen !
En wat denk je : net voor de top : airco uit en een dikke PIEP net over de top.

Ik snap best dat ie heel wat omhoog mag zeulen, maar kom op zeg : 250 pk op 3500 kg....Daar hebben we nu juist die dikke Espace al jaren voor !
Dus naar beneden rollen was het warme water zo weer afgekoeld, maar tijdens de dagen daarop, liep de temp toch echt wel weer hoog op.
En de terugreis wat rustiger gereden (terug over diezelfde pas) en toen was het beter onder controle. Wel warm maar geen functieuitval meer.
Dit alles tegenover vorig jaar : met dezelfde combinatie naar (vlak) warm FRankrijk (La Rochelle), en daar geen problemen qua watertemp gehad.
Mmmm....

Ik denk aan twee zaken :
- toch de verkeerde koelvloeistof erin geknikkerd ??? Wie kan adviseren welke erin moet EN hoe je er alles uit krijgt ?
- de radiator is ook 11 jaar oud en heeft natuurlijk de nodige butsen, vliegen en vuil tussen de lammelen. Of zou de binnenzijde wat verstopt kunnen zijn ? Ook hier graag wat advies.
Ik hoor graag van jullie.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 15 okt 2017 17:11
door WillemS
Als koelvloeistof is voorgeschreven Glaceaol RX Type D.
Na het aftappen dien je het systeem te spoelen met water, na leeg laten lopen met perslucht via het expansievat proberen zoveel als mogelijk water te verwijderen. Dan vullen, ontluchtingsnippels open en sluiten zodra er kvs zonder bellen uitkomt en expansievat tot de rand vullen dop erop motor warm laten lopen(2.500ypm). Na 3x aanslaan van de koelventilator expansievat vullen tot max. en dop er weer op. En kontroleer ook of de verwarming goed werkt.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 15 okt 2017 23:09
door mechanic
Van verkeerde kvs loopt de motor niet warm.
In de werkplaats voor het gemak vacuüm trekken en daarna kvs erin zuigen. Ontluchten via nippels is ook prima te doen.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 16 okt 2017 22:40
door WillemS
Verkeerde kvs veroorzaakt corrosie en soms vlokvorming, die de kachelradiatoren verstopt, die hebben nl. heel dunne buisjes.
Vermoed dat er bij deze wagen sprake is van een kombinatie van factoren zoals slechte thermostaat, dop vd expansietank en/of toch lucht in het systeem, ook een defekte waterpompvlinder kan nog. Die vlinders worden wel "opgevreten"door te oude kvs.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 16 okt 2017 23:04
door mechanic
Correct Willem, in die korte tijd na verversen is dat wel onwaarschijnlijk.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 17 okt 2017 09:23
door Renault47
ik denk eerder aan een sterk vervuilde airco condensor, waardoor de koelradiateur onvoldoende luchtdoorstroming krijgt. Bij mijn Vel Satis reinig ik elke 50.000 km de condensor met een plantenspuit met heet water en afwasmiddel, zonodig herhaal ik dat een paar keer en dan telkens naspoelen. Even wat van het front verwijderen en je kan er goed bij. Geen hogedrukreiniger gebruiken want de kans bestaat dat je de lamellen vervormt.

Re: Koeling / warm lopen Esp IV 3,5 V6

Geplaatst: 17 okt 2017 17:47
door WillemS
Renault47, ja dat kan ook nog.