inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
Geplaatst: 05 mei 2018 13:01
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een paar jaar een Espace IV V6 3.5 uit 2003 met inmiddels ongeveer 200.000 kilometers op te teller.
Tot een paar weken geleden probleemloos in de auto gereden. Opeens verscheen soms de melding "inspuitsysteem buiten werking" (en pieptoon en stop op het display) en verdween weer na het uitzetten van de motor en herstarten na een paar minuten. Motor liep prima, geen geluiden, geen rook, geen afwijkend brandstofverbruik en geen noodstand.
De auto laten uitlezen en daar was alleen een fout bij de bobines te lezen (niet welke van de 6).
Aangezien ik niet uit het onderhoudsboekje kon opmaken wanneer de bougies waren vervangen was mijn eerste stap het vervangen van de bougies (alle 6). De Renault specialist gaf mij twee opties: "gewone" bougies voor Eur 10 per stuk of "platina" bougies voor bijna Eur 30 per stuk. Toen ik vroeg wat het verschil was, kreeg ik als antwoord dat dit met de levensduur van de bougie te maken heeft (40.000 km vs. 120.000 km). Aangezien ik niet veel met de auto rij, heb ik voor gewone bougies gekozen.
Nadat ik de auto weer opgehaald heb kreeg ik vanaf dat moment elke keer dat ik start de foutmelding die ik eerder soms kreeg. De auto loopt nog steeds uitstekend.
Terug naar de garage en de Renault specialist adviseert om alle 6 de bobines te vervangen en de 6 bougies door de platina versie. De voorste 3 bobines had hij bekeken maar er waren geen scheurtjes of verbrande plekken te zien maar aangezien de enige storing met de bobines te maken heeft was dit zijn oplossing (zonder garantie natuurlijk dat hiermee de storing verdwenen is).
Ik heb hier op het forum natuurlijk eerst gezocht naar vergelijkbare problemen maar niet gevonden (wel dezelfde storing maar dan icm noodloop van de auto/versnellingsbak).
Wie heeft een vergelijkbaar probleem gehad en een advies om het probleem op te lossen? De oplossing van de Renault specialist is nogal kostbaar en wellicht een overkill?
Ik heb sinds een paar jaar een Espace IV V6 3.5 uit 2003 met inmiddels ongeveer 200.000 kilometers op te teller.
Tot een paar weken geleden probleemloos in de auto gereden. Opeens verscheen soms de melding "inspuitsysteem buiten werking" (en pieptoon en stop op het display) en verdween weer na het uitzetten van de motor en herstarten na een paar minuten. Motor liep prima, geen geluiden, geen rook, geen afwijkend brandstofverbruik en geen noodstand.
De auto laten uitlezen en daar was alleen een fout bij de bobines te lezen (niet welke van de 6).
Aangezien ik niet uit het onderhoudsboekje kon opmaken wanneer de bougies waren vervangen was mijn eerste stap het vervangen van de bougies (alle 6). De Renault specialist gaf mij twee opties: "gewone" bougies voor Eur 10 per stuk of "platina" bougies voor bijna Eur 30 per stuk. Toen ik vroeg wat het verschil was, kreeg ik als antwoord dat dit met de levensduur van de bougie te maken heeft (40.000 km vs. 120.000 km). Aangezien ik niet veel met de auto rij, heb ik voor gewone bougies gekozen.
Nadat ik de auto weer opgehaald heb kreeg ik vanaf dat moment elke keer dat ik start de foutmelding die ik eerder soms kreeg. De auto loopt nog steeds uitstekend.
Terug naar de garage en de Renault specialist adviseert om alle 6 de bobines te vervangen en de 6 bougies door de platina versie. De voorste 3 bobines had hij bekeken maar er waren geen scheurtjes of verbrande plekken te zien maar aangezien de enige storing met de bobines te maken heeft was dit zijn oplossing (zonder garantie natuurlijk dat hiermee de storing verdwenen is).
Ik heb hier op het forum natuurlijk eerst gezocht naar vergelijkbare problemen maar niet gevonden (wel dezelfde storing maar dan icm noodloop van de auto/versnellingsbak).
Wie heeft een vergelijkbaar probleem gehad en een advies om het probleem op te lossen? De oplossing van de Renault specialist is nogal kostbaar en wellicht een overkill?