Pagina 1 van 1

Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 16 jul 2018 23:12
door bertvanstangen
Daar zijn we weer eens :lol:
Na vorig jaar de auto weer goed verzorgd te hebben met nieuwe banden, distributieriem en onlangs nieuwe dynamo, meteen na vervanging van dynamo storing bij hogere toerentallen. Auto gaat dan in noodloop en na tijdje rustig rijden gaat storing weer weg. Meteen na aanspreken veel vermogen weer opnieuw storing. Vooral bij rijden op snelweg.

Garage geeft aan dat inlaatspruitstuk gescheurd is. Is blijkbaar van kunstof en gaat we eens vaker kapot. Huidige motor is “pas” 100.000km oud en auto rijdt eigenlijk nog altijd heerlijk. Zonde om weg te doen maar ook verstandig als het maar geld blijft kosten.

Iemand tips en trucs bij vervangen spruitstuk? Ik begrijp dat er nog wat werk bij komt kijken dat niet geheel zonder risico’s is. Gloeibougies en verstuivers los hetgeen nog wel eens mis wil gaan?

Hoor graag van jullie!

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 22 jul 2018 11:35
door Chauffeur
Wanneer je een nieuw inlaatspruitstuk plaatst, wil je daarna vooral geen air-leaks. Ik vraag me trouwens af hoe dat ding gescheurd is...

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 22 jul 2018 23:55
door bertvanstangen
LagunaChauffeur schreef:Wanneer je een nieuw inlaatspruitstuk plaatst, wil je daarna vooral geen air-leaks. Ik vraag me trouwens af hoe dat ding gescheurd is...
Volgens garage komt scheuren vaker voor. Is van kunststof en door ouderdom en hoge druk zou dit scheuren kunnen veroorzaken.

Ik wil uiteraard geen air leaks meer maar vraag me af of vervangen nog zin heeft. Moet nog veel anders gebeuren als ik spruitstuk vervangen en wat kan ik dan verwachten? Ik zit niet echt te wachten op heel veel meer kosten... Wellicht wel tijd om eens naar iets anders op zoek te gaan? Auto verder perfect. Rijdt heerlijk en motor loopt als een zonnetje verder :cry2:

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 23 jul 2018 08:01
door mechanic
Als er meer kosten op de loer liggen is afscheid nemen wellicht nu een wijze beslissing.
Upgraden naar een 2.0dci espace wellicht.

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 23 jul 2018 10:52
door bertvanstangen
mechanic schreef:Als er meer kosten op de loer liggen is afscheid nemen wellicht nu een wijze beslissing.
Upgraden naar een 2.0dci espace wellicht.
Distributieriem is vorig jaar vervangen, dynamo helemaal nieuw, accu nieuw en nieuwe banden dus verwacht verder niet veel kosten. Ik weet echter niet wat voor kosten ik mag verwachten bij vervangen spruitstuk. Ik hoor verhalen over vastzittende verstuivers etc. die je tegenkomt bij vervanging van spruitstuk.

Als ik wist dat deze reparatie iets van 750,- ging kosten dan zou ik het wel doen maar als het veel meer wordt dan wordt het idd tijd om eens van auto te wisselen. Ik twijfel dus nog. Volgens garage zou het veel meer KUNNEN worden maar waarschijnlijkheid kunnen ze niet aangeven. Ben dus benieuwd of iemand anders mij nog zou kunnen adviseren :mrgreen:

Edit: mocht iemand nog een tip hebben over garage of goede reparateur in redelijk buurt van Oss-Nijmegen dan houd ik me ook aanbevolen. Ik kan auto prima maandje missen dus hoeft geen haastklus te worden.

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 23 jul 2018 11:27
door Renault47
distributie, accu en banden behoren tot het "gewone" onderhoud. Maar ik geef toe wanneer is het beste moment om een auto weg te doen.
Bel eens met Renaultspecialist Bas Risseeuw in Arnhem. Ik heb zelf geen ervaring met deze garage (woon te ver weg) maar lees op diverse Renaultforums goede berichten over zijn deskundigheid en eerlijkheid.

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 23 jul 2018 19:55
door mechanic
Vaak zit de boel behoorlijk vast,dat klopt.
Van te voren is dat niet duidelijk aan te geven helaas.

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 24 jul 2018 16:13
door bertvanstangen
mechanic schreef:Vaak zit de boel behoorlijk vast,dat klopt.
Van te voren is dat niet duidelijk aan te geven helaas.
Ik denk dat ik maar eens naar vervanging ga kijken dan. Ik heb onwijs veel plezier ervan gehad en nooit bezuinigd op onderhoud maar het houdt ooit op natuurlijk :cry2: .

Re: Inlaatspruitstuk 2.2 dci 2004

Geplaatst: 16 aug 2018 12:59
door bertvanstangen
Kogel is door de kerk. Hij gaat eruit. Ik heb geen behoefte aan onzekerheid in de komende kosten voor reparatie. Als ik zeker wist wat reparatie zou kosten dan zou ik het waarschijnlijk wel aan durven maar nu lijkt me afscheid nemen het beste :-(
Iemand een goed idee hoe ik er nog iets voor terug kan krijgen? Zit een zojuist gereviseerde Valeo dynamo met vrijloop in en verder altijd goed onderhouden. Motor is bij 127.000 vervangen en nu staat er 247.000 op teller.