Pagina 1 van 2

Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 23 sep 2019 15:59
door dvdk
Grand Espace IV 3.5 V6 (2005) 266.000km APK 2020
Mijn maand geleden 2e hands gekochte Grand Espace heeft vanaf week na aankoop de volgende problemen:

- Auto start koud goed indien accu vol is
- Auto start slecht/moeizaam of niet (slaat niet aan) bij warme motor
na insect keycard: snel 'licht' geluid 'tiktiktiktiktiktiktiktik' als bij een stappenmotor

Alle gevallen: display: "controleer inspuiting/controleer ESP/controleer emissie' (heb even geen foutcodes, sorry)
Afgelopen week laten uitvoeren: alle bougies vervangen, gashuis gereinigd, accu getest ok
Auto koud bij garage gestart, ok, thuis na uur opnieuw startpoging: noodloop (12km/h) en alle meldingen

Ik weet inmiddels dat dit een diepe poel van ellende kan worden, wie kan me helpen met advies?

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 23 sep 2019 21:33
door Noreply
Dynamo geeft volledige laadspanning?

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 23 sep 2019 21:42
door dvdk
Dynamo geeft 13.9V (stationair gemeten), Accu heeft 500A celkracht.
Ja, had al gelezen dat boordcomputer erg spanningsgevoelig schijnt te zijn.
Opmerkelijk is wel: wanneer ik de accu als de auto niet wil starten aan een acculader hang,
de laadstroom 9A is, die na een uur terug loopt naar 2 à 3A. Heb daar (9A laadstroom) geen verklaring voor.

Na enkele uren accu opladen (laadstroom <2A) wil de auto vaak wel goed starten, maar dan is ook de motor ('voldoende'?) afgekoeld.
Ik ben rete-handig maar geen automonteur, mijn gevoel zegt dat de oorzaak (motor)temperatuur gerelateerd lijkt te zijn.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 23 sep 2019 23:02
door maestro12
Waarom moet de accu regelmatig aan de lader?
Normaal gesproken hoeft dat natuurlijk niet.
Hoeveel is de spanning met en zonder b.v. ingeschakelde verlichting en verhoogd toerental?

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 24 sep 2019 22:00
door WillemS
Het lijkt op een probleem met een massa of plus die bij warme motor een overgangsweerstand heeft. Daardoor is er na insert van de key-card te weinig spanning in de ECU, als deze nl. tijdens starten onder de 9 volt daalt zal de ECU geen ontsteking noch inspuiting geven.
Dit kan een lange zoektocht worden. Begin met in rust eens de spanning direkt op de accupolen te meten en daarna op de aansluitingen op die polen, velvolgens diverse vierpuntsmetingen om te zien waar het stroomverlies optreedt.
Weet niet waar je woont maar heb wel een adres van een zeer goede speurneus op dit gebied.
mvg WillemS
p.s. 500 CCA is krap aan voor deze v6. De voorgeschreven accu capaciteit zal in de buurt van de 780 CCA moeten zijn.
Heb zelf ook een 3,5 Esp4 en een Avantime 3.0.

Lees je bericht nog eens over, die 12km/h kan het zijn dat je per ongeluk de snelheidsbegrenzer hebt ingeschakeld?
En als je steeds de accu moet opladen hoe hoog is dan de lekstroom in rust, dus na plm. 2 minuten uitgeschakeld met alles uit en de deuren dicht.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 25 sep 2019 00:26
door dvdk
Willem, dank voor je reactie. Ik ga hier morgen mee aan de gang. Komt mij als elektro/nica kenner heel logisch over. Top!

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 25 sep 2019 09:48
door WillemS
Let ook even goed op de koelvloeistoftemperatuur meter op je dashbord. Als je de temperatuur kunt uitlezen is het helemaal goed. Deze sensor regelt de brandstof toevoer van de injektors. De sensor bij mij raakte defekt en gaf na even rijden 134 graden aan, als dan de motor iets afkoelt zal er te weinig of geen branbstof worden ingespoten tijdens starten, sensor kost plm. 10,-- euro. en zit tussen motor en versnellingsbak op een buis is groen of blauw van kleur lange dop 19 heb je nodig. Ik vond de fout zelf na eigen onderzoek. Zoals bekend "meten is weten".
Succes mvg. WillemS
p.s. de speurneus waar ik over sprak zit in Wijk en Aalburg overigens

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 25 sep 2019 10:14
door dvdk
Dank je WillemS, ik woon in Castricum, da's effe ver. Jouw info aan mijn (vaste betrouwbare) garage gegeven.
Garage heeft veel oxidatie op contacten boordcomputer verholpen, tijdens testrit is spanning ECU 5V stabiel, garage kan storing reproduceren i.c.m. foutmelding nokkenassensor, die wordt vervangen. Ik ken de spookfoutmelding hiervan (dit forum) maar laat dit toch doen.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 28 sep 2019 13:52
door nikk
De auto waarvan ik recent de spanning bij draaiende motor heb gemeten kwam aan 14.45V. 13.9 is voor zover ik weet laag.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 30 sep 2019 19:35
door dvdk
UPDATE: na foutmeldingen (in volgorde)

Wegenwacht: DF508 (bediening gemot. smoorklep Fout in stand smoorklep)
Wegenwacht: DF593 (circuit sensor nokkenas, Onsamenhangend signaal)
Garage: AVL 106872 Magneetklep Fasen regelaar Nokkenas 2
Garage: AVL 106C69 / 4204 Aansturing Smoorklep Foutstand
Garage: ESI P1068 Nokkenasverstelling 2, onbekende fout, is nokkenassensor vervangen, helaas geen verbetering bij starten. (Slaat/niet/moeizaam aan)

Zelf de net binnengekregen ANWB-OBD dongle geplaatst en i.o.m. garage zelf testrit gemaakt, krijg in app de melding
- P0663 (regelsolenoid lucht inlaatspruitstuk, cilinderrij 2, storing in stroomcircuit - . Dat lijkt voor mij op AVL 106872.
Vanmiddag na rit poging herstart valt hele dashboard uit, weer aan lader, weer 9A laadstroom en na uur laden (bij 6A laadstroom) start de motor eerste keer weer direct. Nog een korte 40-50km/h rit gemaakt en thuis gestopt.Direct Herstarten weer zeer moeizaam.
Als auto uiteindelijk start, rijdt hij prima (acceleratie, stationair). Zou die solenoïde van de P0663 melding door vervuiling soms kleven bij iets lagere boordspanning?

Vanavond lekstroom gemeten: 0,12A. Laadspanning dynamo stationair is 14.5V. (accu is overigens 680 CCA WillemS), Bij laadstroom 2A startpoging: start in 1 keer OK. Morgen terug naar garage voor overleg en beslissen: Gasklephuis reviseren? ECU laten testen? What else?
Inmiddels weet ik de Nederlandse vertaling van Renault Grand Espace: Renault Groot Gat.

DickvanderKolk

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 09:23
door Renault47
Heb zelf ook een V6 3,5 (Vel Satis). lekstroom 0,12 A is te hoog. Moet in de buurt van 0,03 A liggen. Verschil lijkt misschien niet schokkend maar is het wel. Eerst de basis in orde maken zoals WillemS aangeeft, want deel van de foutcodes wordt gegenereerd door een (soms) te lage boordspanning.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 10:21
door WillemS
In rust zal de "lekstroom" ca. 0,03/0,05 mogen zijn. Zijn er soms zgn."aftermarket" zaken ingebouwd in deze wagen?
Blijft er niet ergens een klein lampje branden, dashbordkastje, lampje in de kofferruimte oid
Zal wel wat werk worden met alle electronica aan boord. Er zitten ook heel veel massapunten in deze wagen.
Succes,
mvg WillemS

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 15:52
door dvdk
Lekstroom kunnen herleiden naar motorcompartiment. (uitname binnenzekeringen gaf geef verschil in lekstroom)

Eerste 60A zekering van links: eruit: 0,01 A lekstroom, erin: 0,10 A lekstroom. BINGO ? Waar is deze zekering voor?
Tweede 60A zekering van links (3e gat) voedt ook alarminstallatie, zit ook een (kleine) lekstroom in. Waar is deze zekering voor?
(op internet vind ik geen schema van deze fusebox)

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 17:36
door maestro12
Afbeelding

Is van een diesel, zou dat heel veel anders zijn?
http://www.espace-freunde.net/forum/index.php/t/41196/

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 17:50
door dvdk
Toppie.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 18:51
door Renault47
wanneer je een zekering eruit haalt en weer terug erin steekt kan het zijn dat je een rekeneenheid activeert. In dit geval was het F23 (ruitenwisser en automatische parkeerrem) en kan het bv. 10 minuten duren voordat deze weer in rust is. Dus neem de tijd per zekering....

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 21:46
door WillemS
Die 60 amp zekering die je op de foto ziet (de 1e van links dus)is van de koelventilatoren en regelt de lage en hoge snelheid ervan.Kan een sluiting in een van de motoren zijn.
Onderzoek de draden ervan op doorschuren ergens onderweg of een defekte stekker ergens.
Succes,
mvg WillemS
je bent er bijna.!!!

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 okt 2019 22:56
door dvdk
Ik ben ZO blij met jullie. Dank je WillemS

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 02 okt 2019 16:25
door WillemS
Let op de koelventilatoren worden aangestuurd door de koelvloeistof sensor EN door de airco.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 02 okt 2019 16:53
door dvdk
Koelventilatoren aansluitingen gereinigd, ik zit nu op een lekstroom van 0,03 tot 0,04 A. (gedurende 4 uur) Lijkt me prachtig.
Even aanzien hoe de auto komende dagen wil starten (qua accu spanning/stroom/laden/(ontladen)).

Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).
Stationair direct ok, rijdt dan als in de folder.
Blijft over de foutmelding P0663 / AVL 106C69/4204 (smoorklep/regelsolenoïde ofwel de gemotoriseerde gashuisklep.
In elk diagnostiek programma anders benoemd, voor een leek als ik best verwarrend, steile leercurve.
Inmiddels zie ik een verband tussen slecht starten/beetje gas bijgeven en foutmeldingen: Gasklep staat bij starten niet optimaal zo stel ik me voor.

Even een week zo rijden om verdere foutmeldingen uit te sluiten en een stabiel beeld te krijgen. Daarna gasklephuis revisie.
Kan bij AC-Tronics en bij ECU-repair, beiden evengoed? Kan iemand me wellicht 'n nattevinger indicatie geven van uitbouw/inbouwtijd en revisieprijs?

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 02 okt 2019 22:47
door WillemS
Deze motor is zeer gevoelig voor een vervuilde vlinderklep in het gasklephuis. deze heel goed reinigen ook de randen van de klep en de wanden waar de vlinderklep de venturi raakt, met een doekje voorzichtig reinigen. Dan een behoorlijke rit maken. Succes.
De aansluitingen stekkers daar doe ik een beetje vaseline aan om intreden van vocht te voorkomen in de toekomst.
Veel plezier van je Esp4 verder.
mvg WillemS
p.s. zal nog even nazien of en hoe de basisinstelling vh gasklephuis moet.
AC-tronics neemt overigens geen werk van particulieren aan wel een top bedrijf, ben er geweest voor een workshop.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 03 okt 2019 13:54
door WillemS
Weet niet hoever je nu bent, maar het slechte aanslaan vd motor kan ook nog een andere oorzaak hebben; Het inlaatspruitstuk heeft 2 systemen, een korte route van de inlaatlucht en een langere route. De keuze van de route's wordt mede bepaald door een vlinderklep in het spruitstuk. Deze wordt bediend door een vacuumpotje dat je links aan het spruitsuk kunt zien zitten. Het komt voor dat het rubberslangetje na verloop van tijd de geest geeft ook kan deze klep wat slecht gaan bewegen na verloop van tijd. De balg in het potje kan ook lek raken evenals de aansturing ervan. Dit even nazien kan geen kwaad voor je dure zaken gaat vervangen het gasklephuis kent 4 verschillende versies en is zeeeer prijzig
Succes
mvg WillemS
p.s. probeer de foutcode eens te wissen wellicht komt deze niet terug. Na het wissen vd code om de addaptieve waarden vh gasklephuis in te leren als volgt; motor starten en uitzetten, vervolgens de motor opnieuw starten en enkele minuten stationair laten draaien. klaar.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 03 okt 2019 15:43
door dvdk
Kijk WillemS, dat zijn nog eens tips. Dank je. Geef ik door aan de garagist en wie weet gaat de route zo minder diep door m'n portemonnee. Top!

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 06 okt 2019 22:18
door WillemS
Hoor graag hoe het afloopt want daar kunnen wellicht meer Esp4 3,5v6 rijders van profiteren.
mgv WillemS

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 06 okt 2019 23:06
door dvdk
Zeker!
Nu week 'gewoon rijden' proberen, auto start na 3 a 4 pogingen, als droge hoest, rijdt verder prima.
Na snelweg-rit start auto bij direct warme herstart iets makkelijker (ik 'voel' gewoon dat die wel/niet 12V boordspanning meetelt bij willen starten).
Bij meerdere korte stadsritten op een dag kost het starten steeds meer pogingen. (boerenlogica: accu heeft niet/amper kunnen bijladen)
Morgen even de tijd nemen voor WillemS' tip over het aanleren van de gasklep: start-stop-herstart-5min stationair.

Eind komende week terug naar garage voor diagnose gasklephuis/slangetje (zie bericht WillemS hierboven) korte/lange route.
En bij uitsluiten rubber slangetje/ balgpotje/ koelvloeistofsensors(!) zal ik met tegenzin akkoord moeten geven voor een gasklephuisrevisie.
Foutmelding blijft beperkt tot P0663 (via ANWB dongle op iPhone), geen meldingen in display auto.
Auto rijdt heel fijn (stationair rustig, automaat rustig, normaal verbruik etc, maar het starten blijft beetje rad van avontuur.

I keep you posted.Zeker!

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 07 okt 2019 18:37
door nikk
Je zou toch zeggen dat je met een accu die in goede staat is en goed wordt geladen door de dynamo de hele dag door goed zou kunnen starten. Ook al moet dat vrij vaak gebeuren. Legio auto's die zo hun leven doorbrengen. Het feit dat je al snel verschil merkt duidt misschien toch op een slechte conditie van de accu?

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 07 okt 2019 19:42
door dvdk
Nee, accu is echt okee, zo'n 3 keer doorgemeten én nieuwe wisselaccu uitgeprobeerd.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 09 okt 2019 11:40
door WillemS
Laat de garagist eens de koelvloeistof sensor doormeten, in het diagnose apparaat kan je de gelezen temperatuur uitlezen, de werkelijke temperatuur is met een simpele IR meter te doen. Je moet meten; de temperatuur van het blok, van de buis waarin de sensor zit en via het diagnose apparaat de temp die de Computer ontvangt van de sensor. Ik heb soortgelijke problemen gehad totdat de sensor plots alle streepjes op het dashbord liet oplichten en er een rood lichtje aangaf dat de motor zou "koken" (134 graden) de werkelijke temp van de koelvloeistof was 32 graden. Maar door de foutieve info van de sensor werd er te weinig brandstof ingespoten om de motor te laten starten (idd 3a4 keer).
Zo'n sensor kost plm. 10, euro.
Succes mvg WillemS
p.s. heb hier eerder al over geschreven.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 14 okt 2019 16:18
door dvdk
Hallo WillemS, afgelopen week bij meeste ritten 1 a 2 startpogingen voldoende, vaak 1 poging zonder gas bijgeven, paar keer 4 tot 6 pogingen nodig.
Ik heb je tip over 'aanleren' van gasklepstand uitgevoerd: start/stop, herstart, 5 min stationair. Lijkt verbetering te geven.
Daarom wacht ik met gasklephuis eruit; 1 a 2 is voor mij acceptabel (vs. kosten revisie).
Koelvloeistof sensor laat ik deze week doormeten, af en toe bij koude motor lijkt temperatuurdisplay op dashboard wel erg snel (<5min) naar middenbereik van de streepjes te gaan. Ik heb je eerdere post hierover zeker in mijn achterhoofd.

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 15 okt 2019 09:47
door WillemS
De sensor is vrijwel zeker aan z'n laatste dagen bezig. Kijk even welke kleur de huls vd sensor heeft en bestel er maar vast een.
Niet bij de dealer bestellen kost je 47,50 ex. Ga naar de Brezan of Van Rijsbergen hebben hem op voorraad. Wel even wennen starten en lopen in 1 keer. Ha, ha, ha, Vervanging nu zal een hele opluchting zijn.
Succes, mvg WillemS

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 24 okt 2019 17:57
door dvdk
Ok, Update.
Koelvloeistoftemperatuursensor is vervangen. Geen verbetering bij niet-koude start volgens garage.
Vlinderklep gashuis was al door garage gereinigd. Geen gaten in rubber slang/vacuumpotje.

Ik haal de auto net op en start koud: loopt meteen. Rit 5 min. Na ca. 20 min. stilstaan: start bij 2e poging.
Vanavond nog startpoging na uur stilstaan na 10 min. rijden).
Foutmelding P0663 blijft overeind.(verder geen meldingen)

Ik neem nu eerst even een pilletje tegen de 'stress'.
(Als ras-analytische autodidact-techneut krijg ik uitslag van dit soort vage slepende problemen).
Vooral als de last-resort optie een gasklephuis revisie dreigt te zijn....

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 24 okt 2019 20:21
door dvdk
Update 2.
Start na 45 min. stilstaan na rit 10 min. : start in twee keer.
Start na 15 min. stilstaan na rit 30 min. : start in twee keer
Start direct na stoppen vorige rit van 30 min.: start in 1 keer. Da's nieuw. Warme herstart in één keer.
Heb ook de tip van WillemS gedaan: aanleren gasklep door 5 min. stationair.

Subtiel detail: tussen eerste en tweede startpoging open en sluit ik de bestuurdersportier (doe ik al ca. 2 wkn).
Bij direct aaneensluitende startpogingen vorige week zonder deurritueel kostte het soms 5 à 6 pogingen.
Het zal wel tussen mijn oren zitten maar het 'voelt' net alsof bij de 2e poging een elektronische sequence is gereset. 'frisse startpoging'.

Mijn opa had 'n paard dat enkel wilde lopen na een ritueel met aai over 't hoofd van het paard. Misschien heb ik zo'n Espace gekocht.

Ik ga nu weer een week of twee 'gewoon' rijden en ervaren hoe het met starten gaat. Auto rijdt verder als een trein. Figuurlijk dan ;-)

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 nov 2019 21:48
door c7rl
Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).

Ik heb dat probleem gehad bij mijn espace, maar ik had bovag van de dealer. Die heeft uiteindelijk de accu vervangen en gasklephuis gereinigd, en opnieuw ingeleerd. Probleem weg. Wat ik begrepen heb is dat deze motor het gashuis/inlaat overmatig vervuild door de carterdampen. Na 10dkm had ik ook weer het probleem dat ie moeite had met starten. Na een rit naar oostenrijk en terug waar ik de auto ff heb "uitgelaten" was het probleem ook weg 8)

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 nov 2019 21:50
door c7rl
c7rl schreef:Motor slaat bij meeste startpogingen vandaag niet direct aan (klein beetje gasteven tijdens startpoging helpt).

Ik heb dat probleem gehad bij mijn espace, maar ik had bovag van de dealer. Die heeft uiteindelijk de accu vervangen en gasklephuis gereinigd, en opnieuw ingeleerd. Probleem weg. Wat ik begrepen heb is dat deze motor het gashuis/inlaat overmatig vervuild door de carterdampen. Na 10dkm had ik ook weer het probleem dat ie moeite had met starten. Na een rit naar oostenrijk en terug waar ik de auto ff heb "uitgelaten" was het probleem ook weg 8)
btw dit draadje ff checken: topic27808.html

Re: Espace V6 3.5 (2005) noodloop na starten / ESP/emissie/inspuiting

Geplaatst: 01 nov 2019 22:02
door dvdk
Dank voor de verwijzing naar het genoemde draadje! Klinkt aannemelijk én inmiddels (ervaringsgewijs) bekend.

Gashuis is maand geleden door garage al gereinigd.
Nu week met meestal 1 à 2 startpogingen nodig (mét na eerste poging deur-open-dicht-hack, dat nog wel).
Ik heb de indruk dat hij wel makkelijker wil starten, bij huidige lagere buitentemperatuur klein tikje gas bijgeven en hij gaat bij eerste poging.
Bij warme motor gaat herstarten nu meestal bij eerste poging goed. Let wel: ik maak relatief veel korte ritten <30 min.
Het gaat zeker vooruit en durf te hopen dat het met verder inleren wellicht helemaal soepel zal gaan.
Toch eens kijken of ik die korte ritten (extra vervuiling gasklephuis denk ik dan) kan beperken....