Motor uitval maar meteen weer kunnen starten.
Geplaatst: 02 jun 2023 22:41
Hallo Forum.
Wij rijden al naar groot genoegen met een Espace 2.2 DCI maar die doet de laatste tijd gek.
Zijn aan het rijden en plots valt de motor uit.
Contact even uit, meteen weer starten en geen probleem de motor slaat weer aan en we kunnen rijden alsof er niets was gebeurd.
Natuurlijk dat is niet de bedoeling.
Nu gingen we er eerste vanuit dat de dieselfilter kon vuil zijn, maar die zat er slechts een goed jaar is en we tanken steeds aan dezelfde pomp.
Filter toch maar vervangen.
Geen soelaas.
Dan op een zeker moment wil de auto starten, batterij leeg.
Booster er even op en naar de garage.
Alternator geeft 14, 10 volt bij draaiende motor dus daar ok. 5 wel rode digits op het dashboard bij de spanning ( lijkt me voor "het systeem net een beetje teveel, maar ok ).
Batterij vervangen, originele aan de lading ( bleek stuk ).
Dus nieuwe batterij bleef in de auto.
Aanvankelijk leek het uitvallen ook niet meer te gebeuren.
Maar het kwam terug.
Nu wat ging er vooraf aan deze lijst?
Er was een lek in het rem / servo oliesysteem.
Werd vervangen, en meteen ook de koppeling.
Auto kwam terug. en niet zolang nadien kwamen de genoemde problemen.
En dat was dan ook het moment dat bv de filter werd vervangen.
BTW, de digits voor de spanning waren reeds lange tijd rood.
Dus de vraag is makkelijker dan de oplossing, maar wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Wij rijden al naar groot genoegen met een Espace 2.2 DCI maar die doet de laatste tijd gek.
Zijn aan het rijden en plots valt de motor uit.
Contact even uit, meteen weer starten en geen probleem de motor slaat weer aan en we kunnen rijden alsof er niets was gebeurd.
Natuurlijk dat is niet de bedoeling.
Nu gingen we er eerste vanuit dat de dieselfilter kon vuil zijn, maar die zat er slechts een goed jaar is en we tanken steeds aan dezelfde pomp.
Filter toch maar vervangen.
Geen soelaas.
Dan op een zeker moment wil de auto starten, batterij leeg.
Booster er even op en naar de garage.
Alternator geeft 14, 10 volt bij draaiende motor dus daar ok. 5 wel rode digits op het dashboard bij de spanning ( lijkt me voor "het systeem net een beetje teveel, maar ok ).
Batterij vervangen, originele aan de lading ( bleek stuk ).
Dus nieuwe batterij bleef in de auto.
Aanvankelijk leek het uitvallen ook niet meer te gebeuren.
Maar het kwam terug.
Nu wat ging er vooraf aan deze lijst?
Er was een lek in het rem / servo oliesysteem.
Werd vervangen, en meteen ook de koppeling.
Auto kwam terug. en niet zolang nadien kwamen de genoemde problemen.
En dat was dan ook het moment dat bv de filter werd vervangen.
BTW, de digits voor de spanning waren reeds lange tijd rood.
Dus de vraag is makkelijker dan de oplossing, maar wat zou hier het probleem kunnen zijn?