Pagina 1 van 1

afstelling motor f4r turbo

Geplaatst: 27 apr 2025 18:11
door Michel147
Beste lezer,

ik heb de distributie vervangen bij mijn renault espace type 4 2.0 turbo bouwjaar 2003. Hierbij heb ik de liniaal gebruikt om de nokkenas op tijd te zetten. De krukas dacht ik vast te hebben gezet maar de kleine pin gebruikt en dus niet vastgezet. Heel dom om het niet te checken. Dus lees krukas niet vastgezet. De krukas zat wel in BDP.

Nadat ik de nieuwe riem er op heb gezet, wilde ik de krukas vastdraaien. Althans dat wilde ik proberen want de krukas draait door met als gevolgd dat de liniaal waarmee je de nokkenas op tijd hebt gezet lichtelijk is meegedraaid.
Nadat ik het blok weer op tijd hebt gezet en de krukas vast hebt gedraaid met behulp van het juiste gereedschap, heb ik de auto gestart. Echter maakt die nu een rommelend geluid. Compressie gemeten die was bij alle 4 de cilinders 13 bar.

Wie heeft hiermee ervaring want mijn vraag is, wat zou er mogelijk kapot zijn gegaan?

Je hoort geen tikkend geluid, alleen wat gerommel.
kan het een klep zijn die krom is?
klepstoters?
Tuimelaars?
veer?

alvast bedankt voor eventuele reacties of suggesties

met vriendelijke groeten,

Michel

Re: afstelling motor f4r turbo

Geplaatst: 27 apr 2025 19:35
door mechanic
Er zijn twee krukas gaten kort na elkaar, ben je er zeker van dat de pin in de juiste zat?
Screenshot_20250427_193714_Chrome.jpg
Screenshot_20250427_193704_Chrome.jpg
Toegevoegd in 3 minuten 42 secondes:
Zit alles goed vast, etcetera.
Moeilijk te zeggen zo natuurlijk.

Re: afstelling motor f4r turbo

Geplaatst: 27 apr 2025 20:36
door Michel147
Dank voor je reactie mechanic,

Wat ik zeker weet is dat bij het aandraaien van de krukasbout de krukas meedraaide waardoor de liniaal op de nokkenas ook meedraaide. Dit heeft tot gevolg dat de motor nu een rommelend geluid maakt.

Ik vraag me daarom af wat er kapot kan zijn gegaan. Kan dat een klep zijn? Maar eigenlijk maakt een kromme klep een tikkend geluid. Wat zou het anders kunnen zijn?