Pagina 1 van 1

Renault Espace 2.0 Turbo

Geplaatst: 11 jun 2009 11:44
door JohnK
Heb net een Espace 2.0 Turbo gekocht van juni 2006. Weet iemand of het waar is dat ze zeggen dat deze turbo`s wel goed zijn? En dan bedoel ik na de update van de auto in 2006.

Geplaatst: 11 jun 2009 19:53
door mechanic
Turbo's zijn redelijk goed. Zie ze bijna niet meer in de werkplaats met defecte turbo's. Wat wel echt een zwak punt is, is de watergekoelde dynamo. Die sneuvelen ècht allemaal.

Geplaatst: 12 jun 2009 12:00
door JohnK
Wanneer gaan deze gemiddeld kapot(Dynamo), en dan bedoel ik welke km-stand?

Geplaatst: 12 jun 2009 21:27
door mechanic
valt niks van te zeggen helaas..

Geplaatst: 13 jun 2009 09:58
door bertvanstangen
uit de onderhoudsgeschiedenis van mijn auto kan ik opmaken dat na 90.000km de dynamo reeds 2keer vervangen is (alles onder garantie). Ik hoop niet dat ie bij de volgende 90.000km weer 2 keer vervangen moet worden :shock: Weet dan eigenlijk niet of ik zo'n watergekoelde heb (auto is 2.2dci uit 2004).

Geplaatst: 13 jun 2009 10:42
door DHL
Heeft m'n Espace 2.0 dCi van 2008 ook zo'n watergekoelde dynamo?

Geplaatst: 14 jun 2009 13:05
door George Michael
Wat de turbo betreft is rustig op temperatuur laten komen en na afloop ook laten afkoelen van de olie erg belangrijk. Als je dat rustig doet gaat zo'n turbo prima heel lang mee. Het zijn vaak de 'lease'- turbo's die meteen op de rijksweg gas geven, ja en dan gaat je turbo snel kapot!

Geplaatst: 15 jun 2009 17:40
door mechanic
Volgens mij alleen de 2.0T de watergekoelde dynamo, weet ik niet zeker.
Die zijn in ieder geval flink belabberd.

Dynamo

Geplaatst: 02 mar 2010 16:39
door vriej29
Ook de 1.9 Dci uit 2006 heeft een watergekoelde dynamo, die vandaag bij mij stuk is gegaan. Eeerg duur geintje. :cry:

Geplaatst: 02 mar 2010 20:15
door Geert S
:?: Maar waarom zit er nu een watergekoelde dynamo op :?: :?:
Het dingetje levert maar 125A maximaal. Het apparaatje zit ook nog eens op de koelste zijde van het blok dus waarom watergekoeld? Het ding is volgens mij waterverwarmd en daarom gaan ze allemaal stuk, door het koelwater is ie altijd 90 graden. Kan niet goed zijn. Onbegrijpelijk dat Renault nooit een degelijke vervanger heeft uitgezocht kans gemist dus :!: :!:

Groet'n

Geplaatst: 03 mar 2010 19:41
door mechanic
De 2.2 dci heeft ze ook.
Veel voorkomend defect is dat de diode brug defect raakt. Als dat zo is kost een revisie hier in de buurt €175e.
Multisnaar setje en vaak de krukaspoulie erbij en je zit nog op een aardig bedrag. Maar beter dan de €1100 wat het nieuw kost totaal.
Wat betreft de turbo ligt dit vaak aan de rijstijl en het onderhoud. Toevallig gisteren een 2.0T gehad waar de turbo as van gebroken was.

Geplaatst: 03 mar 2010 20:48
door WillemS
Wanneer je en wagen met turbo hebt/koopt zijn twee zaken van belang.
1) een turbodruk-meter.
2) een olietemperatuur-meter.
De eerste om te zien of de waste-gate goed werkt. De tweede om te zien of je olie op temperatuur is voordat je de wagen de "sporen"geeft.
Verder en dat spreekt vanzelf "goed onderhoud" en "kwaliteits-smering".
SUC6

Geplaatst: 04 mar 2010 10:41
door Socrates
Heeft de 3.5 V6 ook zo'n watergekoelde/verwarmde dynamo ??

Geplaatst: 05 mar 2010 19:05
door mechanic
Nee. Toevallig gister een gehad voor onderhoud en die had er een normale. ( espace IV )

Geplaatst: 23 jun 2010 13:21
door Socrates
Hallo,

Vanaf welk jaar is de 2.0 Turbo wel betrouwbaar (Espace IV) ?? De 3,5V6 wordt toch wel erg duur en de 2.0 16V is nauwelijks te vinden 2ehands.

Re: Renault Espace 2.0 Turbo

Geplaatst: 05 feb 2015 00:54
door Baguette
De levensduur van de 2.0T benzine turbo wordt voornamelijk bepaald door twee dingen :
Inderdaad de rijstijl :
laat even de motor min. 30 seconde stationair doorlopen na rijden met hoog toerental en
dus hoog toeren van de turbo die plots geen smering meer krijgt. Killing !
En koud niet meteen op zijn donder geven.

Motorolie :
Vervang altijd op tijd de noodzakelijk juiste 5W40 motorolie (ik gebruikt altijd ELF of Castrol) met de specifieke
dopes en APi`s voor de Renault Turbo motoren. Ik bezuinig daar nimmer op en doe dit ieder jaar om de 20.000 km
i.p.v. eens in de 40.000 of 60.000 km

Ik klopt het af, maar die van ons gaat doet al 110.000 km keurig zijn werk.

Re: Renault Espace 2.0 Turbo

Geplaatst: 05 feb 2015 01:18
door Baguette
Renault Espace 2.0T 2004

Onze dynamo moet nu na 5 jaar voor de tweede keer vervangen worden.
Dit keer maakt het lager van de Valeo watergekoelde 155 Ah dynamo (82 00 138269) een ratelend geluid in de motorruimte.

Nu blijkt dat Valeo de laatste jaren weer af gestapt is van de watergekoelde dynamo`s en weer luchtgekoelde levert die nu wel genoeg koeling bieden. Ook bij andere automerken heeft Valeo dat doorgevoerd en zijn de watergekoelde dynamo`s weer passé.

Voor de Espace 4 worden natuurlijk nog steeds nieuwe en gereviseerde Valeo 155 Ah watergekoelde dynamo`s geleverd.
Echter ............, er bestaat een verloop (omleid) pijpje voor de koelslangen, waardoor je een vervangende luchtgekoelde
Valeo 155 ah versie kunt toepassen. En dat scheelt zo maar een dikke € 100,- in de aanschaf en het lijkt erop dat ze langer meegaan.

Het is overigens wel slim om even de onderste polyriem te vervangen als die van spanning is geweest en al wat diensttijd heeft gehad.

Re:

Geplaatst: 13 mar 2021 19:56
door jimmvld
mechanic schreef: 03 mar 2010 19:41 De 2.2 dci heeft ze ook.
Veel voorkomend defect is dat de diode brug defect raakt. Als dat zo is kost een revisie hier in de buurt €175e.
Multisnaar setje en vaak de krukaspoulie erbij en je zit nog op een aardig bedrag. Maar beter dan de €1100 wat het nieuw kost totaal.
Wat betreft de turbo ligt dit vaak aan de rijstijl en het onderhoud. Toevallig gisteren een 2.0T gehad waar de turbo as van gebroken was.
Wat kost het kwa tijd om de turbo te vervangen mijne is defect. renault espace initiale 2.0T