Pagina 1 van 1
Motortemperatuur 2.0 dCi bij deze koude temperaturen
Geplaatst: 19 dec 2009 21:05
door DHL
Ik rij een Espace 2.0 dCi 150. Het valt (reeds vanaf hij nieuw is) op dat bij deze erg koude dagen het hee lang duurt tegen dat de temperatuurmeter van de motor op 4 of 5 blokjes komt. Wanneer ik hem dan stationair laat draaien zakt de temperatuur zelfs terug tot 2 blokjes. De verwarming van de wagen werkt perfect.
Is het normaal dat de motortemperatuur lager blijft met deze heel koude dagen?
Geplaatst: 19 dec 2009 21:46
door WillemS
Een thermostaat heeft niet het eeuwige leven, de kosten van vervanging zijn niet zo hoog, je kunt hem verwijderen en checken in een bakje water dat je verwarmd, met een thermometer kan je dan zien of hij op de juiste temp. opent. Is er als een kiertje te zien bij kamertemp. dan is hij zeker defekt. SUC6
Geplaatst: 19 dec 2009 21:53
door Hema
Mij valt dat ook op bij de 1,9 DCi in mijn Scenic III. We hebben dat waarschijnlijk te danken aan het hoge rendement van de huidige motoren. Daarbij wordt zo weinig warmte afgegeven aan het koelwater dat er extra maatregelen nodig zijn om de kachel op temp. te houden.
Nadenkend over wamte in koelvloeistof is het ook eigenlijk gek dat je brandstof vermengd met zuurstof, dat aansteekt en daarmee jezelf verplaatst. Dat je een (groot) deel van die warmte afvoert via de radiateur (met koelvloeistof als transportmiddel) is verlies. Voor de voetjes (kachel) is dat wel lekker, maar voor de portemonnee misschien niet, hoewel zonder koeling de motor vastloopt en das niet goed voor de voetjes en de portemonnee........zucht! En mijn thermostaat is pas 5 weken oud (de hele auto trouwens).
Geplaatst: 19 dec 2009 22:56
door DHL
Wel de mijne deed dit ook van als hij nieuw is. Dus ik denk niet dat het probleem bij de thermostaat ligt. Bij belasting stijgt hij wel tot 5 streepjes, obelast zakt hij naar twee. Maar de verwarming doet het heel goed, wellicht zit in de espace nog een elektrische verwarmingsweerstand.
Maar ik vroeg me af of dit bij anderen ook zo is dat de temp van de motor laag blijft bij deze toch wel extreem koude temperaturen.. En of die bij anderen ook zakt wanneer je de motor niet belast...
Geplaatst: 20 dec 2009 10:34
door WillemS
Diesels hebben over het algemeen een veel lagere temperatuur, er zijn er zelfs die bijverwarmen om de boel lekker te laten draaien. Ook wordt de brandstof wel voorverwarmd. Bedrijfstemperatuur is wel erg belangrijk tegenwoordig met al die mileu-eisen, ging vroeger een thermostaat bij 85-88 gr. open. Nu heb je er al die pas bij 90-92 gr. openen. Audi en VW hebben al motoren die meerdere thermostaten hebben. De ECU regelt de brandstof injektie adhv. oa. de bedrijfstemperatuur, dus een slecht werkend exemplaar kost meer brandstof. Over het algemeen is het rendement van een verbrandingsmotor zo'n 20-30%, bij diesels ligt dat wel hoger. mvg WillemS
Geplaatst: 20 dec 2009 11:04
door DHL
Ôk, maar is dit nu bij alle 2.0 dci motoren zoals bij mij?
Geplaatst: 22 jan 2010 20:44
door starrydust
ja hoor, bij mijn wagen net hetzelfde.. maar vooral in de winter. in de zomer niet.
schrok er ook van als ik em zag teruglopen in de file
zal wel normaal zijn
Geplaatst: 22 jan 2010 20:46
door DHL
Ja, inderdaad...zal normaal zijn dan he. Bedankt voor je reactie
Geplaatst: 22 jan 2010 21:21
door mechanic
Dat is normaal bij die motoren. Er zitten extra gloeiers gemonteerd in de koelslangen om de kachel sneller op temperatuur te krijgen

Geplaatst: 22 jan 2010 21:34
door WillemS
Ikzelf rij een Safrane PhII 2.0 aut., deze heeft een thermostaat die pas bij 90 gr. opent. Normaal staat de temp.meter in het midden, maar bij deze koude slechts op een kwart. Hierdoor is het brandstof verbruik ook veel hoger. Ik heb dit opgelost door het onderste gedeelte van de luchtinlaat in de bumper te bedekken, hierdoor zit de temp. weer in het midden en is m'n verbruik weer net zo normaal als in de rest van het jaar. Je kunt dit ook doen bij bv. de Espace. SUC6