Pagina 1 van 1

reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 17 feb 2010 15:39
door RonW
Beste mede forumgebruikers,
Onze Grand Espace 2.0T uit 2003 kampt deze winter met een probleem. Bij het koud wegrijden reageert de auto amper op gas geven. Het duurt even voordat de motor doorheeft dat er gas gegeven wordt. Bij warmer weer heeft ie daar geen, of in ieder geval veel minder, last van. De turbo is een half jaar geleden vervangen, het kan toch niet zo zijn dat die weer kapot is???

Geplaatst: 17 feb 2010 17:31
door fgrooten
Begint te turbo wel te blazen (fluiten) vanaf zo'n 2000rpm en voel je dan vermogen?

Ze zou eens een flesje forté kunnen proberen, om te reinigen. 't Lijkt er op dat er ergens iets van vervuiling zit.
Heb ik een tijdje geleden ook gedaan en de motor loopt veel soepelerder.

Geplaatst: 17 feb 2010 17:56
door RonW
fgrooten schreef:Begint te turbo wel te blazen (fluiten) vanaf zo'n 2000rpm en voel je dan vermogen?

Ze zou eens een flesje forté kunnen proberen, om te reinigen. 't Lijkt er op dat er ergens iets van vervuiling zit.
Heb ik een tijdje geleden ook gedaan en de motor loopt veel soepelerder.
Er is wel degelijk vermogen aanwezig, als ik het pedaal maar lang genoeg ingedrukt houdt komt de Espace op een gegeven moment wel goed van zijn plaats.
Het duurt alleen lang, ik schat een 3, 4 seconden. Het is ook alleen bij optrekken bij een koude motor. Er is geen probleem als ik eenmaal aan het rijden ben.
De turbo hoor ik ook, het blijft een mooi geluid :) maar dat terzijde. Het helpt bv. ook niet als ik het gaspedaal dieper indruk.
Flesje Forté? Ken ik niet...waar is zoiets te koop?

Geplaatst: 17 feb 2010 20:50
door WillemS
Forté produkten worden alleen via de garagebedrijven verkocht.

Geplaatst: 18 feb 2010 09:42
door fgrooten
WillemS schreef:Forté produkten worden alleen via de garagebedrijven verkocht.
Klopt, bij de Nissan-dealer zijn de producten goed en goedkoop te verkrijgen.

Geplaatst: 18 feb 2010 09:52
door WillemS
Ik kan je adviseren een flesje Forté System Cleaner te gebruiken in een kwartvolle tank leegrijden (stuk snelweg erbij pakken) tot aan reserve.
Daarna kwarttank vullen en een busje Forté Gas Treatment erbij. Zelfde verhaal.
Dan Merkbenzine tanken.
En laat even weten hoe het je is vergaan. SUC6
Mvg WillemS

Geplaatst: 18 feb 2010 15:09
door RonW
Ik zal het binnenkort eens proberen.
Bedankt voor de reacties en ik laat nog weten hoe het me vergaan is.

Geplaatst: 18 feb 2010 17:42
door WillemS
Nog een vraag; Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? Ze gaan tegenwoordig zo'n 30.000 km mee.
Als je Platina's koopt wel 60/90.000 km. SUC6

Geplaatst: 18 feb 2010 21:02
door RonW
de bougies vervangen...geen idee. Ik heb de auto nu één jaar. Binnenkort moet ie naar de keuring, dan zal ik dit ook eens na laten kijken.

Geplaatst: 18 feb 2010 21:44
door WillemS
@ RonW, De keuring is alleen maar een veiligheids en mileu-keuring.
Wie doet het reguliere onderhoud, en wanneer? Deze wagen heeft onderhoud nodig !!!
Elke 15.000 km een controle-beurt(incl. olie v.v. en filter). Elke 30.000 km een kleine beurt en elke 60.000 een grote beurt. Doe je dit niet dan kom je jezelf tegen. En dat kost dan heel veel geld. SUC6

Geplaatst: 19 feb 2010 11:53
door RonW
Willem, De auto heeft een onderhoudsbeurt gehad bij aanschaf.
Sindsdien heb ik krap 14000 km gereden. Wat ik bedoelde te zeggen met het nakijken, is dat ik er een onderhoudsbeurt aan vast plak. Uiteraard weet ik ook dat een APK alleen een veiligheidscontrole is....

Geplaatst: 19 feb 2010 14:54
door WillemS
Nou heb onlangs een wagen binnen gehad met ongeveer zelfde probleem.
Opgelost als volgt; nwe plantina bougies(duur), Forte Motor Flush bij de olie gedaan, kwartier laten draaien met verhoogd toerental, aftappen 15 min laten uitlekken, oliefilter en olie ververst, 250 cc. ATF olie erbij, je kent de auto niet meer terug, rustig lopen, makkelijk oppakken, rijd weer perfekt.
Kijk een onderhoudsbeurt bij aflevering wil nog niet zeggen dat b.v. de bougies vervangen zijn.
Bij autoverkoop doen ze meestal alleen de olie en filter, evt. nog het luchtfilter.
Maar je bent binnenkort toch toe aan verversen, SUC6 mvg. WillemS

Geplaatst: 19 feb 2010 16:01
door Rossy
Ik ben vaker het bijvullen met ATF tegengekomen.
Nu ben ik benieuwd naar de technische achtergrond hiervan.

Antonio.

Geplaatst: 19 feb 2010 23:12
door WillemS
@ Rossy, ATF olie is een zeer stabiele(viscositeit) olie met een sterk reinigende dope. Het toevoegen doe ik om gebruik te maken van het vuil oplossend vermogen, in het bijzonder voor de hydraulische stoters en aanslag op de klepstelen, en in het algemeen om het vuil "zwevend" te houden in de motorolie. Ik gebruik het veel bij wagens die onder zeer ongunstige omstandigheden moeten werken, zoals veel start/stops, korte ritten waarbij de ideale werktemperatuur niet wordt bereikt.
Je kunt ook om de 6 maanden een oliewissel doen maar dat is wat begrotelijk.
Is de motor inwendig erg vervuild dan "Flush" ik deze altijd eerst. mvg. WillemS

Geplaatst: 22 feb 2010 19:53
door Rossy
Aha, op die manier.
Is me dat ook weer duidelijk.

Antonio.

Geplaatst: 12 apr 2010 15:42
door RonW
Nou, de Espace heeft zijn onderhoudsbeurt achter de rug. Nieuwe olie, bougies, filters. Tevens is de computer uitgelezen waar men geen problemen heeft geconstateerd. Meteen daarop heb ik de raad van Willem opgevolgd om 2x de Forté bij de brandstof te doen (system- en gascleaner). Ik moet eerlijk bekennen dat de auto een stuk beter rijdt.
Bij koude motor blijft de Espace echter nog steeds een klein beetje schokkerig reageren op gaspedaal hoewel dit wel een heel stuk minder is geworden. Mocht er dus nog iemand zijn die nog een tip weet.....

Geplaatst: 12 apr 2010 18:02
door fgrooten
Wat ben je nou kwijt voor een setje bougies?

Geplaatst: 12 apr 2010 18:04
door RonW
Wat die nieuwe set bougies gekost hebben weet ik nog niet, de rekening komt nog....

Geplaatst: 13 apr 2010 16:42
door WillemS
Nou fijn dat je wagen weer wat beter loopt. :lol:
Het wat minder lopen bij koude motor kan komen door een vervuild gasklephuis, bij de Espace lastig te reinigen, maar als dat eenmaal is gedaan loopt hij nog beter. SUC6

Geplaatst: 13 apr 2010 18:13
door RonW
Gasklephuis? Ok, zal ik binnenkort eens naar laten kijken.
In ieder geval bedankt voor je reactie, het heeft me goed geholpen!!

Re: reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 07 okt 2019 01:10
door Stevie007
Mijn Renault espace BJ 2018 benzine heeft dit probleem ook. Is het uiteindelijk opgelost geraakt ? en hoe wat is er aan vervangen...

Re: reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 07 okt 2019 08:39
door Noreply
Stevie007 schreef:Mijn Renault espace BJ 2018 benzine heeft dit probleem ook. Is het uiteindelijk opgelost geraakt ? en hoe wat is er aan vervangen...
Deze topic gaat over een Espace van bouwjaar 2003. Een 2018 model zit weer wat anders in elkaar. Maar kan je geen aanspraak maken op garantie bij de dealer?

Re: reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 07 okt 2019 09:13
door RonW
ahum, dit is een post uit 2013. Espace is inmiddels ter ziele

Re: reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 09 okt 2019 13:48
door Stevie007
RonW schreef:ahum, dit is een post uit 2013. Espace is inmiddels ter ziele

Ja dit had ik ook gezien, maar wou weten of er ooit uiteindelijk een oplossing of het probleem gevonden is.

Re: reageert niet op gaspedaal bij koude motor

Geplaatst: 09 okt 2019 13:50
door Stevie007
Remon schreef:
Stevie007 schreef:Mijn Renault espace BJ 2018 benzine heeft dit probleem ook. Is het uiteindelijk opgelost geraakt ? en hoe wat is er aan vervangen...
Deze topic gaat over een Espace van bouwjaar 2003. Een 2018 model zit weer wat anders in elkaar. Maar kan je geen aanspraak maken op garantie bij de dealer?

Volgens mijn dealers werkt alles perfect. Heeft overlaats 3 dagen in de garage gestaan en alles werkte perfect :)