Pagina 1 van 1

Motor reparatie handleiding Espace IV 1.9 dCi

Geplaatst: 22 jun 2010 14:42
door Hochi-Rocku
Weet kan mij eventueel helpen aan een reparatie handleiding om een complete motorblok van een Espace IV 1.9 dCi te vervangen?
Is het echt rot werk om zelf de gehele motorblok te vervangen? waar moet ik allemaal op letten?
Moet de versnellingsbak er ook compleet eraf?
Heb al de gehele voorkop eraf geschroefd,zodat de motorblok er via de voorkant eruit geleppeld kan worden.
Ik kan een motor optakel ding van m,n werk lenen dus dat is geen probleem.
Ik wacht jullie reacties met smart af. :D

Geplaatst: 22 jun 2010 19:10
door fgrooten
Probeer even een werkplaatshandboek op marktplaats te scoren. Kosten iets van een tientje ofzo en daarin staat heel veel informatie. Misschien niet een complete handleiding hoe je een blok moet wisselen maar wel genoeg tekeningen over de aansluitingen e.d.

Geplaatst: 22 jun 2010 19:22
door mechanic
Ik werk altijd met een brug, weet niet of jij die ook tot je beschikking hebt. Hoop het voor je, anders wens ik je veel succes :D Het is eigenlijk heel makkelijk, maar zoals gezegd een precieze beschijving uit een handboek scheelt je heel veel ellende.
Ik ondersteun de motor altijd op een speciale motorkrik, maak dan de motorsteunen los en bedien de brug zodat de auto omhoog gaat en de motor op de krik blijft staan. Vele wegen leiden naar rome, maar dat is de makkelijkste.
Dan blijft de versnellingsbak ook gewoon aan de motor zitten,subframe hoeft er niet voor los.

blokje eruit

Geplaatst: 22 jun 2010 21:13
door Rojo69
Lotgenoot..
Ik ben ook de gelukkige dat ik mijn blok eruit kan gaan halen, de 5e keer in 7 weken.
Mijn Espace is een typeIII 3.0 V6 24V automaat.
Ik begin met alle kappen eraf te halen, binneschermen, bumper en motorkap en verlichting.
Dan op kleine sempels plaatsen en de wielen eraf en assen eruit.
Water eruitlaten lopen radiateur eruit en een stuk karton of triplex tegen de radiateur van de airco aan de kant van het motorblok, voorkomt beschadigingen.
Uitlaat los, onderste motorsteun los, en de draad naar de katalisator loshalen.
Multiriem loshalen en aircopomp los van het blok, je hoeft het systeem niet leeg te laten lopen.
Ruitensproeirtank weghalen, op deze plek kun je met een tyrap de aircopomp ophangen.(tenminste bij mijn type)
Ik heb een automaat dus het is handig om ook de koppelomvormer los te halen.
Dat kan door na ieder boutje dat los is gehaald de krukas te draaien, gelukkig zijn het maar 3 boutjes.
Daarna de bedrading loshalen, benzineslagen los en de vacuumslangen los.
Schakelkabel ook loshalen.
Beugels loshalen van de slangen van de stuurbekrachtiging en systeem leeg laten lopen.
Karretje onder het blok en bak plaatsen en de carrosserie met 2 kleine krikjes laten zakken tot het motorblok op het karretje rust.
Nu kun je de bovenste 2 motorsteunen loshalen.
Dan met een werkplaatskraantje en een hijsjuk de carrosserie omhoog liften en hierna ondersteunen met stempels van ± 80 cm hoog.
De laateste slang van de stuurbekrachtiging loshalen van de pomp en het blok is eruit.

Ben nu bezig met mentale voorbereiding.
Vrijdag ga ik hier aan beginnen.

Ik wens jouw veel succes.

Re: blokje eruit

Geplaatst: 22 jun 2010 23:24
door Chicco
Rojo69 schreef:Ben nu bezig met mentale voorbereiding.
Vrijdag ga ik hier aan beginnen.
Dat zou bij mij echt veel langer duren dan 3 dagen, had ik denk ik minimaal 2 weken voor nodig :wink:
Beiden heel veel succes !!

Geplaatst: 23 jun 2010 03:16
door Meganieker
wellicht moeten jullie Hochi-Rocku&Rojo69 samen eens afspreken ? een optie :wink:

maar in iedergeval beiden succes :roll:

Vraagje aan Hochi-Rocku

Geplaatst: 26 jun 2010 23:21
door Rojo69
Hoe ver ben je met de motorwissel?

Re: Vraagje aan Hochi-Rocku

Geplaatst: 27 jun 2010 13:31
door Hochi-Rocku
Rojo69 schreef:Hoe ver ben je met de motorwissel?
Ben met dit warme weer nog bezig morgen rijdt ie gelukkig weer heb een collega gestrikt die meehelpt :D