Motor Laguna in Espace ingebouwd >> problemen met aandrijfas
Geplaatst: 21 nov 2010 22:58
Ik heb bij mijn Espace 2.2 DCI automaat uit 2004 een nieuwe motor in laten bouwen, die achteraf eigenlijk in een Laguna II Grand Tour hoort (vanaf mei 2005). Het is een G9T met het indicenummer 706 (eindigt op een even nummer, dus voor een handgeschakelde bak). Bij mij zit er origineel een G9T-743 (oneven, dus voor een automaat) in.
Na een tijdje kreeg ik problemen met de rechter aandrijfas. Na 15.000 km zijn de spiebanen van de nieuwe as compleet afgesleten (of afgebroken). Inmiddels ben ik aan de 4e aandrijfas toe. Ook is de versnellingsbak inmiddels vervangen, omdat de spiebanen van de bus (waar de as in gaat) ook kapot waren.
Het lijkt of de as onder spanning staat. De steun voor het rollager van de aandrijfas is van mijn oude blok overgezet op de nieuwe motor. Deze nieuwe motor is in de fabriek omgevallen. Deze wordt dan niet meer ingebouwd en is bij een motorhandel terecht gekomen. Mijn (universele) garage heeft deze gekocht en de verstuiverleiding overgezet van mijn oude motor. Ik dacht weer 10 jaar probleemloos te kunnen rijden!
Het lijkt of de versnelllingsbak niet goed uitgelijnd is t.o.v. de motor, waardoor er spanning op het uiteinde (de spiebanen) van de aandrijfas komt te staan. De pasbussen (voor het centreren van de bak) zijn volgens de garage wel gemonteerd. Wellicht is de maatvoering van de Laguna-motor iets anders dan die voor de Espace. Weet iemand waar ik dit na kan vragen? Bij de importeur? De Renaultdealer weet wel dat er verschillen in de motoren zitten, maar niet welke! En waarom heeft een motor voor een automaat een ander nummer dan voor een handgeschakelde bak?
Of heeft de computer de bak niet goed aangestuurd doordat het indicenummer niet klopte?
Wie kan mij helpen om dit ernstige probleem op te lossen. De auto staat al weer 3 weken defect bij de garage. Weer een nieuwe bak en nieuwe aandrijfas lijkt mij geen goede oplossing. Sta ik over een half jaar weer met een doorgeslagen aandrijfas.
Groeten,
Bas.
Na een tijdje kreeg ik problemen met de rechter aandrijfas. Na 15.000 km zijn de spiebanen van de nieuwe as compleet afgesleten (of afgebroken). Inmiddels ben ik aan de 4e aandrijfas toe. Ook is de versnellingsbak inmiddels vervangen, omdat de spiebanen van de bus (waar de as in gaat) ook kapot waren.
Het lijkt of de as onder spanning staat. De steun voor het rollager van de aandrijfas is van mijn oude blok overgezet op de nieuwe motor. Deze nieuwe motor is in de fabriek omgevallen. Deze wordt dan niet meer ingebouwd en is bij een motorhandel terecht gekomen. Mijn (universele) garage heeft deze gekocht en de verstuiverleiding overgezet van mijn oude motor. Ik dacht weer 10 jaar probleemloos te kunnen rijden!
Het lijkt of de versnelllingsbak niet goed uitgelijnd is t.o.v. de motor, waardoor er spanning op het uiteinde (de spiebanen) van de aandrijfas komt te staan. De pasbussen (voor het centreren van de bak) zijn volgens de garage wel gemonteerd. Wellicht is de maatvoering van de Laguna-motor iets anders dan die voor de Espace. Weet iemand waar ik dit na kan vragen? Bij de importeur? De Renaultdealer weet wel dat er verschillen in de motoren zitten, maar niet welke! En waarom heeft een motor voor een automaat een ander nummer dan voor een handgeschakelde bak?
Of heeft de computer de bak niet goed aangestuurd doordat het indicenummer niet klopte?
Wie kan mij helpen om dit ernstige probleem op te lossen. De auto staat al weer 3 weken defect bij de garage. Weer een nieuwe bak en nieuwe aandrijfas lijkt mij geen goede oplossing. Sta ik over een half jaar weer met een doorgeslagen aandrijfas.
Groeten,
Bas.