Pagina 1 van 1

Probleem Koppeling Espace 2005

Geplaatst: 29 dec 2013 15:31
door R00s
Beste forumleden,
Ik heb een, voor mij, niet logisch probleem met de hydraulische koppeling van mijn Renault. Onlangs viel de druk weg op het koppelingspedaal. Ik zag lekkage bij de pedaal. Hoofdkoppelingscilinder lek. Deze is vervangen, het systeem ontlucht en alles leek weer goed. Tot zover logisch. Nu blijft bij rijden in de stad de druk op het pedaal normaal, maar als ik op de snelweg boven de 100 km/h rijd wordt de "loze" slag op het pedaal groter. Het is net of er een vacuüm ontstaat. Ik kan nog maar net de koppeling intrappen. Schakelen lukt ook nog wel. Als ik dan weer in de stad rijd komt de druk op het pedaal weer terug. Het niveau van de remvloeistof blijft gelijk en ik kan ook geen lekkage ontdekken. Koppeling slipt niet. Inmiddels is het systeem voor de 2e keer ontlucht maar de klacht blijft. De garage vertelde dat het druklager dan lek moet zijn. Ik vind dit zelf onlogisch. Voor mijn gevoel moet het probleem zich dan altijd voordoen en niet alleen bij hoge snelheid. Verder kan, mijn inziens, een druklager niet lekken.
Kan een druklager een dergelijk probleem veroorzaken en/of heeft iemand ervaring met soortgelijk probleem?
Groet, Bert

Re: Probleem Koppeling Espace 2005

Geplaatst: 29 dec 2013 17:36
door mechanic
Wat er vervangen is is de cilinder bij het pedaal. In de versnellingbak, zit een hydraulisch druklager welke de koppeling bediend.
Deze kunnen wel degelijk lekken, en is ook absoluut geen uitzondering.
Je kan de bdp sensor eruit halen, zie je hier wat vocht/vettigheid op is de kans héél groot dat het druklager lekt. Ook kan een garage druk zetten op het koppeling systeem, en de auto zo een paar uur laten staan. Lekkage te zien onderop de bak, ook een teken van lekkage van het druklager.

Re: Probleem Koppeling Espace 2005

Geplaatst: 29 dec 2013 18:27
door Hochi-Rocku
Ik heb dit zelf ook 2 x ondervonden met onze Espace.
De laatste x was erg lastig we waren toen gestrand in Den Haag.
Je kunt normaal je koppelingspedaal gebruiken maar dit is uiteraard niet het gebruikelijke manier,als je je motorkap opentrekt dan zit er rechts van je een resevoir als je daar remvloeistof erin gooit dan kan je weer je koppelingspedaal gebruiken zodoende konden wij weer zo terug naar huis Duitsland rijden.
Vervolgens hebben wij de hydraulische koppelingcilinder die in je versnellingsbak zit vervangen!
Dus je versnellingsbak moet er onder uit.
Heb het onderdeel voor 120,-Euro bij de Renault dealer besteld. :thumb:

Re: Probleem Koppeling Espace 2005

Geplaatst: 29 dec 2013 18:29
door R00s
Dank voor de reactie, Mechanic en Hochi-Rocku. Zal gaan kijken naar de sensor. Het vreemde is wel dat het niveau van de remvloeistof gelijk blijft. Ik verlies ogenschijnlijk geen vloeistof. Bert

Re: Probleem Koppeling Espace 2005

Geplaatst: 29 dec 2013 20:01
door mechanic
De lekkage van de cilinder in de bak is vrijwel altijd minimaal zodat het vloeistofpeil haast niet zakt.
Er komt dan telkens een beetje lucht in het systeem, wat je kan voelen als een sponzig koppelingspedaal.
Ook wel eens een aantal uit elkaar geknalde cilinders gezien, dan is meteen je hele reservoir leeg :)