Koppeling vervangen renault espace IV 2.0 turbo uit 2003
Geplaatst: 26 sep 2015 23:23
Hoi allemaal.....
aangezien ik nieuw ben op dit forum, eerst even een snelle voorstel ronde..
Mijn naam is Paul, ben een veertiger en ik kom uit zuid Limburg.
Sinds een half jaar ben ik de eigenaar van een Renault Espace IV 2.0 turbo (163 pk) uit 2003. De wagen heeft een zo'n 204.000 km op de klok, maar reed tot nu wel aardig nadat ik de slang tussen turbo en intercooler had vervangen.
Helaas heb ik gemerkt dat nu de koppeling begint te slippen en ik verwacht dus dat de koppelingsplaten vervangen moeten worden.
Nu weet ik dat dit redelijk wat werk is en wilde dit eigenlijk zelf uitvoeren (mijn vorige auto was een renault scenic 2.0 uit 1999 waarbij ik helaas de versnellingsbak heb moeten vervangen dus weet wel ongeveer wat mij te wachten staat).
Nu is eigenlijk mijn vraag of iemand mij kan vertellen of de versnellingsbak los van de motor gehaald kan worden zonder de gehele motor te moeten laten zakken en of er nog speciaal gereedschap noodzakelijk om de koppelingsplaten, drukgroep en druklager te wisselen.
Misschien heeft ook iemand een werkplaatshandboek van betreffende model waarin e.e.a. beschreven staat zodat ik van te voren al eens alles kan doorlezen en dus niet voor verrassingen kom te staan.
Alle info/ervaring is welkom.
Bij voorbaat dank,
Paul
aangezien ik nieuw ben op dit forum, eerst even een snelle voorstel ronde..
Mijn naam is Paul, ben een veertiger en ik kom uit zuid Limburg.
Sinds een half jaar ben ik de eigenaar van een Renault Espace IV 2.0 turbo (163 pk) uit 2003. De wagen heeft een zo'n 204.000 km op de klok, maar reed tot nu wel aardig nadat ik de slang tussen turbo en intercooler had vervangen.
Helaas heb ik gemerkt dat nu de koppeling begint te slippen en ik verwacht dus dat de koppelingsplaten vervangen moeten worden.
Nu weet ik dat dit redelijk wat werk is en wilde dit eigenlijk zelf uitvoeren (mijn vorige auto was een renault scenic 2.0 uit 1999 waarbij ik helaas de versnellingsbak heb moeten vervangen dus weet wel ongeveer wat mij te wachten staat).
Nu is eigenlijk mijn vraag of iemand mij kan vertellen of de versnellingsbak los van de motor gehaald kan worden zonder de gehele motor te moeten laten zakken en of er nog speciaal gereedschap noodzakelijk om de koppelingsplaten, drukgroep en druklager te wisselen.
Misschien heeft ook iemand een werkplaatshandboek van betreffende model waarin e.e.a. beschreven staat zodat ik van te voren al eens alles kan doorlezen en dus niet voor verrassingen kom te staan.
Alle info/ervaring is welkom.
Bij voorbaat dank,
Paul