Pagina 1 van 1

Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 20 jan 2017 09:04
door Qbek
Ik heb een espace 4 bouwjaar 2009 dci 2.0 130pk.
Nu heb ik remolieverlies,maar niet op de remmen.
Het blijkt een.lek te zijn in de ontkoppelingscilinder.
Nu hoor ik dat mijn versnellingsbak er vanonder moet,klopt dit?iemand suggesties?

Re: Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 20 jan 2017 09:51
door mechanic
Er zit een cilinder bij het pedaal,eenvoudig te controleren.
Meestal lekt de werkcilinder in de bak,daarvoor moet de bak los inderdaad. Wijs meteen een nieuwe koppelingset te steken,vliegwiel speling te controleren en een krukaskeerring achter het vliegwiel te vervangen.
Voor paar tientjes extra ook de aandrijfaskeerringen te vervangen. Vaak behinnen deze te lekken als de as er weer in gestoken wordt.
Al met al kostbaar grapje.

Re: Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 23 jan 2017 07:24
door Qbek
Dank u voor de reactie,hoe controleer je de cilinder bij de pedaal?De werkcilinder vervangen,is dit zelf te doen als je een handige harry bent?Hoe meet je de speling op een vliegwiel?

Re: Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 23 jan 2017 11:18
door mechanic
Als het droog is bij het pedaal in het interieur,en waar je deze kunt zien thv schutbord is deze vermoedelijk niet de oorzaak.
Er zal een beetje remolie tussen motor/bak weglekken. Je kunt bijv de bdp sensor eruit halen,hier zie je het vaak ook op.
Speling vluegwiel controleren door deze te draaien tegen de aanslag,de speling moet niet te groot zijn. Dacht 1,5-2cm naar elke kant,maar is een gokje uit mn hoofd.
Het is een beste klus,maar als je de ruimte,kennis,geduld hebt is vrijwel alles zelf te doen.

Re: Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 23 jan 2017 12:00
door Qbek
1000 km doe ik,dan moet terug remolie bijvullen anders komt er een waarschuwwingssigniaal op mijn dashboard.En ik vul hem steeds tot max....

Re: Remolieverlies ontkoppelingscilinder

Geplaatst: 23 jan 2017 12:14
door mechanic
Kijk eens aan de onderkant tussen bak/motor,en draai de bdp sensor er uit. Zie je daar de remvloeistof dan weet je genoeg.
Dan is het hydraulisch druklager de oorzaak,komt vaak voor.