Pagina 1 van 1

Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 26 sep 2019 20:02
door Baldeagle
Goedenavond! Tijdens proefrit ondervonden wij een springend gedrag van de achterzijde van de auto bij het rijden over verkeersdrempels. Rijstand was Sport, ik hoopte namelijk op die stand een wat strakkere vering. Natuurlijk kan je (nog!) rustiger rijden, maar het verschil met een Espace van 2003 is enorm.
Wie heeft er ervaring met een Espace (160pk diesel) van 2015 als caravantrekker? In het verlengde van de eerste vraag: wij zijn dus bang dat de vering aan de achterzijde niet voldoende is om met een caravan te gaan rijden. Ervaring, Tips & tricks zijn van harte welkom!!

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 05 okt 2019 18:51
door rvdgaag
Heb je wel 4 control op de auto ?

De auto's met 4control (Initiale uitvoering) zijn rete strak in de de sport stand. Als je geen 4control hebt dan heb je de wippende achterkant met je vering zoals ik bij mijn vorige 2016 espace had. MAD hulpveren zou ik je aanraden.

Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 06 okt 2019 13:47
door TheSarge
Ik heb een Espace uit 2015 met 4Control en Multi-Sense. Ik heb geen trekhaak of caravan. Demping in sport en de achterkant kan best aardig deinen met wat hogere verkeersdrempels. Dit is echter met vele auto’s het geval die hoger op het carrosserie staan met lange wielbasis.

Echter ook een station als de Peugeot 308SW heeft dit euvel en iedereen die een caravan wil trekken laat hulpveren monteren. Type MUD wordt veel genoemd op het Peugeot forum

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 14 okt 2019 22:18
door PHESPACE
Er is blijkbaar ook nog verschil tussen de 7 zitter en 5 zitter.
De vijf blijkt springeriger te zijn.

Ik heb zelf de 7 zitter uit 2015 met 4control (initiale) sinds 4 weken.
Heb eerste instantie alleen in sport modus gereden en dit weekend tweedehands velgen opgehaald 250km verderop (andere kant NL).
Op terugweg in comfort. Inderdaad is gedrag minder strak over de drempel, maar niet vervelend.

Gedrag is veel stabieler en beter op snelweg in lange bochten dan ik dacht, had verwacht.
Wij hebben alleen een vouwwagen en dat merk je helemaal niet, maar dat is toch anders dan zware caravan.

Echter de 4control heeft ook actieve vering, denk dat dit icm caravan wel echte aanrader is.

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 14 okt 2019 23:09
door TheSarge
Ik heb ook de 7 zitter. Gedrag is mede afhankelijk van de overige instellingen. O.a. de aandrijflijn

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 08 nov 2019 08:58
door PHESPACE
Ik heb mijn espace met 4control pas 2 maanden.
Ben ermee naar Zeeland gereden met onze vouwwagen (geen eerlijk vergelijk voor caravan).
Het viel mij op dat de auto op de snelweg echt strak op de weg ligt. Veel beter dan ik zelf had verwacht omdat zeker bij rustig rijden het onderstel zeer comfortabel is.

Ik ben bang dat vooral uitproberen is en om heel eerlijk te zijn zijn drempels eerder probleem voor de caravan (inhoud binnen) dan voor de auto.
Als je daar met snelheid overheen rijdt dat auto deint kun je alles weer op zijn plek zetten :wink:

Ik ben zelf positief verrast over de weggligging bij bijv. klaverbladen de auto blijft strakker op de weg dan ik had gedacht en voelt beter van mijn eerder Volvo V60 PHEV (Zwaar vanwege accu pakket)..

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 23 dec 2019 11:28
door Henk vd M
Jammer dat dit topic al een paar maanden oud is.
Lijkt me namelijk wel belangrijk te weten wat de ervaringen zijn.
Ik (wij) hebben twee auto's (een Mercedes ML 320 diesel van 2006 en een Espace Paris Initiale benzine van 2015).
De Mercedes is (uiteraard) als "trekpaard" omdat we deze aanvankelijk voor paardentrailers etc. hadden.
Na de winterstop wil ik de Espace gaan uitproberen als caravantrekker. (Caravan totaal gewicht van max. 1500 kg) omdat de ML niet het eeuwige leven heeft en deze waarschijnlijk niet door een nieuwe ML vervangen gaat worden.

De Espace beschikt over alle opties maar ik vraag me af welke de beste instelling is om een dergelijke caravan te trekken.
En daarbij nog een vraagje: wat kan je zeggen over het brandstofverbruik bij een zwa(a)r(der)e caravan.
Ter info: de ML gebruikt zonder trekgewicht ongeveer 9 l / 100 Km (1 op 11), de Espace 7,5 l / 100 km (1 op 15).

Het feit dat een Espace 2000 kg mag voortbewegen zegt me niets over het feit of deze auto een goede caravantrekker is.
(De ML mag 3500 kg trekken maar dat komt omdat wettelijk geen enkele personenauto meer dan 3500 kg mag trekken. 5000 kg is ook geen probleem voor de ML)

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 27 dec 2019 12:52
door rvdgaag
Je Espace zal de caravan prima trekken, echter hoogtoerig want hij ontbeert het koppel van de ML Diesel.

Je verbruik is nu 7,5 l /100km dat is 1 op 13 niet 1 op 15.

Met de caravan erachter schat ik dat je naar de 1 op 8 a 9 gaat gemiddeld op vlak terrein, in de bergen zal dat richting de 1 op 5 a 6 gaan.

Re: Espace 2015 over verkeersdrempel en caravan trekker

Geplaatst: 30 dec 2019 23:48
door PHESPACE
De espace kan de caravan "makkelijk" trekken.
Echter als je de luxe van de ML gewend bent kant het misschien tegenvallen, of misschien wel helemaal niet.

De espace verbaasd mij wel vaker. Vandaag ben ik even in duitsland geweest en even een stukje autobahn gedaan en dan veranderd de comfortabele reisgenoot in een keer in vastliggende auto waar makkelijk 170+ gereden kan worden en heel stabiel aanvoelt.

Komt er op neer, proberen en je weet of het bevalt. Een ding is zeker hij kan de klus aan, het is de vraag of hij het doet zoals het u bevalt.

Mijn advies korte vakantie plannen in ardennen met de beruchte heuvels in Liege..