Pagina 1 van 1
Olie via ontluchtingsslang versnellingsbak Espace
Geplaatst: 16 jan 2010 14:14
door Leon70
Hallo allen,
Sinds een kleine 2 jaar heb ik het laatste model Espace 2.0 16 v op LPG. 2 maanden geleden heb ik de versnellingsbak olie (6 versnellingen) bij laten vullen tot het maximum. Een hele tijd ging alles goed totdat we van onze vakantie terugkwamen en er via de ontluchtingsslang olie uit kwam. Na een bezoek aan onze garage (geen dealer) bleek uit navraag bij een versnellingsbak specialist dat de ontluchtingsslang verlengd moest worden. Dit is gedaan, en de olie is opnieuw afgevuld. Probleem opgelost, dacht ik. Helaas, er komt nog steeds olie via deze slang uit.
Heeft iemand hetzelfde (gehad)? Oplossing? Moet ik aan iets ergs gaan denken?
Gr.
Leon
Geplaatst: 17 jan 2010 11:12
door WillemS
Er zijn twee verschillende bakken de JC5 en de PK1. De JC5 dient gevuld te worden op een horizontale vloer tot onderaan de vulplug m.a.w. vullen met de spuit en dan de overtollige olie eruit laten lopen totdat het drupt. dan sluiten. De PK1 heeft een peilstok, bak vullen (auto op horizontale vloer) tot niveau is tussen de min en max. en NIET tot aan de max. want wanneer de bakolie warm wordt zet deze uit en komt het alsnog uit. SUC6
Geplaatst: 17 jan 2010 11:18
door Leon70
Willem,
Dan heb ik bak JC5. Ik ben erbij geweest dat de olie werd bijgevuld totdat de olie eruit drupte. Dop erop en klaar. Maar als dit het maximum is, dan mag ie er via de ontluchtingsslang toch niets uitgooien? Ik neem aan dat het zo geconstrueerd is dat dit niet zou mogen gebeuren, of niet?
Nu bij het koude weer moet ik voorzichtig schakelen. De olie van de bak is uiteraard bij een koude start niet warm en als ik te snel schakel, kraken de tandwielen. Eerst van de versnelling naar de vrij en dan voorzichtig opschakelen. Als de bak warm is, is er niets aan de hand.
Zou er iets aan de hand kunnen zijn met het eruit gooien van de olie??
Gr.
Leon
Geplaatst: 17 jan 2010 11:28
door WillemS
De JC5 heeft een totaal-inhoud van 3,1 liter olie.
De olie die Renault voorschrijft is: TRANSELF TRX 75W of 80W (Norm API GL5 of MIL-L 2105 C of D).
Je hebt last met schakelen bij een koude bak. Ik zou dan kiezen voor de iets dunnere 75W olie.
Het is wel bekend dat als de bakken wat meer km's hebben gedraaid de Synchro-mesh wat minder goed hun werk doen, dit is normale slijtage. SUC6
Geplaatst: 17 jan 2010 12:07
door Leon70
Hallo Willem,
Bedankt voor je antwoord. Mijn Espace (2003) 2.0 16v op LPG heeft er 190000 op zitten. De garage heeft de versnellingsbak op aanwijzen van een versnellingsbak specialist met wat oplie voor een automatische versn.bak afgevuld juist vanwege deze normale slijtage.
Ben je van mening dat het eruit gooien van deze olie via de ontluchting normaal is?
Geplaatst: 17 jan 2010 12:17
door WillemS
Die bak is net als een mens! Wat je niet lust dat spuug je gewoon uit. Het ATF verhaal is een truuk die wel vaker wordt uitgehaald o.a bij de 2e hands handelaren. Ik ga voor origineel voorschrift van de fabrikant.
Overigens de Mercedes-Benzen hebben veelal wel ATF gesmeerde bakken, maar die zijn daarop gebouwd.
Kijk, Renault schrijft een GL5 norm voor, deze olie kan de druk op de tandwielen beter aan. Weet niet hoe dat met de ATF is. Kennelijk gaat die ATF toevoeging teveel schuim opleveren waardoor het eruit komt.
Er is nog een speciale multigrade versnellingsbak olie te krijgen, dacht een 70w90, dus koud zo dun als een 70w en warm zo dik als een 90w, dan blijft de olie smeren ipv schuimen. SUC6
Geplaatst: 17 jan 2010 12:37
door Leon70
Willem,
Bedankt voor je antwoorden. Ik zal het er eens met de garage over hebben.
Gr.
Leon