Pagina 1 van 1

(te?) weinig remdruk Espace

Geplaatst: 19 jan 2010 14:53
door teebee
Betreft Espace 2.0T Dyn. 2007.

Sinds kort constateer ik 's ochtends wanneer ik de 1ste keer rem dat ik het pedaal zeer krachtig in moet drukken om reactie te krijgen, de reactie ik zwak remmend.
Alle keren daarna remt de auto normaal.

Onlangs ook enige vloeistof (licht groen) lekkage geconstateerd toen de auto op de sneeuw geparkeerd stond. Dit is 1-malig geweest. Ter hoogte van (ongeveer) versnellingsbak, maar het kan ook onder de moror zijn geweest richting versnellingsbak, Geen idee of eea met elkaar te maken kan hebben.

Vooralsnog heeft gerage niets geconstateerd (was een niet aangemeld bezoek aan de garage dus ik weet niet hoe grondig men heeft gekekken), echter 'normaal' lijkt het me niet.
Iemand suggesties?

bvd

Geplaatst: 19 jan 2010 17:08
door WillemS
Bij de eerste keer remmen met dit koude weer en dan te weinig remdruk hebben kan een bevroren rembekrachtiger zijn.
Deze werkt met het motor-vacuum, maar na verloop van tijd kan er kondens verzamelen in de rembekrachtiger, dit bevriest bij temp. onder nul en blokkeert de werking, na 1 keer goed remmen komt het membraam los en werkt de zaak weer.
Toch laten nazien!! SUC6

Geplaatst: 19 jan 2010 17:33
door teebee
Dank voor deze vlotte respons.
Ik ben vanmiddag even bij de garage geweest en zij konden niets vinden (.... ze hebben hem op de brug gehad)
ik heb afgesproken het in de gaten te houden, en indien het aanhoudt de wagen een keer 's nachts bij de garage te laten staan zodat zij 's ochtends de situatie kunnen checken bij een echt koude motor (zolang het nog wintert).
Is het door jou beschreven euvel te constateren zonder de bekrachtiger te demonteren?

Mocht het idd condens zijn: is dit eenvoudig te verhelpen (auto heeft nog fabrieksgarantie)

Mvrgr
TB

Geplaatst: 19 jan 2010 17:37
door WillemS
De dealer weet heel goed hoe de kondens te verwijderen, maar het kan ook het terugslagventiel zijn dat in de vacuumleiding zit. SUC6 en laat even weten wat het nu was. mvg. WillemS

Geplaatst: 19 jan 2010 19:12
door teebee
Adviseer je te vragen aan de garage of ze deze 2 punten willen controleren (mogelijk demonteren van eea)?
Ze hebben hem 'nagekeken' tenslotte en niets geconstateerd.
Wellicht als ik er nu op sta dat ze dit na gaan dat de kosten (ondanks garantie) alsnog voor mij zijn.

Je suggereert ook dat het mogelijk het terugslag ventiel kan zijn. Is dit ook koude gerelateerd? Zou het dan niet vaker voor moeten komen (bv na elke keer weer gaan rijden na bv 1 uur gestopt)?

mvrgr
TB

Geplaatst: 20 jan 2010 10:11
door WillemS
Als er ergens in het vacuum gedeelte kondens zit kan dit bij strenge vorst bevriezen en mogelijk storingen geven in terugslagklep en de rembekrachtiger als daar veel vocht in zit.
Als de wagen een paar km's heeft gereden is door de motorwarmte de storing opgeheven, en zal die dag niet meer optreden. Laat je de wagen bij de garage binnen staan dan zullen ze de storing niet aantreffen. SUC6

Geplaatst: 04 feb 2010 09:26
door teebee
heb het niet consequent kunnen constateren (ligt denk ik ook aan onbewust af & toe bij starten van de auto 's ochtends het rempedaal ingetrapt houden; hierdoor wordt pomp alvast in werking gezet denk ik....)

Het is zeker dat het niet alleen bij vorst voor komt. Ook wanneer het niet gevroren heeft treed het op.
En wanneer het zich voordoet, is de constatering bij de eerste de beste keer remmen (einde van de straat, 25m verderop). Pedaal extra krachtig intrappen geeft dan daarna normale remdruk.

Voordat ik de wagen voor een fix naar de garage breng wil ik toch graag nog suggesties wat dit kan zijn (of is het normaal / te verwaarlozen?)

gr

Geplaatst: 04 feb 2010 12:31
door WillemS
Bij de eerste keer starten zou ik niet aan de pedalen komen, behalve de koppeling, houd die ingetrapt(dan start de motor gemakkelijker want dan hoeft de prise-as in de versnellingsbak niet mee te draaien in de nog koude dikke olie).
Als je de rem intrapt gebruik je wat vacuum, doe je dit bv. bij stlistaand motor een paar keer dan is de rembkrachtiger "leeg"(eigenlijk vol want het vacuum is op), je hebt dan aanzienlijk minder remkracht.
Wellicht is dit dan ook de oorzaak dat je na 25 m. nog te weinig hulp van de rembekrachtiger hebt. SUC6

Geplaatst: 04 feb 2010 20:49
door teebee
schiet me nog wat te binnen:
kan de aut handrem wellicht er iets mee te maken hebben?

Geplaatst: 04 feb 2010 21:22
door RichTrip
teebee schreef:schiet me nog wat te binnen:
kan de aut handrem wellicht er iets mee te maken hebben?
Nee, die werkt met kabels die door een motortje worden aangetrokken.