Pagina 1 van 1

Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 17:47
door jeroentune
Vorig jaar kocht ik voor onze Espace IV een set van 4 nieuwe banden , ik had toen goed mijn huiswerk gedaan en gekozen voor de Dunlop sport T maxx , deze banden kwamen als 2 de uit de test , kenmerken waren de uitstekende eigenschappen qua regen en droog weer , bijzonder stil en extreem slijtvast , alleen de Pirreli waren nog beter maar nergens verkrijgbaar .. ik heb tot nu toe met bijzonder veel plezier gereden met deze banden .. echter ik vind wel dat ze ENORM snel slijten ..

Ik heb de banden op de kop af er nu precies een jaar onder zitten , ik heb in dit jaar ong. 14000 km gereden . op een normalen manier .. ik heb een gezin en ben geen sportieve rijder . een snelle inhaal actie is wellicht het enige wat ik dan sportief doe .
de achterbanden hebben nog goed profiel , zeker nog een 7 mm .. de voorbanden zijn bijna geheel versleten .. ik heb beide banden op heel veel verschillende manieren gemeten maar nergens heb ik meer dan 2.7 mm profiel .. nieuw zit er bijna 9 mm op !
ik ben bij de dealer geweest en die vond het vreems maar kon niets voor me betekenen , ook Dunlop wijst alles van de hand .. h

wat is jullie ervaring van het slijten van de (voor)banden ? en wie weet hoe het precies zit met slijtage garantie enz .. ?

Jeroen

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 18:06
door Ebber
Dunlop zal net als andere merken hier idd niets aan doen.
Zijn ze wel recht afgesleten. 14000 km en dan nog maar 2.7 mm is erg weinig.
Ik heb afgelopen weekend op mijn auto 2 nieuwe banden gemonteerd, de ouden hadden iets minder dan 3.0 mm en lagen 6 jaar en ongeveer 50.000 km op. Ik heb nooit anders gemonteerd dan michelin.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 18:35
door CPTR
Hoewel 6 mm slijtage voor 14.000 km wel erg veel is, lijkt het me toch door het erg hoge gewicht van een Espace dat naar voren komt bij het remmen, niet eens zo heel gek. Bij de achterwielen gebeurt dit niet en dat zie je dan ook terug in de huidige profieldiepte.

Mogelijk rij je ook veel kleine stukjes en in de stad gezien je kilometertrage, veel inparkeren, insturen, draaien, bochtjes etc. zijn ook niet bepaald bevorderend, ook al doe je het heel zachtjes. Draai in ieder geval nooit aan het stuur als je stil staat.

Je zou voor met achter ook eens kunnen wisselen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

groeten

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 18:53
door fgrooten
Nooit (bijna) versleten banden op de achterwielen doen. Daarmee riskeer je dat je overstuur krijgt (de achterkant van de auto breekt uit, slipt weg) en de gemiddelde (en zelfs ervaren coureur) krijgt een auto met moeite uit een overstuurslip. Dan maar slechte banden op de voorwielen met het risico dat je onderstuur krijgt. Daar schrikt men over het algemeen minder van en is makkelijker te corrigeren, je hebt te hard ingestuurd en dus gas los en wachten op grip. En vooral KIJKEN waar je naar toe wilt, en niet daar de plek waar de auto heen glibbert.

ontopic: 14.000 km is belachelijk weinig, zelfs voor een zware auto als de Espace.
Ter vergelijking: mijn 3.5V6 met 241pk heeft op een setje budget-banden gestaan en daar heb ik bijna 45.000km mee gereden.
Ondanks dat ik ook een gezin heb :lol: gaat bij mij bij het stoplicht regelmatig het gas vol onderin, tegen een wielspin aan, en durf ik ook redelijk hard te remmen (tegen de abs aan :shock: ). Heb tenslotte 3 jaar een racelicentie gehad op Zandvoort dus ik weet wat slippen is :twisted: !

Mijn vermoeden is dat de wielen opnieuw uitgelijnd dienen te worden. Als ze bijvoorbeeld teveel naar binnen of naar buiten staan gedraaid slijten ze ook heeel hard. Even langs de dealer of bandenspecialist dus, op de laser-bank.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 19:44
door jeroentune
Bedankt voor de reacties ..

ik ben inderdaad een stadsverkeer rijder , ik rijdt niet meer dan 50 a 60 km per dag .. ik begrijp heel goed dat de banden daar best iets meer van mogen slijten dan snelweg verkeer .. maar zoveel als dit , dat kan niet ..

ik heb in october nieuwe stuurkogels gehad en daarna is de hele set opnieuw uitgelijnd , de banden zijn keurig gelijkmatig gesleten , dus niet aan de binnenkant meer of minder profiel ofzo . op dit moment rijden ze prima ! en ook met vochtig weer is het prima .. echter met gladheid en sneeuw is het HEEL SLECHT .. ik kom niet weg en er valt niet normaal te sturen .. (winterbanden is een must kennelijk. )

Wat kan ik hier u nog tegen doen ? een setje nieuwe banden er op en maar afscheid nemen van Dunlop ? ik vind de slijtage echt een manko van dit merk ... toch ?

hier wat pics van mijn slijtage , de laatste foto is van mijn band achter, je ziet een stuk minder slijtage . de NRs die je ziet in foto 1 zijn de mm die de geulen diep zijn . deze foto,s zijn van Januari , toen ong 11.500 km op de band . ik heb nu nergens meer dan 2.7 mm profiel op de band .

Jeroen

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 20:30
door fgrooten
Tja, dat ziet er inderdaad heel zielig uit, zulke versleten Dunlops... :cry2:

Persoonlijk ben ik nooit een liefhebber geweest van merkbanden, anders dan Michelin (maar die zijn in 225/55-17 101) niet te betalen. Ik heb er nu weer Altimax UHP 101 banden onder liggen. Die kosten ongeveer 75,- p/s en houden en het (met mijn agressieve rijstijl) dus minimaal 45.000km uit. De afgelopen winter, met alle sneeuw en troep, verbaasde ik me echt over de grip dit ik had. Daar waar de buren liepen te klooien tufte ik vrolijk de straat uit....

Uiteraard begrijp ik het meningsverschil over merkbanden vs budgetbanden. Onder mijn lease-auto's wilde ik altijd perse goede en dure merkbanden, maar nu het voor eigen portemonnee is ga ik toch voor de meest efficiënte keuze, en niet helemaal met ontevredenheid.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 21:04
door CPTR
jeroentune schreef:Wat kan ik hier u nog tegen doen ? een setje nieuwe banden er op en maar afscheid nemen van Dunlop ? ik vind de slijtage echt een manko van dit merk ... toch ?
Tja ieder heeft zijn eigen visie op banden (ik rij bijv. het hele jaar door op winterbanden) maar ik deel je conclusie. Zou een ander merk proberen en bidden dat die het langer volhouden. Dat moet haast wel :wink: .

Laat ff weten welke het zijn geworden :thumb:

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 21 mar 2011 21:16
door WillemS
Ja, dit is wel er veel slijtage bij zo weinig km's. Ik denk dat bij de samenstelling van de compound is gekozen voor grip bij droog wegdek, dus een beetje zacht rubber ("sliks" achtig). Deze profieldiepte heb ik nu nog niet bij 75.000 km met mijn Michelins (3,7mm):D
Uit de test bij de ADAC in Duitsland blijkt dat in de maat die het dichtst bij die van jou komt een 225/45/17 , de Pirelli P7 er voor wat betreft de slijtage het best uitkomt. Dit is dan ook de testwinnaar overall.
Denk er wel om dat bij deze laag profielbanden de bandenspanning heel belangrijk is. Liever te veel spanning dan te weinig.
Ik heb ze altijd op de "snelweg" en de "vol beladen" spanning.
SUC6

p.s. denk erom altijd de beste banden achter !

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 22 mar 2011 13:09
door CPTR
Ja dat is inderdaad slim Willem. Ik heb op de Fiat 500 dunne wanghoogte banden (moet wel met 16") en die hou ik net zoals de GS op 2.5 bar om die wangen niet te zwaar te belasten.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 22 mar 2011 15:29
door williams clio
http://www.autobild.de/artikel/sommerre ... 82153.html

Misschien heb je hier iets aan.
Gaat wel om 18 inch banden, maar de breedte is gelijk.
Denk dat je voor 17 inch dezelfde uitslag zult krijgen als autobild geeft voor de 18 inch.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 22 mar 2011 18:07
door mechanic
Uit wat ik in onze werkplaats zie, kan ik oordelen dat dunlop banden over het algemeen heel snel slijten tov michelin. Bandenmaat maakt hierin niks uit. Op clio's, espace, alle dunlop banden snel kaal.
Dit merk zal ik ook niet adviseren.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 22 mar 2011 18:16
door Renier
Ik heb zeer goede ervaring met Michelins Primacy HP op de Megane II: ruim 60.000 km mee gereden en toen bij inruil zat er nog zo'n 6,5 mm (rondom) profiel op :thumb:
Nu op de Laguna Continental Conti Sportcontact 3 banden, die slijten ook zeer weinig.
Beide banden hebben een zeer goede grip, vooral ook bij nat wegdek (1 van mijn belangrijkste overwegingspunten bij aanschaf)

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 22 mar 2011 21:22
door jeroentune
OK mensen , bedankt voor de heads UP .. ik ga naar mijn banden leverancier , die mag de banden er dan maar afhalen en ze opsturen naar Dunlop voor een onderzoek . dit kan gewoon niet .

thanx

Jeroen

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 08:27
door Percy
Ik heb zelf al verschillende merken geprobeerd op mijn Lancia Kappa. Michelin, Pirelli, Sonar (budget),Continental in de maat 225-45-17 en 235-45-17
Conclusie is dat Pirelli het snelst slijt. Mijn voorbanden waren na een jaar en 12500 km versleten terwijl achter nog zo'n 6 mm was.
Met Michelin en Continental reed ik zo'n 35000 km.
Het rubber van Pirelli is zachter en rijd ook wel comfortabel maar slijt gewoon veel sneller.
Dunlop zal ook wel zachter rubber hebben dat i.c.m. de zware Espace gewoon sneller slijt.

Ben benieuwd welk merk het wordt.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 08:35
door Percy
Wat voor spanning hebben trouwens jullie op de 17 inch?

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 10:23
door WillemS
De 225/55/17 Voor 2,9 bar en achter 2,8 bar
De 245/45/18 Voor 3,0 bar en achter 2,8 bar
SUC6
p.s kijk verder in het instruktieboekje.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 11:46
door Percy
Ok bedankt!
Ik dacht dat 2.3 bar.
Gelijk maar wat lucht bijdoen

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 12:52
door WillemS
Deze spanning is voor de Espace IV 3,5 lt 6V automaat.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 26 mar 2011 17:13
door mechanic
In de zijkant van de linker voordeur zit een sticker waarin de bandendruk per motortype vermeld staat...

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 04 aug 2013 17:04
door benkapper
Heb ik ook een keer gehad, nieuwe banden na 6000 km volkomen op. Bleek dat de sporing voor niet goed was, een kleine afwijking kan al een enorme slijtage betekenen. Bij een goede bandenzaak die de juiste apparatuur heeft de voorwielen laten uitlijnen is dan een must. Bij voorwielaandrijving slijten de voorbanden overigens altijd wat sneller.
Ben

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 04 aug 2013 22:00
door WillemS
De goede rij-eigenschappen van m.n. de Dunlop's hebben ze te danken aan de "zachte" compound, en dus slijten ze snel.
En zoals Johan Cuijff al zei ;ieder voordeel heb z'n nadeel (en andersom).
Heb Pirelli P7 op de vooras gemonteerd; Heel stil, goede grip bij droog en NAT en heel weinig slijtage.
plm. 153,00 p.stuk.

mvg WillemS
p.s. En altijd de beste banden ACHTER om overstuur te voorkomen.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 10:08
door DHL
Met Michelins deed ik vooraan (toen mijn vrouw eigenlijk nog het meeste met de Espace reed en dit vooral stadsverkeer) zo'n 20.000 km. Dus met een andere band kan ik me wel voorstellen dat ze nog sneller slijten. Ook bij mij was de sporing goed en zo. Is gewoon een zware wagen die in het stad banden opeet... Toen ik meer met de Espace begon te rijden en grotere afstanden deed, zou ik er zeker 50 k mee kunnen doen.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 12:44
door demi
jeroentune schreef:OK mensen , bedankt voor de heads UP .. ik ga naar mijn banden leverancier , die mag de banden er dan maar afhalen en ze opsturen naar Dunlop voor een onderzoek . dit kan gewoon niet .

thanx

Jeroen
Bespaar je de moeite. Dunlop gaat je echt die banden niet vergoeden :snooty:
Zoals hun mss denken ben je wel een van de velen die nieuwe banden wil scoren met een 'verzonnen' verhaaltje
Mss denken ze wel dat je de Km stand hebt laten terugzetten en dat er in werkelijkheid naar hun mening zo een 35.000km mee gereden is

Ik kan mij best voorstellen dat je het onacceptabel vind dat de banden zo snel afgesleten zijn, maar winnen ga je het niet
Er zijn te veel factoren die een oorzaak kunnen zijn voor het snelle slijten :think: Maar Dunlop zal nooit erkennen dat het mss aan een fabricage fout zou liggen of dergelijke :snooty: :naughty:

Het is jammer en spijtig maar ik denk dat je gewoon weer nieuwe er op moet leggen en hem eens moet laten uitlijnen.
Welke keuze band je gaat nemen is aan jou :think:
fgrooten schreef: 14.000 km is belachelijk weinig, zelfs voor een zware auto als de Espace.
Ter vergelijking: mijn 3.5V6 met 241pk heeft op een setje budget-banden gestaan en daar heb ik bijna 45.000km mee

Mijn vermoeden is dat de wielen opnieuw uitgelijnd dienen te worden. Als ze bijvoorbeeld teveel naar binnen of naar buiten staan gedraaid slijten ze ook heeel hard. Even langs de dealer of bandenspecialist dus, op de laser-bank.
Ik doe hetzelvde als fgrooten
Ikzelf rij ook altijd op low budget banden oftewel 'ala-cheapo's' en daar rij ik dan zo een 30 à 35.000 mee zonder problemen zomer en winter droog en nat.
Ik heb geen goesting om een dikke prijs te betalen voor merk banden waar ik hetzelvde aantal kilometers mee zal gaan rijden
Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 15:32
door DHL
Die budgetbanden zijn aantrekkelijk van prijs, maar zijn die niet onveilig(er)? En wat noem je budgetbanden? Uniroyal en zo of de ongekende merken?

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 17:35
door GTMart
Op mijn Espace zitten aan de voorzijde Minerva banden, gemonteerd door de vorige eigenaar.
Er zit nog voldoende profiel op maar ze cuppen enorm en het weg gedrag is niet echt fijn, geeft een slecht gevoel.

Kom van een Laguna 2.0T GT af met Bridgestone's Potenza's, misschien was ik verwend.

Banden zijn erg persoonlijk en als ik de prijzen zie dan snap ik best dat mensen een goedkoper alternatief zoeken.

Je kunt natuurlijk ook alert zijn, zo scoorde ik onlangs bij ATU Michelins in 245/45/18 XL 100W voor 160,00 per stuk !
In Nederland kost een soortgelijk band zeker 100,00 meer !

banden ... je raakt er niet over uitgesproken :mrgreen:

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 21:26
door WillemS
Ja, de bandenadviesprijs = de breedte van de band in Euro's :oops: :lol:
Ik kijk altijd eerst op www.adac.de onder tests en dan bij reifentests. Prima onderzoek, hoewel de Duitse Conti's verdacht veel bovenaan staan. Je kunt daar heel goed zien hoe die All-cheapo's het doen, vooral bij nat wegdek. En laat dat nu juist het belangrijkste zijn voor een band.
SUC6
mvg WillemS

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 08 aug 2013 22:32
door DHL
Denk toch ook bij Michelin, Pirelli ed te blijven. Net alsof je minder goede remblokken zou steken omdat ze goedkoper zijn, dat doe je ook niet he.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 09 aug 2013 09:49
door mechanic
Onderhoud is nogal afhankelijk van type auto en waarvoor deze gebruikt wordt. Rijd je alleen maar naar de super dan zijn dure onderdelen niet nodig, alhoewel de auto uiteraard altijd in veilige staat moet zijn.
Mijn auto hangt vol met imitatie onderdelen die hun werk erg goed doen, ook remmen, uitlaat, ontsteking, verlichting etc etc.. De markt maakt zichzelf kapot met veel te dure originele onderdelen. Dealer koopt het ook bij een leverancier en duwt er een paar tientjes bovenop!
Alles voldoet aan EU eisen en apk regels, gaat ook niet stuk voor minder dan 1/3 van de nieuw prijs van originele delen.

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 09 aug 2013 18:14
door WillemS
Ik monteer alleen A-merk banden onder auto's. Het kontakt oppervlak is net zoveel als je schoenzolen.
Natuurlijk "kan" het goedkoper, maar dat alleen met zaken die de veiligheid niet aantasten.
Maar ieder moet het maar zelf uitzoeken, vind je niet?
mvg WillemS

Re: Slijtage Voorbanden Espace IV

Geplaatst: 09 aug 2013 18:32
door mechanic
Ieder bepaalt voorzichzelf inderdaad :wink: . Maar een b-merk band hoeft niet altijd slechter te zijn. Bij een espace is het iets anders dan bij een oude clio oid.