Intussen heb ik de carkit ingebouwd.
Ik ben daar bijna de hele dag mee bezig geweest. Lekker op mijn gemak, en eerst goed kijken hoe e.e.a. vastzit....
Hieronder volgt een stap voor stap uitleg van de te demonteren delen, en hoe deze bevestigd zitten.
De demontage van het dashboard heb ik nog even laten zitten, aangezien ik hier zelf nog geen antwoord op heb.
-
Rode pijlen geven aan waar schroeven zitten (Torx).
-
Groene pijlen geven geklikte bevestigingen aan.
-
gele pijlen en
paarse wolken geven aandachtspunten aan.
Voordat je met het installeren begint is het goed om het volgende te regelen:
- tijd.....
- torx schroevendraaier
- dunne platte schroevendraaier, voor het loswippen van dopjes
- grote platte schroevendraaier of iets anders dat als hefboom kan dienen. Voornamelijk voor de dorpelafdekkappen is wat voorzichtige kracht nodig. Dit is beter te regelen met een metalen plaat/schroevendraaier, dan met je blote vingers.
Ik heb op de foto's het volgende reeds gedemonteerd:
- de afdekking van de radio en wisselaar achter
- de zijafdekkap achter. (losklikken, LET OP: doe dit met beleid.....)
- een zwart metalen plaatje, deze zit onder de bekerhouder, en deze zit met torxschroeven vast aan het bakje, en aan de auto.)
Op de onderstaande foto is de radio gemonteerd te zien. De rode pijlen geven aan waar schroeven zitten (torx) die verwijderd moeten worden. De aansluitingen voor de kabel zitten onder de radio. Daarvoor moet de wisselaar gedemonteerd worden, en daarna de radio. Dit wijst zich verder vanzelf.
WP_000242.jpg
Op de onderstaande foto is aangegeven waar de kabels ingevoerd zijn. Dit is het eenvoudigste te doen door deze vanaf de achterzijde (bij de bocht in de binnenbekleding) te starten. Als de stekkers voorbij de wielkast zijn, kun je deze verder naar voren verplaatsen.
WP_000243.jpg
Om wat ruimte te maken om de stekkers en de kabel door te voeren kun je het beste de in de volgende foto aangegeven schroeven losdraaien. Dan heeft de kap wat meer speling.
WP_000245.jpg
Aan de voorzijde van de wielkast zit een soort bekerhouder. Achter 2 dopjes zitten torx schroeven, als die verwijderd zijn kun je de kap losklikken, en naar boven toe wegtrekken. Let op: deze kap zit met een lipje achter de zijafdekking geschoven.
WP_000244.jpg
Wat verder naar voren, achter de achterdeur dient de zijafdekking gedemonteerd te worden. Deze kun je gewoon losklikken. Let op: ook deze zit van bovenaf in de kap over de onderdorpel geschoven, dus naar boven toe los/wegtrekken.
Ik heb verder hier het eerder genoemde zwarte metalen plaatje gedemonteerd, om wat meer werkruimte te krijgen.
WP_000246.jpg
Hierachter zit de blauwe bekleding, daarin zit 1 schroef. Deze kan ook verwijderd worden, zodat de kabel daar achter langs gelegd kan worden naar beneden.
Het is het beste om dan eerst de middelstijlkappen rond de gordels te demonteren, deze zitten geklikt op de houders. Ze zijn van bovenaf in de onderkappen geschoven. Je kunt ze dus het beste naar boven toe verwijderen, als je ze voorzichtig losgeklikt hebt.
Nadat dit gedaan is, zie je twee schroeven (zie foto hieronder). De voorkap en de achterkap zitten in elkaar geschoven, dus voorzichtig verwijderen. (paarse wolk).
WP_000250.jpg
De onderdorpelkappen zijn erg lastig te verwijderen. Ga voorzichtig te werk, en werk de delen met beleid los. het terugmonteren van de achterste kap vond ik het lastigste werk, aangezien de punten moeilijk in de gaten te krijgen zijn.
WP_000249.jpg
Bij de ontgrendeling van de motorkap dient de kap naar onder toe verwijderd te worden. (hendel zit in de weg).
Door de plastic schroef aan het plaatwerk los te draaien kan de bekleding verwijderd worden, zodat daar de kabel netjes langs de bestaande bekabeling aangelegd kan worden.
De bekleding zit verder om een zwarte buis/kanaal geklemd, daar kun je hem zo af klikken.
Het gele dopje is een klikbevestiging voor de bekleding.
WP_000251.jpg
WP_000252.jpg
Via een gat waar ook de bestaande bekabeling door gaat, kun je vervolgens de kabels naar boven doorvoeren. Ik heb ervoor gekozen om de kabels hoog langs de pedalen te leggen (langs de bestaande bekabeling) om problemen te voorkomen. Deze kun je dan vastzetten met een tiewrap of tape.
WP_000253.jpg
Ik heb daarna de kabels achter langs de middenconsole gelegd, tot de passagierszijde. Daar heb ik de bluebox achter de grote kast gelegd.
De stoffen bekleding onder de middenconsole (overgang console/dashboard) zit ook weer geklikt aan weerszijden van de console. Deze kun je losklikken, waardoor je wat meer werkruimte hebt. Hier heb ik ook de overtollige kabels en de stekkerblokken weggewerkt. Deze kun je mooi achter de witte klemplaat drukken. Zo zitten ze vast, en niet in de weg van de afwerking.
Ik heb de kabels daarachter gelegd, zodat het display naast de keycardhouder kan komen. Ik heb de kabel achter over de plastic console geleid, waarna hij onder de stoffen bekleding verdwijnt.
De Ipodkabel heb ik vanaf de passagierszijde achter de scharnieren van de klep van het dashboardkastje gelegd. Zo hoefde ik geen gaten te boren, en kon de kabel boven de voeten van de passagiers tegen het schutbord worden weggewerkt.
De bluebox heb ik tegen de de middenconsole boven de voeten van de passagiers weggedrukt. Daar zit hij mooi geklemd. en kan hij geen kant op.
De bekleding onder het dashboardkastje kun je verwijderen door de metalen klemveertjes van de pennen af te schuiven. Daarna kun je de bekleding naar voren (richting motor) van de haken afschuiven.
Voor het monteren van de microfoon (tegen de plafondconsole) heb ik alleen de kap waar de alarmlichtschakelaar zit verwijderd. De kabel kun je dan richting voorruit doorvoeren, en daarna via de voorruit naar de bestuurderszijde leggen.
Bij de zijkant moet je deze even langs de twee kappen trekken. Met beleid is dit goed te doen zonder iets te hoeven demonteren.
Naar beneden toe heb ik de kabel tussen het deurrubber en plastic gedrukt (aan de binnenzijde), daar is ruimte genoeg.
Op deze wijze kom je weer onder bij de voeten uit, waar ook de grote kabelboom is doorgevoerd.
Van daaraf kun je de kabel van de microfoon op dezelfde wijze naar de middenconsole leiden.
Hopelijk is dit voor jullie een aanvulling op de reeds eerder verstrekte info over het installeren van een carkit in een Espace. Samen met de info uit andere post is het installeren goed zelf te doen.