Airco probleem Espace IV ph1 3.5V6
Geplaatst: 26 jun 2020 20:41
Beste allemaal,
Recent is er in mijn Espace IV een andere V6 motor gekomen. Bij het demonteren van de motor bleek al dat er geen gas meer in het aircosysteem zat toen ik het systeem wilde leeghalen. Het systeem werkte met de vorige motor naar behoren maar de auto heeft enige jaartjes gebivakeerd bij mijn huis tot ik tijd had voor de motorwissel. Oorzaak van de lekkage was een lekke afdichting van de compressor. De condensor en leidingen zijn uit de auto geweest en alle olie heb ik uit de condensor en leidingen laten lopen. Een andere originele compressor van de sloop gemonteerd, gevuld met 220 gram verse PAG 46 olie, een nieuwe droger/accumulator en alle o-ringen vervangen. Vacuumtest bij de garage was oke en de garage heeft het systeem gevuld met 1000g R134-a. Echter geen koeling, pomp sloeg aan en draaide wel....systeem weer leeggehaald. De compressor heb ik gewisseld en de vorige (lekke) compressor heb ik weer geplaatst na vervanging van de lekke afdichting. De pomp was prima schoon van binnen, nieuwe afdichtingenset erop en ook heb ik het regelventiel in de compressor vervangen. In de compressor die na de eerste keer vullen weer van de motor werd afgehaald zat helemaal geen olie meer. Dus in de gerepareerde compressor ook geen olie toegevoegd immers de garage weet hoeveel eruit is gekomen (als het goed is) In eerste instantie heb ik de eerste keer de pomp met de juiste hoeveelheid olie gevuld. De garage heeft echter niet genoteerd hoeveel olie er bij het leeghalen uit is gekomen maar de compressor was in ieder geval helemaal leeg. Dus is er opnieuw 220 gram olie in het systeem gegaan met 1000g r134-a. Er komt nu wel koude lucht in het interieur. Echter het is niet zo heel erg koud. De airco krijgt het bij lange na niet aangenaam terwijl dit voorheen in een mum van tijd al bekeken was. De ventilator blaast prima en ook doet de recirculatieklep wat ie moet doen. Ook valt me op dat de compressor telkens maar enkele seconden aanslaat, tegelijkertijd slaat ook een koelfan aan en daarna gaan de compressor en koelfan tegelijkertijd weer een paar seconden uit. Dit is tijdens het rijden ook goed te merken je voelt dat de compressor telkens in- en uitschakelt. Wat is er aan de hand? Worden de drukken te hoog? (kan ik zelf niet meten) Zit er teveel olie in het systeem? Iemand een idee?
Groetjes, Geert
Recent is er in mijn Espace IV een andere V6 motor gekomen. Bij het demonteren van de motor bleek al dat er geen gas meer in het aircosysteem zat toen ik het systeem wilde leeghalen. Het systeem werkte met de vorige motor naar behoren maar de auto heeft enige jaartjes gebivakeerd bij mijn huis tot ik tijd had voor de motorwissel. Oorzaak van de lekkage was een lekke afdichting van de compressor. De condensor en leidingen zijn uit de auto geweest en alle olie heb ik uit de condensor en leidingen laten lopen. Een andere originele compressor van de sloop gemonteerd, gevuld met 220 gram verse PAG 46 olie, een nieuwe droger/accumulator en alle o-ringen vervangen. Vacuumtest bij de garage was oke en de garage heeft het systeem gevuld met 1000g R134-a. Echter geen koeling, pomp sloeg aan en draaide wel....systeem weer leeggehaald. De compressor heb ik gewisseld en de vorige (lekke) compressor heb ik weer geplaatst na vervanging van de lekke afdichting. De pomp was prima schoon van binnen, nieuwe afdichtingenset erop en ook heb ik het regelventiel in de compressor vervangen. In de compressor die na de eerste keer vullen weer van de motor werd afgehaald zat helemaal geen olie meer. Dus in de gerepareerde compressor ook geen olie toegevoegd immers de garage weet hoeveel eruit is gekomen (als het goed is) In eerste instantie heb ik de eerste keer de pomp met de juiste hoeveelheid olie gevuld. De garage heeft echter niet genoteerd hoeveel olie er bij het leeghalen uit is gekomen maar de compressor was in ieder geval helemaal leeg. Dus is er opnieuw 220 gram olie in het systeem gegaan met 1000g r134-a. Er komt nu wel koude lucht in het interieur. Echter het is niet zo heel erg koud. De airco krijgt het bij lange na niet aangenaam terwijl dit voorheen in een mum van tijd al bekeken was. De ventilator blaast prima en ook doet de recirculatieklep wat ie moet doen. Ook valt me op dat de compressor telkens maar enkele seconden aanslaat, tegelijkertijd slaat ook een koelfan aan en daarna gaan de compressor en koelfan tegelijkertijd weer een paar seconden uit. Dit is tijdens het rijden ook goed te merken je voelt dat de compressor telkens in- en uitschakelt. Wat is er aan de hand? Worden de drukken te hoog? (kan ik zelf niet meten) Zit er teveel olie in het systeem? Iemand een idee?
Groetjes, Geert