Pagina 1 van 1

Airco vraag

Geplaatst: 09 jan 2023 20:21
door etollenaar
Een vraag voor de airco specialisten (en andere handige mannen en vrouwen :) )

Probleem: airco pomp magneet koppeling wordt niet aangestuurd.
Espace IV 2.0T benz bj 2010

Geschiedenis: (afgelopen zomer) slecht werkende airco.
1e check: voldoende koelmiddel (resultaat: exact 1035 gram)
2e actie: magneetkoppeling vervangen
3e actie: airco pomp vervangen
4e actie: druksensor vervangen
(bovenstaande is een samenvatting van wat er in de garage gedaan is)

Huidige situatie en laatste acties (door mij zelf gedaan)

Als de temp naar 16 graden gezet wordt lijkt de regeling goed te werken (blower toerental wordt verhoogd, led die aangeeft dat airco ingeschakeld wordt gaat aan etc).
Als ik de temp regelaar terug zet naar bv 21 graden regelt alles keurig terug. Er wordt dus gemeten en geregeld.
Maar de pomp (dus de magneet) wordt niet aangestuurd.

Laatste acties
- Binnen zekering unit vervangen (een erg lucky shot): geen resultaat.
- Bypass aangelegd.

Als ik de magneetkoppeling direct naar massa schakel (oranje draad) dan schakelt de koppeling in en gaat de pomp aan het werk en heb ik een werkende koeling.
Het probleem is dus dat de climate control regeling wel lijkt te werken maar dat de magneet niet aangestuurd wordt.
Zonder schema's is het lastig verder zoeken.

Mijn vragen
1 Is het mogelijk dat de airco ECU van slag is en dat een reset een mogelijke oplossing kan bieden?
2 Waar kan ik de airco ECU vinden?
3 Weet iemand waar het relais zit (ik neem aan dat er ergens een relais zit) waarmee de magneetkoppeling geschakeld wordt?
4 Heeft er iemand nog andere suggesties?

En ook als niemand de oplossing weet, dan toch in ieder geval dank voor het meedenken!

Re: Airco vraag

Geplaatst: 09 jan 2023 22:17
door mechanic
Meet eens aan de pomp stekker, een draadbreuk aldaar is niet onwaarschijnlijk.

Re: Airco vraag

Geplaatst: 11 jan 2023 17:34
door etollenaar
Er zit inderdaad een connector aan de pomp, maar de functie daarvan is mij niet duidelijk.
De pomp aandrijving gebeurd, dacht ik, via de multiriem en dus via de magneet koppeling (en die connectie werkt als ik de massa verbinding maak zoals in het originele bericht beschreven)
Ik heb aangenomen dat de functie van de connector op de pomp te maken heeft met een signaal terugkoppeling of een regelfunctie (ik heb begrepen dat er airco pompen zijn waarvan het vermogen geregeld kan worden, maar ik leer graag bij dus als iemand weet hoe het precies zit dan hoor ik dat graag)

Re: Airco vraag

Geplaatst: 11 jan 2023 18:53
door Valkenet
Je hebt helemaal gelijk dat de aircopomp aangedreven wordt door de multieriem.
Maar de magneet-koppeling wordt via de connector op de pomp aangestuurd.

Dus zoals mechanic al zegt ga daar eens meten.

Re: Airco vraag

Geplaatst: 11 jan 2023 21:56
door etollenaar
Hallo Valkenet, dank voor de aanvulling.
In mijn geval heeft de magneet een connector en ook aan de 'achterkant' van de pomp zit een connector (ik had een foto moeten maken). Van deze laatste weet ik de functie niet, maar hij is niet nodig om de magneet, en dus de pomp, te activeren.
De magneet kan ik activeren als ik een massaverbinding maak. Dat doe ik na de connector, dus daaruit heb ik geconcludeerd dat de connector in orde is. Er staat een permanente plus op via een rode draad en als ik de oranje draad na de connector aan massa leg dan schakelt de magneet en dus de pomp in.
Ik maak de massa verbinding een centimeter of 20 van de connector. Ik heb deze massa draad nu tot in de cabine liggen en kan dus de pomp geforceerd inschakelen (en heb dan koeling)
Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

Re: Airco vraag

Geplaatst: 12 jan 2023 16:32
door Valkenet
Oké duidelijk, dan zou er dus iets mis zijn met de oranje massadraad.
Dat zou je kunnen controleren met de meter of dmv een lampje.
Als je nu de temperatuur omhoog of omlaag zet zou er dus massa op de draad komen te staan.
Gebeurd dit niet dan heb je of een kabelbreuk of je bedienpaneel is defect.

Re: Airco vraag

Geplaatst: 12 jan 2023 20:53
door etollenaar
Er komt geen massa op de draad, dat is het probleem. Een kabelbreuk zou kunnen. Maar het volgen van de draad valt niet mee. Als deze massa via een relais geschakeld wordt dan kan het ook de aansturing van dat relais zijn (of het relais zelf). Maar waar zit het relais?
Het bedieningspaneel lijkt te werken (airco lampje gaat aan bij verlagen van de temperatuur).
De airco Ecu wordt over 2 weken uitgelezen. Wellicht biedt dat nog aanknopingspunten.

Re: Airco vraag

Geplaatst: 29 jan 2023 22:48
door etollenaar
Update:afgelopen week is de airco ECU bij de dealer uitgelezen en is gebleken dat de airco geblokkeerd was doordat het systeem (waarschijnlijk ten onrechte) heeft geregistreerd dat er te weinig koelmiddel in het systeem aanwezig is. Na het resetten van deze code komt de airco weer in zoals het hoort.

Re: Airco vraag DF090 (stuursignaal compressor)

Geplaatst: 28 jun 2024 22:03
door etollenaar
Een vervolg op mijn airco problemen. Nadat het deze winter goed gefunctioneerd heeft (en da's best fijn als je met 7 man naar wintersport rijdt) wil ie nu toch weer niet werken. Het lampje in het bedieningspaneel gaat aan, die blower gaat op vol toeren draaien maar de pomp blijft stil staan (visueel gecheckt van boven)
Uit laten lezen bij de dealer en die melden dat er een terugkerende DF090 code is (stuursignaal compressor ontbreekt). Dat klopt dus met wat ik zie.

Ik ga dit weekend maar weer eens op onderzoek uit maar het zou wel heel fijn zijn als ik een schema zou hebben.
Is er iemand hier op dit forum die mij daar aan zou kunnen en willen helpen?
Het gaat om een Espace IV fase II 2.0T uit 2010.

Alvast bedankt!

Re: Airco vraag

Geplaatst: 07 jul 2024 10:16
door ThomasS
Goedemorgen,
Toevallig, zojuist het zelfde probleem met de zelfde fout code. Tevens een Renault Espace 2003 V6 (lekker krap)
Op internet heb ik dit schema kunnen vinden. Is ook een YouTube video van beschikbaar hiervan de link.

Ben benieuwd wat jij voor probleem aantreft. Wellicht kunnen we op deze manier diagnose met elkaar uitwisselen