Pagina 1 van 1

Iemand ervaring met Xenon-look lampen?

Geplaatst: 12 jul 2009 21:24
door Chicco
Vandaag kwam ik deze site tegen (http://www.xenonlamp.nl/shop/index.php?language=nl).
Nu ben ik alleen aan het kijken hoeveel k ik het beste kan nemen.... Wat ik qua uitleg lees lijkt mij een van 7500k en 55W het mooiste.
Maar ik heb ook wel eens gelezen dat je rekening moet houden met de warmte die de lampen afgeven zodat niet straks je lichtunit gaat "smelten".
Iemand die hier ervaring c.q. advies over heeft?

Geplaatst: 12 jul 2009 23:12
door Renier
7500k is echt best blauw, persoonlijk zou ik dan die van 5000k kiezen, geeft ook meer effectief licht dan blauwere lampen.

Af fabriek heeft Renault bij de echte xenon 4300k en dat is gewoon wit licht, heb het nu ook weer op de Laguna en niets geels aan. Wat ze op die site zeggen over de verschillende kleuren klopt in mijn ogen dus niet helemaal.

Een standaard halogeen autolamp heeft ook 55W dus dat kan nooit een probleem zijn.

Geplaatst: 13 jul 2009 09:21
door Ep Woody
Produktspecificaties
# Originele halogeen: 55watt
# 67500CD
# 3200k
# 1550Lm
# geel-wit


# Xenonlook lampen 5000K: 55 / 100watt
# 130000CD
# 5000k
# 2200Lm
# wit-blauwig
Deze specs zijn waarschijnlijk met de 100watt lamp opgemeten... Vandaar 2200 Lm... :)

Geplaatst: 20 jul 2009 15:03
door Jan Elze Hummel
Ik heb er gewoon een HID Xenon set in gezet is helemaal super !!!!

Geplaatst: 20 jul 2009 16:49
door Ep Woody
Tsjah, maar wel illegaal tenzij je een DC DCR of DR codering in je glas hebt.

Geplaatst: 20 jul 2009 21:02
door Chicco
Ep Woody schreef:Tsjah, maar wel illegaal tenzij je een DC DCR of DR codering in je glas hebt.
En daarom heb ik er ook gewoon xenonLOOK lampen in gezet.........

Geplaatst: 21 jul 2009 17:44
door Jan Elze Hummel
voor zover ik weet zijn de Xenon look lampen met blauw glas en dat mag ook niet en voor de keuring of in een politie controle heb ik er nog geen problemen mee gehad ook is het gewoon nog toegestaan , ze willen het echter wel veranderen ja maar dat is er nog niet door !!!

of ook wel gezecht blauwglaslampen ( Xenon look ) mogen officieel ook niet en 100 watt lampen zijn zeker verboden ook de bedrading is daar (meestal) niet op aangepast . maar van mij mag ieder doen wat hij of zij wil met hun auto

Maar wat niet mag is zo mooi !!!! :D

Geplaatst: 21 jul 2009 19:07
door mechanic
Aftermarket xenon is zoals al gezegd alleen toegestaan indien je koplamp voorzien is van een keurmerk. Deze verandering is er zeker al door, boete is €150 als ik me niet vergis.
De xenon-look lampen zijn gewoon legaal, het gaat om de kleur van het licht, niet van het glas.
Deze lampen geven geen blauw licht, maar wit. Moderne originele xenon lampen lijken van een afstand ook vaak blauw/paars/rood etc, vooral in het donker goed te merken als iemand achter je rijdt. Maar de kleur van het licht op het wegdek is bepalend.
100watt lampen zijn voor zover ik weet ook niet verboden, je moet alleen zorgen voor een correcte afstelling. Dan merkt niemand er iets van, alleen jij omdat je meer licht hebt. De bekabeling kan het wel sneller afleggen.

Geplaatst: 21 jul 2009 19:36
door Chicco
Ik heb er in ieder geval ook lampen van 55W in gezet, zoals ze ook origineel zijn. En qua lichtopbrengst.... je ziet wel iets verschil, is inderdaad witter, maar zeer zeker niet overdreven en straalt zeer zeker geen blauw licht uit.
Ik ben tevreden zo.....

Geplaatst: 23 jul 2009 22:37
door Jan Elze Hummel
Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto's die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Geplaatst: 23 jul 2009 22:39
door Jan Elze Hummel
dus met de Xenon look lampen van 2200 lm moet dit ook !!!

Regels van ministerie van verkeer en waterstaat !! en daarbij niets over een glas code !!! APK REGELS MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT !!

Geplaatst: 24 jul 2009 19:40
door mechanic
Voor de apk gelden andere eisen als voor de politie. Die kunnen jou zeker bekeuren als je in een niet voor xenon gemaakte koplamp xenon zet. Voor de apk maakt dit echter niks uit, en zijn de eisen die jij noemt van toepassing.

Geplaatst: 25 jul 2009 15:09
door Jan Elze Hummel
dan hebben we als apk monteur ook niets meer aan de apk regels als ieder met eigen regels werkt dan word alles knap onoverzichtelijk maar het zal zo zijn ... :cry:
ik spreek je niet tegen

Geplaatst: 29 jul 2009 09:32
door DexterXL
APK en justitie lopen al jaren langs elkaar heen, bv met het blinderen van je ramen, apk geeft aan dat je tussen de
A-stijl en B-stijl niets op je ramen mag plakken, justitie vind dat het wel mag mits je niet minder dan 75%
licht doorlating bij je raam hebt, al ben ik van mening dat er nog maar weinig echte goede apk-keurmeesters zijn
(maar dat is een andere discussie :wink: )

Wat betreft de Xenon-looklampen, heb er wel een aantal geprobeerd, maar of ze doen niet wat ze beloven, of ze
zijn zeer snel stuk, ik gebruik nu is de bedrijfswagen een setje van de Action, mooi wit licht, en gaan gemiddeld
een jaar mee, niet duur voor €2.49 :P