Pagina 1 van 1
Help!!! Aircopomp probleem of iets anders ??
Geplaatst: 03 jun 2011 21:32
door krimson
Mijn Grand Espace 20T, bj 2004, liet mij op de snelweg plotseling in de steek. De stuurbekrachtiging stopte en ook het accu-lampje ging branden. (en wat rook vanonder de kap) De ANWB constateerde dat de multieriem was gebroken en dat dat waarschijnlijk was gebeurd doordat de aircopomp was vastgelopen. Hij vond 'm nl wat zwaar lopen en alle andere zaken liepen normaal. Nu staat de auto ter reparatie bij een garage maar daar zien ze geen oorzaak van de ellende. Alles dat door de riem moet worden aangedreven loopt nu goed. (met de hand) Toch blijft ook voor hun de pomp 1e verdachte maar zekerheid geven ze niet. Ik vind het dus heel vervelend om 1000,- uit te geven voor een nieuwe pomp en nog extra voor een nieuwe poeli terwijl het niet zeker is dat dat de boosdoener was. Wie o wie kan mij vertellen of dit wel vaker voorkomt en hoe ik het beste kan handelen met de vakantie voor de deur. Zuid Frankrijk met een heel gezin, aanhanger en een onbetrouwbare auto is erg onprettig.
Alvast bedankt voor reacties, Krimson
Re: Help!!! Aircopomp probleem of iets anders ??
Geplaatst: 03 jun 2011 21:51
door RichTrip
Wat is de kilometerstand van de auto dan? En wanneer is de multiriem voor het laatst vervangen?
Re: Help!!! Aircopomp probleem of iets anders ??
Geplaatst: 03 jun 2011 22:40
door mechanic
Het komt heel vaak voor dat de krukaspoulie slijt en hierdoor doorslipt. Dit is eenvoudig te controleren door een merkteken te zetten en de motor te starten. Is het verdraaid is de poulie kapot. Onderhoudsinterval voor deze poulie is 120.000km/5jaar. Bij elke distributieriemwissel dus. Vaak gaan ze helaas na het vernieuwen kapot
Een riem breekt inderdaad alleen als er iets vastslaat, of iets ernstig versleten is. Als de krukaspoulie goed is, en de dynamo ook zal de oorzaak echt in de airco pomp zitten. Vastgeslagen stuurpomp nog nooit meegemaakt.
Dure reparatie, die wel door een dealer / airco specialist gedaan moet worden. Bij de specialist is een pomp stukken goedkoper dan bij de dealer.
Re: Help!!! Aircopomp probleem of iets anders ??
Geplaatst: 04 jun 2011 00:15
door krimson
Bedankt voor de snelle reacties.
De auto is bij de dealer in onderhoud en heeft bij aankoop, 80.000 km, een nieuwe distr.riem gekregen. Ik heb m'n boekje nu niet hier maar ga ervan uit dat ook de krukaspoulie toen is vervangen. Ik neem aan dat die poulie de riem aandrijft?? De km stand is nu 135.000 en de multieriem zag er keurig uit. Geen rafels oid maar alleen doorgesmolten. (de druppels lagen op de grondplaat)
Als er iets vastslaat zal de poulie, neem ik aan, altijd een opdonder krijgen en vervangen moeten worden. Dus daar zal niet meer aan te zien zijn of evt beschadigingen de oorzaak of het gevolg was van het vastlopen. Uit de reactie van mechanic begrijp ik overigens dat het vastlopen van een aircopomp wel vaker voorkomt. Toch jammer dat het vervangen van de pomp een beetje als gokken voelt. Ik reed tot een paar dagen geleden in een zeer prettige en betrouwbare auto maar heb toch wat angst voor onze vacance.
Grt, Krimson