Pagina 1 van 1
Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 17 jul 2016 09:20
door rons
Goedemorgen daar ben ik weer, maar nu vanuit mijn vakantie huisje in frankrijk. Waar ik al bang voor was is gebeurd. Ik wilde vanochtend mijn dacia starten, vers brood kopen. Hij starte wel en reed ook nog maar: De motor klonk stationair als een oude diesel. En bij het gas geven gaf hij geluid wat vroegervje brommer deed als je zonder lucht filter reed. Een soort hoooeeei. En ook steeds een klein moment van niet reageren. En nu ik er over nadenkt ter hoogte van nancy klonken er plotseling kort acht er elkaar twee korte harde pieptonen in de auto. Ik zag geen lampje branden. Dat wordt morgen maar bellen met de dealer. Kempenaar tja. Wat zou het toch kunnen zijn.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 17 jul 2016 13:19
door WillemS
Als het een Diesel is: Gebroken of losgeraakte slang van de intercooler naar de turbo ?!
Succes
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 17 jul 2016 15:35
door rons
Bedankt voor je reactie.
ik denk dat ik het geluid niet goed heb omschreven. Het is een wat hol klinkend geluid als je gas geeft wat ook duidelijk een echo geeft tegen de objecten waar je langs rijdt. Maar geen geluid van aanzuigende of ontsnappende lucht. En zonder gas geven is de motor nog redelijk rustig.
Wat ik me realiseer is dat de grootste verandering is geweest het verwisselen van de distributieriem. Mogelijk is darbij wat ontregeld.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 17 jul 2016 15:39
door mechanic
Het is inderdaad mogelijk de timing te veranderen tijdens de vervanging. Maar bij een dealer lijkt me dit stug.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 17 jul 2016 22:32
door WillemS
Een hol geluid bij gasgeven kan ook duiden op een verstopte katalysator, ga er dan niet te lang mee doorrijden want het zaakje wordt echt roodgloeiend.(brendgevaar).
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 19 jul 2016 10:07
door rons
Er is via de anwb een monteur bij geweest (depanage). En zijn eerste opmerking was. A une dacia encore. Fijn he. Zijn conclussie was gelijk. De computer communiceert niet meer met de injectors. Dus spuiten ze nu op een vast moment in. Het viel me ook al op dat zonder gas geven of loslaten was de motor stil bij 2200 toeren. Ik ben verwezen naar de dacia/renault garage. Daar kon ik as woensdag terecht. Op mijn vraag of ik wel kon rijden met de auto was het ntwoord: pas de lumiere, non. Pas de problem. Oftewel als het motormanagement niet oplicht lekker doorrijden. Dus rij ik nu met 90 km door het franse platteland. Met een tractormotor onder de motorkap.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 20 jul 2016 20:11
door rons
Vandaag langs de Dacia dealer in Epinal geweest. de computer was de calibratie kwijt van de injectors. Waarom dat zo was konden ze geen antwoord op geven.
Maar wat veel erger is: Toen ik de auto kreeg (rond 16.30) reed deze net van de brug. Dus geen proefrit. En ja hoor binnen 50 meter ongeveer het zelfde probleem. Gelukkig tril het blok dan gelijk heel aardig dus het is geen inbeelding. Je voelt de trilling zelfs in de deurstijlen. Eerst maar even doorgereden naar mijn vakantie huis. Want als je tegen sluitingstijd je auto afgeeft wordt het lastig thuis komen op het platteland. Ik krijg langzamerhand het idee dat Dacia het afvalputje is van renault. Of zou het tegenwoordig echt zo zijn: de computer zegt, dus dat lossen we op en verder denken we niet na. Vrij naar little britain.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 20 jul 2016 21:48
door mechanic
Dacia is geen afvoerputje hoor,het is dezelfde techniek maar dan een tikkie ouder.
Slordig van de garage is het zeker.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 06 okt 2016 19:19
door rons
Even een updaten.
De garage in Nederland heeft uiteindelijk de waste klep vervangen. Wist niet eens dat dit blok een waste klep had. Ik ging er vanuit dat ik een geregelde turbo heb. En dan zou deze klep niet nodig zijn. Het extra geluid bij optrekken en afremmen is duidelijk minder maar niet geheel weg. Het vervelende is dat de garage lekker vlot doortrekt bij de testrit en dan hoor je het bijna niet. Maar juist bij het nieuwe rijden rustig gebruik maken van het dieselkoppel hoor je het heel duidelijk. Blijft een soort woeh geluid. Ik zit ook nog met de vraag of het wel mogelijk is om twee van de 4 injectors te vervangen (is gedaan bij de eerdere storing). Iemand vertelde mij dat de computer nu de hele tijd heen en weer staat te regelen tussen de oude en de nieuwe injectors. De erg klep heb ik al schongemaakt. Loopt stationair nu rustig. Probeer het nu maar zelf op te lossen.
Re: Weer in de problemen met de motor
Geplaatst: 06 okt 2016 22:01
door mechanic
Injectoren zijn zeker gewoon per stuk te vervangen. Staat meestal een code op die ingeleerd dient te worden.