Pagina 1 van 1

1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 18 jan 2012 11:02
door ScenicDTI
Model/uitvoering : _Scenic
Bouwjaar : _1999
Brandstof : _Diesel
Hallo,

Onze Scenic 1,9 DTI met F9Q731 motor uit 1999 houdt al een tijdje in boven de 2500 toeren. Gevolg is dat hij op de snelweg niet harder wil dan 120- 130 km/h en daar ook nog eens tergend traag heenkruipt.Inhaalmanouvres zijn eigenlijk niet meer mogelijk.Hij start goed en het verbruik is ook nog gewoon; 1:20.Het rare is dat hij laagtoerig best vlot trekt.

In eerste instantie dacht ik aan een LMM, maar als ik de stekker van de LMM losmaakte rookte hij meer, maar reed niet harder.De luchtslangen van de turbo naar de intercooler en naar het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en de turbo gecontroleerd op werking en op werking van de wastgate.De auto op een (universele) tester gehad; geen fouten in het geheugen, functie van electronisch gaspedaal was ook goed.Opbrengst van LMM was laag, maar werkte goed in het laagtoerengebied.Op het dashbord geen enkel storingslampje.

Vorige week een andere LMM van een Opel Vivaro (identieke motor en LMM) geinstalleerd en geen verbetering(De Vivaro accelereerde vlot naar 150 km/h, ook zonder stekker).


Brandstoffilter heb ik vorig jaar gewisseld en sluit ik eigenlijk uit.

Als het weer weer wat beter is wil ik de EGR erafhalen om te kijken of deze niet constant openstaat, ook al kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n enorme impact heeft; tijdens het rijden moet de EGR ook opengaan zonder snelheid te verliezen.

Iemand nog een ander idee?

Gr.

Arjen

Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 22 jan 2012 15:37
door mechanic
Is de interkoeler wel heel? Willen wel eens ploffen. Wellicht dat een dealer met uitlezen wat verder komt. Turbo druksensor defect, of inderdaad een egr. Heb je de turbo as speling gecontroleerd?

Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 23 jan 2012 12:31
door ScenicDTI
Daar waar ik de intercooler kon controleren, via de bovenzijde en bij een mistlampwissel onlangs aan de onderzijde, kan ik geen lekkage ontdekken.
Een turbodrukzender kan ik in de schema's van de 731 niet terugvinden; zeker weten dat deze erin zit? een ander schema heeft het ook over een electrische opvoerpomp(22), maar deze kan ik in de auto niet terugvinden.Speling op de turboas was normaal, turbo draait normaal en geen olielekkage over de as.

Afbeelding

Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 10 apr 2012 11:32
door ScenicDTI
Weer even een update en tevens de oplossing van het probleem.

De hele winter heeft mijn vrouw gewoon doorgereden met de Scenic; onderin was hij gewoon vlot en starten deed hij als de beste.Eigenlijk ga je er ook een beetje aan wennen; hij reed gewoon een beetje als een diesel zonder turbo die we vroeger ook gereden hebben.

Vandaag had ik een vrije dag en ben vanmorgen maar weer begonnen met verder zoeken. Van de mogelijke oorzaken stond eigenlijk alleen de open EGR klep nog op de lijst. Het inwendige van de dieselpomp zou het ook nog kunnen zijn, maar dat is de Scenic eigenlijk ook niet meer waard om daar nog geld aan uit te geven.

Ik heb een oud type EGR; daarbij heb ik een plaatje tussen de EGR klep en het luchthuis geplaatst en wat denk je; hij trekt weer als een nieuwe!

Ik kan dit slechts ten dele verklaren; de EGR staat open, als toerental toeneemt moet de druk voor het turbinegedeelte van de turbo toenemen, maar dat gebeurd niet; de druk wordt direct afgelaten naar de inlaat ->compressor van de turbo levert geen druk -> geen vermogen.....

De EGR hoort bij een warme motor open te gaan boven de 3000 rpm; dan zou je zeggen dat als je 140 rijdt, je vermogen ook afneemt en de auto langzamer gaat rijden...

In ieder geval blij dat ik het gevonden heb, hopelijk heeft iemand anders wat aan deze info!

Gr.

Arjen

Mijn type EGR klep:

Afbeelding

Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 10 apr 2012 16:40
door BramvT
onderin was hij gewoon vlot en starten deed hij als de beste.Eigenlijk ga je er ook een beetje aan wennen;

hij reed gewoon een beetje als een diesel zonder turbo die we vroeger ook gereden hebben.
Altijd nuttig om te weten :thumb: .....ik heb ook een 1.9 DTI in mijn Kangoo van 2001 zitten (van 80 pk gechipt naar 98 pk) zonder intercooler, met nu iets van 285.000 km op de klok.
Mocht ik dezelfde problemen ooit tegenkomen, dan kan ik dit nog eens even overlezen. :wink:

Overigens heeft MIJN DTI juist net andersom problemen, start vanaf aankoop (zomer 2010 met 173.000) slecht als hij koud is en meer dan een dag heeft stil gestaan, (ondanks diverse onderdelen er al nieuw ingezet), maar trekt als een beer met z'n 1060 kg leeg gewicht. (en top van 180)

kangoo bj 2002 houd in en rookt

Geplaatst: 09 aug 2015 20:00
door kevin0807
Hallo allemaal

Ik heb een probleempje en weet niet precies wat het is
mijn renault kangoo 1.9 dti van bj 2002 rookt als ik gas geef optrekken gaat normaal ma als ik meer gas geef houd die in
en je gaat zelf dan van voor naar achter lijkt net of je elke x de rem iets in trapt verder doet alles het goed start goed loopt mooi stationair kan dit ook de egr klep zojn die vast zit of iets anders

Wie kan mij helpen

Mvg kevin

Re: 1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.

Geplaatst: 11 aug 2015 20:34
door BramvT
Kevin.....zoals je boven jouw bijdrage kunt lezen, heb ik enkele jaren met een paar 1.9 DTI's gereden....en heb een paar keer meegemaakt dat de Turboslang was los geschoten, dus op het EGR huis en ook een keer op de turbo zelf.

Komt ie nog wel aan zijn topsnelheid....kon je er makkelijk de 120 mee halen (en sneller) ?

Zo ja, dan zal het niet de Turboslang zijn, ik lees het nog wel.