1,9 DTI houdt in boven de 2500 toeren.
Geplaatst: 18 jan 2012 11:02
Model/uitvoering : _Scenic
Bouwjaar : _1999
Brandstof : _Diesel
Hallo,
Onze Scenic 1,9 DTI met F9Q731 motor uit 1999 houdt al een tijdje in boven de 2500 toeren. Gevolg is dat hij op de snelweg niet harder wil dan 120- 130 km/h en daar ook nog eens tergend traag heenkruipt.Inhaalmanouvres zijn eigenlijk niet meer mogelijk.Hij start goed en het verbruik is ook nog gewoon; 1:20.Het rare is dat hij laagtoerig best vlot trekt.
In eerste instantie dacht ik aan een LMM, maar als ik de stekker van de LMM losmaakte rookte hij meer, maar reed niet harder.De luchtslangen van de turbo naar de intercooler en naar het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en de turbo gecontroleerd op werking en op werking van de wastgate.De auto op een (universele) tester gehad; geen fouten in het geheugen, functie van electronisch gaspedaal was ook goed.Opbrengst van LMM was laag, maar werkte goed in het laagtoerengebied.Op het dashbord geen enkel storingslampje.
Vorige week een andere LMM van een Opel Vivaro (identieke motor en LMM) geinstalleerd en geen verbetering(De Vivaro accelereerde vlot naar 150 km/h, ook zonder stekker).
Brandstoffilter heb ik vorig jaar gewisseld en sluit ik eigenlijk uit.
Als het weer weer wat beter is wil ik de EGR erafhalen om te kijken of deze niet constant openstaat, ook al kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n enorme impact heeft; tijdens het rijden moet de EGR ook opengaan zonder snelheid te verliezen.
Iemand nog een ander idee?
Gr.
Arjen
Bouwjaar : _1999
Brandstof : _Diesel
Hallo,
Onze Scenic 1,9 DTI met F9Q731 motor uit 1999 houdt al een tijdje in boven de 2500 toeren. Gevolg is dat hij op de snelweg niet harder wil dan 120- 130 km/h en daar ook nog eens tergend traag heenkruipt.Inhaalmanouvres zijn eigenlijk niet meer mogelijk.Hij start goed en het verbruik is ook nog gewoon; 1:20.Het rare is dat hij laagtoerig best vlot trekt.
In eerste instantie dacht ik aan een LMM, maar als ik de stekker van de LMM losmaakte rookte hij meer, maar reed niet harder.De luchtslangen van de turbo naar de intercooler en naar het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en de turbo gecontroleerd op werking en op werking van de wastgate.De auto op een (universele) tester gehad; geen fouten in het geheugen, functie van electronisch gaspedaal was ook goed.Opbrengst van LMM was laag, maar werkte goed in het laagtoerengebied.Op het dashbord geen enkel storingslampje.
Vorige week een andere LMM van een Opel Vivaro (identieke motor en LMM) geinstalleerd en geen verbetering(De Vivaro accelereerde vlot naar 150 km/h, ook zonder stekker).
Brandstoffilter heb ik vorig jaar gewisseld en sluit ik eigenlijk uit.
Als het weer weer wat beter is wil ik de EGR erafhalen om te kijken of deze niet constant openstaat, ook al kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n enorme impact heeft; tijdens het rijden moet de EGR ook opengaan zonder snelheid te verliezen.
Iemand nog een ander idee?
Gr.
Arjen