Bokkende 1.6e 8V motor.
Geplaatst: 19 feb 2006 15:10
We hebben een drie maanden geleden een Scenic 1.6e 8 klepper gekocht uit 1996.
Met slechts 50000km op de teller. Omdat we toch veel rijden hebben we besloten er een LPI instalatie in te bouwen. dat is gebeurd de afgelopen week. Ik heb echter een probleem nu met de auto. Morgen ga ik naar de garage, uiteraard garantie etc.
Maar willen jullie eens meedenken; toen ik vrijdag na het halen van de auto een 20 a 25 km had gereden ging de auto licht bokken. Ging snel weer over en veder geen probleem. Vandaag van Assen naar het westen gaan rijden. Na een 20 a 25 km begon het bokken weer, nu niet lichtjes maar heftig. Oranje lampje voor motor storing ging branden. Bij stil gaan staan op de vluchtstrook sloeg de motor af. Overgeschakeld naar benzine. Leek goed te gaan doch na een paar kilometer ook op benzine heftig bokken. En uitvallen of om en nabij de 1000 toeren blijven draaien. Zo nog een stukje doorgereden.
Was echter niet te doen dat steeds stoppen. Na het stoppen, motor en contact uit en dan ging het weer even.
Kortom, met de auto terug gereden. Daarbij iets opvallends; op benzine en LPG was het probleem van het bokken er.
Doch alleen wanneer ik de constante snelheid boven de 90 had. Van Hoogeveen naar Assen een 85 a 90 kilometer gereden en slechts een paar keer een licht bokken. Met bokken bedoel ik alsof de motor uitvalt. Dit gebeurd in eerste instantie wanneer ik iets gas los liet maar ook wat gas extra gaf. Na een korte periode gaat het over in veel meer bokken.
Het gekke is dus dat het over lijkt bij beneden de 90 rijden. Ook het stationair toerental zakt dan meestal keurig naar een 750 a 800 toeren. De motor is geen enkele keer afgeslagen, ook niet voor stoplicht of bij wegrijden.
Wie heeft op grond van deze informatie een idee. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de LPG inbouwer morgen.
Is overigens een goed bekend staand bedrijf met vaklui. Aan hun vakmanschap zal het niet liggen.
Gewoon benieuwd om jullie ervaringen te horen zodat ik wat beter geinformeerd ben.
Het gaat om een LPI instalatie van Vialle.
johan
Met slechts 50000km op de teller. Omdat we toch veel rijden hebben we besloten er een LPI instalatie in te bouwen. dat is gebeurd de afgelopen week. Ik heb echter een probleem nu met de auto. Morgen ga ik naar de garage, uiteraard garantie etc.
Maar willen jullie eens meedenken; toen ik vrijdag na het halen van de auto een 20 a 25 km had gereden ging de auto licht bokken. Ging snel weer over en veder geen probleem. Vandaag van Assen naar het westen gaan rijden. Na een 20 a 25 km begon het bokken weer, nu niet lichtjes maar heftig. Oranje lampje voor motor storing ging branden. Bij stil gaan staan op de vluchtstrook sloeg de motor af. Overgeschakeld naar benzine. Leek goed te gaan doch na een paar kilometer ook op benzine heftig bokken. En uitvallen of om en nabij de 1000 toeren blijven draaien. Zo nog een stukje doorgereden.
Was echter niet te doen dat steeds stoppen. Na het stoppen, motor en contact uit en dan ging het weer even.
Kortom, met de auto terug gereden. Daarbij iets opvallends; op benzine en LPG was het probleem van het bokken er.
Doch alleen wanneer ik de constante snelheid boven de 90 had. Van Hoogeveen naar Assen een 85 a 90 kilometer gereden en slechts een paar keer een licht bokken. Met bokken bedoel ik alsof de motor uitvalt. Dit gebeurd in eerste instantie wanneer ik iets gas los liet maar ook wat gas extra gaf. Na een korte periode gaat het over in veel meer bokken.
Het gekke is dus dat het over lijkt bij beneden de 90 rijden. Ook het stationair toerental zakt dan meestal keurig naar een 750 a 800 toeren. De motor is geen enkele keer afgeslagen, ook niet voor stoplicht of bij wegrijden.
Wie heeft op grond van deze informatie een idee. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de LPG inbouwer morgen.
Is overigens een goed bekend staand bedrijf met vaklui. Aan hun vakmanschap zal het niet liggen.
Gewoon benieuwd om jullie ervaringen te horen zodat ik wat beter geinformeerd ben.
Het gaat om een LPI instalatie van Vialle.
johan