Pagina 1 van 1
nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 06 sep 2012 23:00
door PedroRx4
Model/uitvoering : _ Scenic Rx4
Bouwjaar : _ 2000
Brandstof : _ Lpg-g3
Hallo,
Mn scenic begint te rammelen als ik rem of bij zachtjes rijden..ik dacht eerst aan remschijf krom of remblokken maar eergisteren bij de onderhoudsbeurt van de lpg zegt de monteur na een rit dat de oorzaak van de geluid was de tandwiel bij de nokkenas..kan dat?
Gr
Pedro
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 19:34
door mechanic
Ja.
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 21:21
door PedroRx4
Mechanic,
Is dit makkelijk te vervangen en/of heb je miss een schematje voor mij?
Groetjes
Pedro
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 21:42
door mechanic
Neem aan dat het hier gaat om een 2.0 16v motor, omdat de 1.6 16v in dit type scenic nog geen verstelbare poulie had.
Het is niet zo heel moeilijk, maar je hebt speciaal gereedschap nodig om de motor op tijd te zetten alvorens je de distributie kan demonteren. Ook heb je een speciaal stukje gereedschap nodig zodat je zonder de nokkenas te breken de bout van de poulie los kan maken.
Je doet er slim aan de distributie riem set en de multiriem set te vervangen. De waterpomp zit bij de multiriem en kan altijd nog vrij eenvoudig, maar lek is lek en betekend vervangen.
Een schema heb ik niet maar kan je indien gewenst wel een beschijving sturen.
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 22:28
door PedroRx4
Ja ik was ook van plannen om de hele boel te vernieuwen hij is van 2000 en heeft nu 103500km gelopen . Is wel de moeite waard om een beetje energie in te steken toch..En een beschrijving zou echt super zijn dank je.
Groetjes
Pedro
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 23:04
door mechanic
Als je voor de auto staat kijk je recht op de motor. Aan de rechterkant net boven de carterpan zit in het onderblok een torx bout, die is voor de krukas blokkeer stift. In de cilinderkop zitten 2 ronde keerringen, haal die eruit en daar moet het nokkenas blokkeer gereedschap in. Haal het rechts voor wiel en de modderkuip weg zodat je met een dop 18 de krukas handmatig rond kan draaien. Draai de motor zo dat de inkeping van de nokken as ONDER de lijn van de aansluiting cilinderkop/kleppendeksel ligt ( zie plaatje ). Draai deze iets verder plaatje 2, duw dan de blokkeerstift in het gat en draai de motor handmatig links om tot dat de stift in het 1e gat in de krukas valt. Nu moet jou nokkenas lineaal precies passen.
Check dit door te proberen of je de krukas nog kan draaien met de stift erin, zit die in het 2e gat kan je de krukas nog draaien en staat de motor niet op tijd. Heb je alles geblokkeerd staan kun je de multiriem en de krukas poulie los maken. Zorg ervoor dat je de motor met een krik oid ondersteunt en maak dan de boveste ( d-riem kant ) motorsteun los en de onderste pendelsteun. Vervolgens de distributiedeksels en de distributie riem.
Omdat nu de nokkenassen alleen door de blokkeerlineaal worden opgesloten heb je een ander stukje speciaal gereedschap nodig wat de nokkenassen beter vasthoud en dat je de centrale moer los kunt halen.
Uit het verstel tandwiel komt een beetje olie gelopen.. Voor je de nieuwe monteert moet je zeker weten dat deze in geblokkeerde toestand zit. Monteer deze op de auto, zet de moer even vast en probeer of je met de hand de verstelpoulie kan draaien, dit moet niet kunnen. Zit die vast kun je deze centrale moer vast zetten ( 100NM ).
Jou krukas tandwiel is spie loos, dus jou tand wiel moet je los halen van de krukas en licht op schuren zodat de kan draaien over de krukas. Dit voor een goede riemspanning verdeling.
Monteer de nieuwe span/loop rol en de riem. Riemspanning staat op de spanrol, index rechtsom draaien tot de 2 nokjes tegen over elkaar liggen. Distributiriem deksels terug monteren, motorsteunen ook. Nu de krukas poulie vast zetten. 40Nm en 110graden. Nieuwe multiriemset. motor timing gereedschap verwijderen, nieuwe keerringen monteren.
Draai de motor altijd 2x volledig handmatig rond voor deze te starten. Merk je rare dingen zal deze niet goed op tijd staan.
Heb je vragen stuur maar een
![privé bericht [pb]](./images/smilies/pb.gif)
.
2.0 16v.jpg
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 23:31
door PedroRx4
Geweldig hartstikke bedankt..het is best wel te doen in een dagje lijkt me maar dan denk ik ook dat een duur geintje is bij een garage..wat rekenen ze hiervoor?
Heel fijn morgen spullen halen en zo snel mogelijk aan de slag.
Groetjes
Pedro
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 23:38
door mechanic
Met wat ervaring is het in een uurtje of 4 makkelijk te doen.
Dealer prijs hiervoor totaal incl. onderdelen zal rond de 900-1000e liggen.
Zorg ervoor dat je het speciaal gereedschap hebt! Heb je dat niet gaat het je niet lukken. Sommige onderdelen zaken verhuren dit ook voor een paar euro per dag.
Ondanks dat ik je de beschijving heb gegeven, is het niet mijn schuld als het straks niet goed gaat hè

Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 07 sep 2012 23:57
door PedroRx4
Haha nee nee.
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 08 sep 2012 00:02
door PedroRx4
En ik heb nog een stomme vraag haha langs de knopen van de stoelverwarming staat een knop met een kruis X en ik kan niks vinden in de boeken en hij doet ook niks haha
Gr
Re: nokkenas tandwiel RX4
Geplaatst: 08 sep 2012 00:05
door mechanic
Zie die knop ook regelmatig zitten, volgens mij zorgt die knop ervoor dat de personen achterin of de ramen niet opn kunnen maken of de portieren niet open kunnen van binnen.
Zou het anders ook echt niet weten, daar houd ik me ook niet zo mee bezig eigenlijk
