Pagina 1 van 1

Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 15 dec 2012 21:32
door mvdoornik
Model/uitvoering : Scenic 1.6 16v type I phase II
Bouwjaar : 2003
Brandstof : benzine

Heeft iemand een idee van de ruimte, die tussen het dynamohuis en de poelie zou moeten zitten? We hebben deze auto net aangeschaft en zijn ermee langs de Renault-dealer gegaan. Deze stelt, dat de poelie tegen de dynamo loopt en daardoor waarschijnlijk snel zal sneuvelen. De garage waar hij vandaan komt beweert echter, dat dit zo hoort. Om de een of andere reden ben ik geneigd de merkdealer eerder te geloven. Kan iemand hier meer over zeggen (zie foto bijlage)? Alvast bedankt!

Marc

Re: Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 16 dec 2012 10:53
door mechanic
De merkdealer heeft gelijk, de poulie loopt aan en sneuvelt inderdaad snel. Als je pech hebt knapt de multiriem of scheurt deze en komen de resten klem tussen de distributieriem en heb je cilinderkop schade.
De ruimte tussen de poulie en het huis is noirmaal slechts een aantal mm, maar dit is inderdaad niet goed. De dealer zal ipv deze dempende dynamo poulie een vrijloop poulie monteren en een nieuw multieriemsetje.
Distributieriem elke 5jaar OF 120.000km vervangen.
Succes,

Re: Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 16 dec 2012 16:17
door mvdoornik
Hi Mechanic,

Bedankt voor de snelle reactie! Het verbazende is wel, dat net voor de aflevering gisteren de distributieriem bij het verkopende autobedrijf vervangen is, samen met de waterpomp. Waarom ze dan niet de poelie hebben meegenomen is mij niet helemaal duidelijk, want de multiriem is er dan toch ook al af geweest?

Overigens dacht ik, dat de distributieriem volledig afgedekt is; hoe zouden er dan stukken multiriem tussen de D-riem kunnen komen? Het is hoe dan ook wat mij betreft ernstig genoeg om dit toch nog maar eens bij het betreffende bedrijf ter sprake te brengen. Nogmaals bedankt!

Marc

Re: Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 16 dec 2012 18:35
door mechanic
je zegt het goed, de distributieriem en waterpomp zijn vervangen. Lang niet alle bedrijven weten, of doen het niet, dat de multieriem dezelfde vervangingsinterval heeft als de distributieriem. En dat motorschade meestal door een defecte multieriem komt.
De multiriem is er zeker af geweest, maar absoluut niet vervangen als hele set. Kijk maar eens naar het rolletje op de foto onder de dynamo, dit is een loop rol en je ziet hier duidelijk een slijtage spoor daar het loopvlak van de riem mooi glimt er hiernaast een rand is gesleten.
Mocht je terug gaan, zou ik ook nieuwe multiriem vragen.
De distributieriem is zeker afgedekt, maar achter de krukaspoulie kun je zeker een kleine opening zien waar riemresten bij de distributie kunnen komen :thumb:
Deze krukas poulie hoeft niet vervangen te worden bij elke riemwissel. Als je deze in je hand hebt kun je prima beoordelen of deze nog mee kan ja/nee.
Je ziet aan de dynamo poulie aan de buitenkant ook al goed dat deze niet meer vlak is en het zwarte randje naar buiten gekomen is.
Succes,

Re: Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 17 dec 2012 21:44
door mvdoornik
Gelukkig maar, dat er een opening achter de krukaspoulie zit. Wat zou het leven zijn zonder dat beetje extra spanning? :lol:

Vandaag is de poulie vervangen door een nieuw exemplaar, dus hopelijk hoef ik niet van die adrenalinekick te genieten. Nu alleen nog even het luik onder het schuifdak en een lampje in het dashboard in orde maken, maar daarvoor maak ik wel een paar nieuwe threads aan.

Nogmaals bedankt voor de snelle hulp! :Yes:

Re: Poelie loopt tegen dynamohuis... of toch niet?

Geplaatst: 17 dec 2012 22:01
door mechanic
Wij moeten in de werkplaats ook iets te doen hebben, elke dag water en brood is ook niet lekker :thumb:
Het is elk geval op tijd op gelost, cilinderkopschade kost je een hele grote zak met centjes.