Pagina 1 van 1
Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 31 jan 2013 20:25
door memphis
Model/uitvoering :Scenic Type I phase II _
Bouwjaar : 2003_
Brandstof : lpg G3_
Is het toeval of is er een ander probleem aan de hand???
In December liep de wagen op 3 cylinders, heb toen de laptop aan de auto gehangen en de foutcode uitgelezen.
Hieruit kwam dat de penbobine van cylinder 1 defect was, voor de zekerheid gewisseld met bobine 2 om te kijken of de cylinder misfire mee verhuisde van cylinder 1 naar cylinder 2 en dit gebeurde. Ik heb toen de bobine van cylinder 2 in cylinder 1 laten zitten maar nu is WEER de bobine van cylinder 1 kapot.
Is dit toeval omdat de oude bobine overgezet is, of is er aarschijnlijk toch iets ernstigers aan de hand??
Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen.
Groeten Memphis
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 31 jan 2013 21:04
door WillemS
Die penbobine's zijn een slijtage onderdeel, ze gaan allemaal defekt raken. Lekt de bougie van cilinder 1 niet een klein beetje waardoor het daarbinnen veel te heet wordt?
Gebruik bij de montage ook het fluorvet dat is voorgeschreven!!
mvg WillemS
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 08:59
door memphis
Zo ziet de bobine eruit die uit cylinder 1 is gekomen.

Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 11:11
door RichTrip
Dat is niet zoals het hoort. Het lijkt wel of de bruine aanslag afkomstig is van (koel)water. In ieder geval heeft de afdichting niet gewerkt of was het afwezig.
Zie ook de opmerking van WillemS. Als je een nieuwe bobine er zo weer in zet, dan ben je vlug weer aan de beurt.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 11:12
door WillemS
Het lijkt wel of er water bij is gekomen, of is het olie aan de tip van de bobine?
Bij Renault zit cilinder no.1 aan de kant van het vliegwiel!
Ik vermoed dat het gaat om de cilinder aan de kant van de distribtie dus no.4 .
Kijk of daar ergens van boven vocht of olie kan komen. Op de plek waar de bougie zit moet het kurkdroog en schoon zijn, de minste verontreiniging kan al voor een defekt zorgen. De bougie dient met 25Nm. vast gezet te worden. En op de tip dient een beetje fluorvet gesmeerd te worden. mvg WillemS
Rich Trip ons bericht kruist elkaar, maar koelvloeistof geeft een groenwitte aanslag.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 12:18
door memphis
het is echt cylinder 1 Willems.
Als je voor de motorkap staat de rechterbobine, dus bestuurderskant.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 16:07
door WillemS
Ja, oke, dat is idd no.1
Nu nog even zien of alles daarin schoon is, moet trouwens bij alle 4 brandschoon zijn, en een heel klein lekje door een niet goed vastzittende bougie geeft heel veel warmte op die plek, en ja, de bobine is van plastic en rubber en dat kan daar slecht tegen.
SU6 mvg WillemS
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 22:01
door mechanic
Er is een gekend probleem bij de scenic 1 modellen met 16v motoren dat er in het midden van de paravan 1 schroef zit met een plastic klemmetje eronder. Deze lekken vaak water precies bovenop de penbobines van cilinder 1 en 2. Deze schroef even losdraaien en afkitten.
De aanslag die je ziet is echt afkomstig van water. Koelvloeistof laat bijna altijd een wit spoor achter.
Net onder de plek waar je de schroef door de bobine doet zit een rubber afdichtingsringetje. Smeer op deze ring wat vet wat water afstoot. Renault levert dit vet, maar dat is enorm duur.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 01 feb 2013 22:03
door mechanic
Gezien aan de blauwe kop op je penbobine is het nog de originele, zijn de andere ook nog met blauwe kop zullen die ook zo langzamerhand kunnen gaan sneuvelen.
Nieuw kost een bobine ongeveer 20-25euro imitatie, origineel het meer dan het dubbele.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 02 feb 2013 21:54
door memphis
Mechanic, bedankt voor je tips, ga er van de week gelijk even mee bezig. Ik heb er nu een orginele in zitten kosten inderdaad 80 euro stuk. Is de 2e die vervangen is. Dus nu 2 nieuwe en nog 2 orginele (uit 2003).
Hoop dat je oplossingen helpen. Begin er nu echt een beetje van te balen van deze wagen.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 03 feb 2013 10:39
door mechanic
Als ze straks allemaal nieuw zijn heb je die problemen niet meer
Als ze allemaal nog origineel zijn adviseer ik de klant altijd 4 nieuwe te nemen, dan ben je van de problemen af. Is wel in een keer veel geld.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 03 feb 2013 10:44
door WillemS
Ach dit is niet zo bijzonder, we moeten alleen wennen aan het idee dat niet alleen de bougie's maar ook de bobine's aan slijtage onderhevig zijn.
Maar bij de eerste Renault's met penbobine's was het idd een drama, heb zelf gezien bij de dealers grote dozen met kapotte SAGEM bobine's die vervangen dienden te worden in de garantieperiode. Dacht dat er nu BERU's in zitten.
En ik zeg altijd maar "onderhoud is behoud" en veel voordeliger dan wachten tot er iets defekt raakt.
mvg WillemS
p.s. als je lang blijft doorrijden met een defekt bobine gaat de katalysator ook kapot en dat is pas een duur grapje.

Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 03 feb 2013 14:01
door plorie
Die Sagem troep stopte Peugeot ook in de 306, dramadingen. Heb die in mijn vrouws auto ook vervangen voor een Beru.
Re: Toeval of groter probleem???
Geplaatst: 03 feb 2013 16:26
door WillemS
Ja Renault heeft een periode met heel goedkoop spul gewerkt, zijn ze wel van teruggekomen door de negatieve uitstraling.
Het gaat nu beter. mvg WillemS