Pagina 1 van 1

Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 18 mei 2013 15:56
door t.a.hanssen
Model/uitvoering : Scenic 1 fase 2 1.6. 16v km stand 143.000
Bouwjaar : 2000
Brandstof : benzine
Beste forum leden.

Sinds een dag of 2 doet zich bij mij het volgende probleem voor. Als de motor koud is start hij normaal en loopt normaal. Echter als ik de motor uitzet en even later ( zeg 10 min) weer wil starten wil hij niet aanslaan. volgens de ANWB krijgt hij geen benzine , hij hoort de pomp niet klikken. Heeft de auto een tijdje stil gestaan start hij weer zonder problemen.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Twee man van de wegenwacht hadden verschillende verklaringen. De een kreeg geen data toen hij motor uitlas en heeft gerommeld met de zekering, waarna hij ook weer aansloeg ( na ongeveer een uur stil gestaan te hebben). De tweede dacht dat het lag aan de startonderbreking omdat er teveel tijd tussen het openen van de auto en het starten zou zitten. Idd startte de auto ook bij hem weer , maar had toen ook al een uur stil gestaan. Nog geen 30 min. later nog eens gestopt en weer het zelfde euvel, na 30 min startte hij van zelf weer zonder dat er iets veranderd was. Ik ben het spoor nu een beetje bijster.Wie heeft hier een verklaring voor ???

Groet Tom Hanssen

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 18 mei 2013 17:09
door RichTrip
Een veel gehoorde oorzaak van het niet starten bij een warme motor is een defecte BDP sensor (Bovenste Dode Punt). Deze zit bovenop de versnellingsbak boven het vliegwiel, dus tegen de motor aan.

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 18 mei 2013 21:31
door t.a.hanssen
Hallo Rich Trip

de BDP- sensor is ongeveer 9 maanden al vervangen ( ongeveer 20.000km geleden). Zou het kunnen dat die weer stuk is? De man van de wegenwacht heeft deze ook al schoongemaakt en de stekker nagekeken en ingespoten??
Ik vond op het forum ook iets over een brandstofpomp relais dat niet meer goed zo werken, maar dat voor een Espace

Alvast bedankt

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 21 mei 2013 10:02
door t.a.hanssen
Hallo Forumleden

Ondertussen is het euvel verergerd. Hij valt nu tijdens het rijden spontaan stil. Dan weer een half/heel uur wachten en doet hij het weer om na een paar kilometer er weer spontaan mee te stoppen.

Groet Tom Hanssen

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 21 mei 2013 12:31
door Scenic2000
Hallo,
na dit even gelezen te hebben denk ik dat er een voedingsprobleem is van de rekeneenheid injectie.
als men de wagen niet kan uitlezen is het omdat de computer geen voeding krijgt .
deze krijgt voeding door zekering en relais .
In bijlage de relais en zekeringen en elektrisch schema.
controleer zekering 30 A en relais A en B van 597 in moterruimte(van benzinepomp en navoeding ).
Bij contact opzetten moet je een zoemend geluid horen van de pomp aan achterbank.
wissel anders eens de relais A en B met C,D,F als deze aanwezig zijn .
Suc6 er mee .
Mvg kurt

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 17:21
door t.a.hanssen
Hallo scenic 2000.

Zekeringen en relais zijn gecontroleerd.
Door de renaultgarage laten uitlezen. Gaf 3 foutmeldingen. vliegwielsensor, stappenmotor zou kortsluiting maken of koelvloeistofproblemen.
Ze denken zelf dat de stappenmotor de boosdoener is. Is dat een duur geintje ??

Groet Tom

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 19:34
door Scenic2000
Hallo,ik weet niet of je wagen nog met een gaskabel is of een gemotoriseerde gasklep .chassisnr?
Als er een voedingsprobleem is kan de rekeeenheid niets opslaan .
Ik heb weinig problemen met scenic's buiten de bobijnen en BDPsensoren .
Is de BDPsensor vervangen ? een blauwe kleur met blauwe stekker ?
Mvg Kurt

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 19:58
door mechanic
Scenic I phII met k4m motor heeft altijd een gaskabel.

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 20:24
door Scenic2000
Met de stappenmoter bedoel je waarschijnlijk de luchtregelschuif die stationair toerental regelt.
Deze kost ongeveer 160 euro .
ALs de sensor vervangen is met een nieuw kabeltje kan het zijn dat de soldures breken waar de kabel aan elkaar wordt gezet .
Even controleren ?
Dat stilvallen ,is dit bij stationair of echt rijdend ?
Heb je hem nu recent eens laten uitlezen om te zien welke storingen terugkomen ?
Mvg Kurt

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 20:46
door t.a.hanssen
Hallo mechanic en Scenic

De BDP is vervangen door mij zelf afgelopen zomer, er zaten toen al nieuwe blauwe kabels op en ik heb toen ook alleen de sensor vangen ( ongeveer 20.00 km geleden)
Het stilvallen is echt rijdend maar wel bij het verminderen van van vaart ( bv naar stoplicht of rotonde)en in stadsverkeer, dus nog nooit op de snelweg. Het vreemde is dat hij bij mijn mannetje is geweest en die heeft hem stationeer laten en lopen en ongeveer 45 min stopte hij ook daar. Hij kan er niets van maken. Maar de soldeerpunten van de nieuwe kabels bij BDP zijn nog niet gecontroleerd. Het zou wel een verklaring kunnen zijn dat wanneer de motor warm wordt er daar een breukje zit dat bij afkoelen weer sluit ( uitzetten krimpen) Hij geeft bij uitlezen ook een kortsluiting aan. De genoemde storingen zijn deze middag uitgelezen . Ze hebben toen ook de gasklep opnieuw ingeregeld

Groet Tom

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 20:50
door t.a.hanssen
misschien help het volgende ook een beetje. Stationair schommelt het toerental een beetje ( tussen 500 en 600 toeren) maar dat doet die al bijna 2 jaar

Groet Tom

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 20:54
door t.a.hanssen
chasisnummer VF1JA04B522945351

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 22 mei 2013 21:57
door Scenic2000
Hallo, het toerental is te laag .moet 750 trn zijn . :(
Als je afremt of ontkoppeld daalt het toerental en neem de regelschuif het stationair toerental aan .
Dit door in de schuif meer lucht door te laten naar collector toe .
Ik heb er even een foto bij gezet nr 1
De kortsluiting kan in het elektromotertje zijn die de lucht regeld of bedrading?
Bij renault niet appart verkrijgbaar :mrgreen: .merk is denk ik magnetti marelli .
regelschuif.pdf
zit met 2 vijsjes vast .
Heb je eventueel de foutcodes?
Heb ook handboek bijgeplaatst van je moter :wink:
Mvg Kurt
3177A handboek k4m 700.pdf

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 23 mei 2013 00:20
door t.a.hanssen
We gaan er morgen mee aan de slag, maar ik ben bang dat we toch naar de dealer zullen moeten. Dat wordt ws dokken en afscheid nemen van een flink stuk van mijn vakantie geld.

Groet Tom

Re: Niet starten van een scenic 1 fase 2 bij warme motor

Geplaatst: 24 mei 2013 20:47
door t.a.hanssen
Hallo leden

Auto is retour en het was toch de BDP-sensor die stuk was. Voor € 135,- was het gerepareerd. Hartelijk bedankt voor jullie meedenken

Groet Tom