Pagina 1 van 2

Bokkende motor K4M

Geplaatst: 05 jul 2017 17:44
door R25Driver
Goedendag allen,

Al een tijdje heeft mijn Scenic last van een bokkende motor. Ik dacht dat het in relatie zou zijn met het voorgaande probleem (slechte-stationairloop-scenic-1-ph2-k4m-t25187.html)
Toch blijft het blok erg bokken .Vooral tijdens koude start treed dit erg op, zowel stationar als in mindere mate onder belasting. Eenmaal warm gelopen is het nog maar iets merkbaar stationair en tijdens belasting geheel niet.

Ik vermoed iets met de penbobine's en/of bougies. Is dit aannemelijk en hoe test ik precies de penbobine's?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 05 jul 2017 18:04
door mechanic
Ploffen de uitlaatgassen ook?
Penbobines bij draaiende motor stuk voor stuk iets oplichten. Dan merk je bij een defect verschil. Goed in de bougieschacht kijken ivm mogelijk overslaan.
Mocht er een defect zijn slim ze alle r te vervangen. Bougies zijn dan ook goed toegankelijk.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 05 jul 2017 20:15
door R25Driver
Ploft inderdaad uit de uitlaat, net alsof er een ontsteking wordt overgeslagen. Ik ga ze binnenkort controleren en zeer waarschijnlijk vervangen samen met de bougies. Bedankt :thumb:

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 05 jul 2017 20:26
door mechanic
Rijdt er niet te lang mee door,evt kan vervolgschade ontstaan.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 jul 2017 12:55
door R25Driver
Vandaag de bobine's getest. Bij cilinder 4 aangekomen sloeg de bobine door en gaf geen vonk meer door, dat was waarschijnlijk de nekslag geweest.
Vol goede moed naar de Renault dealer en met €80 (!) lichter weer vertrokken.
Nu wel een mooie penbobine met een groen dopje. Wat erin zat en nog in zit zijn allen orgineel dus die wil ik ook graag vervangen, voor de zekerheid.
Alleen om daar nou nog een 3x €80 aan uit te geven gaat mij iets te ver. Na wat Google kom ik uit op mister auto. Maar de prijzen variëren van €20 (Bolk) tot €70 (Hella, Bosch).

Mijn vraag is of dit nog veel uitmaakt welke ik neem, uiteraard is de goedkoopste aantrekkelijk, maar zijn ze betrouwbaar?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 jul 2017 14:29
door mechanic
Er zijn veel aanbieders,het www staat vol met bobine's. OE-nummer bijv 8200765882,dat zoekt wellicht makkelijker.
Zelf wat jaren terug op www.atp-autoteile.de 4stuks gekocht. Die deden het prima. Setje van 4 stuks nu plm €48,weliswaar excl rond de €14 verzendkosten.
Heb je geduld,is het nog voordeliger deze uit China te laten komen op bijv aliexpress. Kwaliteit daar geen idee.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 jul 2017 16:08
door R25Driver
Wederom bedankt mechanic! Ik ga ze bestellen en hou ik er 1 over voor reserve, altijd handig. Gelijk even bougies erbij, dan is dat ook helemaal klaar.

Edit: En besteld, samen met Beru bougies. Wel zuur van die bobine van €80 , maar op 3 pitten lopen is ook niet wat :mrgreen:

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 22 jul 2017 11:49
door R25Driver
Alle bobine's en bougies zijn vervangen. Het scheelt wel iets met het bokken maar het blijft aanwezig, vooral met koude start.
Nu heb ik even gerommeld met diverse sensoren. Als ik de stekker van sensor(kvs sensor?) onderin de radiator loskoppel veranderd er niks. Nu zag ik wel groene aanslag en heb met wd40 ingespoten maar nog geen verschil.
Zou deze (kapotte?) sensor het bokken kunnen veroorzaken?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 22 jul 2017 21:02
door kaleido 1
Die sensor stuurt de radiateurfan , de sensor die het mengsel bepaalt bij koude motor zit aan de zijkant in het motorblok boven de versnellingsbak , als deze niet goed is , kan het zijn dat je koud op een te arm mengsel draaid , omdat hij warm wel goed loopt.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 23 jul 2017 08:39
door R25Driver
Gisteren had ik zowel de sensor op de rechterkant van het blok, ter hoogte van de thermostaathuis, losgekoppeld alsook die onderin de radiateur.
Bij de eerst genoemde begon de fan te draaien na loskoppelen en deed de meter op dashboard niet meer. Dan lijkt mij dat toch de aansturing van de fan? Of zie ik een sensor over het hoofd?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 23 jul 2017 12:29
door kaleido 1
Hoeveel draden zitten er aan de stekker op het motorblok ?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 23 jul 2017 12:51
door R25Driver
3 draden komen eruit.
Die van de radiator 2.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 23 jul 2017 13:01
door kaleido 1
Dan is er ook 1 voor de ecu die het mengsel berekend.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 24 jul 2017 10:19
door R25Driver
En waar zou die moeten zitten?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 24 jul 2017 16:46
door kaleido 1
De sensor met de drie draden , 1 van deze draden gaat naar de ecu

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 31 jul 2017 10:30
door R25Driver
Via Aliexpress een sensor besteld, welgeteld €1,38 per stuk inclusief verzending..hoe kan het he?! Kijken of dat het probleem verhelpt, wordt vervolgd!

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 15 aug 2017 14:07
door R25Driver
En weer verder op zoek.. De sensor vervangen met de drie draden heeft ook niks geholpen.
Nogmaals het probleem : koude start begint goed, na een vijftal seconden zakt het toerental tot 1000rpm en dan begint ook het bokken, motorblok schudt zo hard dat het enorm voelbaar is in de auto. Dit blijft doorgaan tot bedrijfstemperatuur, nog steeds voelbaar maar in mindere mate.
Ik zit er meer en meer aan te denken om de auto te laten uitlezen. Lijkt mij toch iets dat er iets mis moet zijn in de inlaat traject. Een kapotte lambda kan ook nog..

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 15 aug 2017 14:50
door mechanic
Uitlezen kan inderdaad geen kwaad,wellicht komt er iets naar voren. Eea kan zoiezo op werking gecontroleerd worden.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 15 aug 2017 21:02
door nikk
Is het bokken/schokken alsof de motor verzuipt? Dat kreeg je vroeger altijd makkelijk voor elkaar door de choke te ver uit te trekken. Nu wellicht doordat het mengsel bij een koude motor te rijk is?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 15 aug 2017 21:30
door R25Driver
Niet als verzuipen, meer alsof die een slag overlaat. Koude start is geweldig voor 5 seconden, daarna begint het bokken. Reageert verder ook goed onder belasting maar dat geschud is zo irritant.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 16 aug 2017 08:29
door nikk
Dat ie de eerste paar seconden wel netjes draait; Je opmerking over de lambda sonde. Wat traagheid / duurt ff voordat de gemeten waarden worden doorgegeven aan het motor management. Zodra de eerste metingen ( van de eerste stroom uitlaatgassen ) binnen zijn begint gaat ie slecht lopen wellicht?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 17 aug 2017 17:01
door R25Driver
Klopt nikk!

Vandaag heb ik de Scenic laten uitlezen op foutcodes bij een universele garage.
De storingen zijn:
Aanzuig luchttemperatuur sensor
Koelmiddel temperatuur sensor (reeds vervangen, zal oude storing zijn)
Inlaat druksensor (lijkt mij de map sensor? Foutcode kan kloppen want heb deze ontkoppelt als test met draaiende motor)

Blijft over de aanzuiglucht temperatuur sensor. Waar zit deze? Is dat de sensor op het inlaatspruitstuk op cilinder 3?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 19 aug 2017 15:50
door R25Driver
Inmiddels is ook die sensor vervangen en het probleem blijft. :fp:

Blijft over de map sensor. Na enige inspectie blijkt dat het rubber ringetje niet meer zo lekker afdicht als je een beetje met de sensor prutst, lucht hoor je ook iets sissen dus ik hoop maar dat het daar aan ligt :pray:
Als test 1 besteld bij Aliexpress want hier zijn ze nogal aan de dure kant om daarmee een gok te nemen! Ondertussen een beetje zoeken naar een passend ringetje, misschien dat het daarmee ook verholpen is.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 19 aug 2017 15:59
door mechanic
De map sensor waardes zijn uit te lezen en te controleren.
Een nieuwe o-ring zit meestal bij de sensor. Vaak brak een van de montage pootjes af waardoor het niet bleef zitten. Om kosten te besparen iom klant werd dit regelmatig vastgelijmd.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 19 aug 2017 16:00
door nikk
Was er nog wat met de lambda sonde gedaan?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 19 aug 2017 21:59
door R25Driver
mechanic schreef:De map sensor waardes zijn uit te lezen en te controleren.
Een nieuwe o-ring zit meestal bij de sensor. Vaak brak een van de montage pootjes af waardoor het niet bleef zitten. Om kosten te besparen iom klant werd dit regelmatig vastgelijmd.
Vastlijmen is ook nog een optie inderdaad. :wink:
nikk schreef:Was er nog wat met de lambda sonde gedaan?
Met de lambda was niks mis volgens de garage.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 21 aug 2017 10:24
door nikk
Niets uit te lezen of niets mis? Als er de komende periode niets wordt gevonden misschien toch maar eens een andere proberen? Zou ik doen. Het is niet een professionele aanpak maar op een gegeven moet je wat.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 21 aug 2017 10:41
door mechanic
Een lambdasonde is een slijtagedeel,periodiek vervangen is niet nodig (leverancier zal er anders over denken) maar bij een storing is er grote kans dat deze aan vervanging toe is.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 07 sep 2017 12:13
door R25Driver
Enigzins beschamend zal ik de oplossing hier even neerzetten voor het volgende slachtoffer met vergelijkbare problemen.. :oops:

Na vervanging van bobine's, bougies,diverse sensoren (map,airflow en kvs sensor) bokte het motorblok nog lustig op los. Toch op de brug gezet en daar kwam al snel een verrotte motorsteun tegen. Nu is deze vervangen en het is zowaar rustig in de auto! Geen gebok of gestoot meer.
Wat een kapotte motorsteun zoal kan veroorzaken.. :fp:

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 07 sep 2017 14:27
door mechanic
Goed dat het opgelost is.
Deze steun,de onderste tenminste,kan een hoop ellende veroorzaken.
Dat is tijdens het rijden ook goed te voelen. Ging er achteraf onterecht vanuit dat dit gecontroleerd was en dat je met bokken iets motorisch bedoelde.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 07 sep 2017 15:36
door R25Driver
Ik had zelf ook nooit gedacht dat het aan een motorsteun kon liggen dus heb ik het ook niet ten sprake gebracht, ik ging ook uit op iets motorisch gebied. Het was inderdaad de onderste steun, al het rubber was weg en hing alleen nog aan de bout vast..
Achteraf had ik het kunnen weten, de schakelpook ging wel heel erg op en neer met rijden. Maar die ervaring had ik ook met de 25 dus dacht Renault eigen.
Maar nu rijd die heerlijk en is het voor de verkeerslicht goed uit te houden zonder gehobbel!
En ach, er is nu preventief onderhoud gepleegd, belangrijk met Renault. :thumb:

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 sep 2017 06:59
door nikk
Mooi dat het is opgelost! En je hebt nu inderdaad een aantal onderdelen vervangen waar je je als het goed is een tijdje geen zorgen meer over hoeft te maken.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 sep 2017 08:23
door mechanic
Heb jij de pendelsteun ook al vervangen Nikk?

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 sep 2017 09:24
door nikk
Neen! Heb al mijn vrije tijd deze zomer besteed aan het neerzetten van een grote blokhut in de tuin en de garage herinrichten. Heel veel werk geweest.

De pendel en motor steun van de Megane 1 staan uiteraard op de lijst maar wacht ff tot ik nog wat meer onderdelen nodig heb voor de auto's ivm verzend kosten. Werk weliswaar tegenover carpartsdirect dus wat ik daar haal geen verzendkosten maar daar zijn deze steunen wat prijzig in vergelijk met andere aanbieders.

Daarbuiten heb ik sinds deze week de Laguna weer voor de deur er bij daar mijn Pa gestopt is met auto rijden. Die kampt nog steeds met excessief olieverbruik dat nog steeds toeneemt. De pit van cylinder 2 slaat nu regelmatig vet. Moet me even beraden wat hier mee te doen.

Re: Bokkende motor K4M

Geplaatst: 08 sep 2017 09:39
door mechanic
Ah twee weken terug nog besteld bij jou tegen over,via het www kortingcode van 20%.
De laguna,sjah kwam het nu langs de zuigerveren en doe je de reparatie niet zelf is het vrijwel financiëel niet slim.
Een andere kop als het langs de kleppen komt is nog te behapstukken maar ook prijzig gezien de waarde.