Pagina 1 van 1

multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 30 jul 2017 22:26
door Batenic
hallo, na weer een multiriemdebacle vandaag weer een nieuwe riem gelegd. Maar het valt me op dat er een gladde rol is waar de ribben overheen lopen. En als dat niet hoort, dan moet de riem duidelijk wat langer zijn dan de 1750mm die ik er nu al voor de 3e keer heb opgelegd.
Heeft iemand toevallig een plaatje/schema/verduidelijking? Google begrijpt me weer eens niet...
Overigens doet het karretje het goed, dus echt fout kan ik het niet gedaan hebben. :thumb:

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 10:05
door mechanic
Wat gebeurd er met de riem,enkel eraf lopen of beschadigd deze ook?
Riem hoort waar mogelijk overal in de groeven te liggen 'van de motor af',ligt deze wel in lijn? Geen zwaar draaiende onderdelen,speling?
Dat de riem met de groeven over een gladde rol gaat klopt.

Plaatje van google:
Screenshot_2017-07-31-11-37-02.png

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 12:51
door Batenic
Thanks mechanic!
Ik weet dat alles eerst op speling ed gecontroleerd moet worden. Heb ik ook gedaan. Nergens problemen. De vervangen multiriem is er door twee ANWBers opge..rold. Ze wilden toen de spanner niet terugklappen omdat ze mijn aanwijzingen maar raar vonden. Ikzelf heb em met steek 13 en een M4 teruggezet. Omdat ik de oude riem goed wilde nakijken heb ik en heel eraf gehaald. Er zitten nog maar 3 hele ribben op, 1 is zwaar beschadigd en 1 is volledig weg. Bedankt ANWB. Door dat gedoe hebben ze een half jaar geleden toch een nieuwe riem beschadigd. De riem daarvoor is door een Renault garage gemonteerd, "tegen" het blok aan. Briljant toch?
Zelf doen is blijkbaar toch beter....

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 12:57
door mechanic
Vervelend,de riem erop rollen is vaak vragen om problemen.

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 13:04
door WillemS
Er zijn ook riemen die je erop moet rollen met een speciaal hulpstukje van Gates bv.
Maar ik maak toch altijd even de spanrol los en na plaatsen vd riem spannen en nadat de motor een minuut of 5 gelopen heeft even de spanning checken.

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 14:23
door Batenic
Laat me raden: dat hulpstuk is ter voorkoming van schade aan de riem.
Kwis vraag: Heeft de ANWB zo'n ding?

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 14:53
door mechanic
Deze motor heeft een automatische spanner (veer),deze ontspan je inderdaad dmv sleutel 13mm. Voor de makkelijkheid zit er in een nieuwe spanrol een blokkeerpin,gebruik je de oude rol nog een keer kun je hier zoals de ts deed een ander voorwerp in steken zodat je de riem met 2 handen kunt monteren.
Het hulpstuk is bij deze motor,en zover ik weet bij de meeste gangbare rn modellen niet nodig. Bij bijv strechtbelts is dit zeker nodig wil je schade voorkomen,oudere rn modellen hebben deze niet.
Meestal komt het niet voor dat de riem eraf loopt en monteer je een complete set incl rollen,daar is spanning meten eigenlijk niet nodig ivm automatische spanrol. Goed controleren of de riem recht licht is aan te raden.

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 16:31
door Batenic
Nou, bij mij zit er geen blokkeerpin in, maar wel twee verrekte handige gaatjes voor een M5. Maar die had ik niet, dus M4 genomen omdat je toch mot roeien met de multiriemen die je hep. :-p

Re: multiriem 2.0 16V (JA1B, JA1D) (Scenic 1ph2)

Geplaatst: 31 jul 2017 17:37
door mechanic
Die haal je er uit nadat de riem gemonteerd is! Vandaar dat je hem niet meer hebt 8)