Slecht stationair / koolstoffilter?
Geplaatst: 23 jun 2019 16:53
Goedemiddag. Ik ben sinds 1.5 jaar de eigenaar van een Renault Scenic 1.6 automaat. Sinds vorige week viel de motor uit toen ik op mijn werk aan kwam, de voorgaande rit had ik geen problemen. Starten hierna wilde hij heel slecht, alleen als ik een flinke dot gas gaf. Stationair loopt hij niet want de auto valt direct uit. ANWB is er bij geweest en die zei met zekerheid dat het een injector was die niet goed was want het mengsel was te rijk volgens hem na meting met een odb computer. Ik ben naar een garage gereden en zijn conclusie is het gasklephuis, ook met zekerheid.
Ik heb hier op het forum gelezen dat het gasklephuis inderdaad wel eens de oorzaak kan zijn.
Ik ben vandaag gaan kijken/sleutelen en heb hierbij het gasklephuis incl. het gedeelte waar de stekker in gaat en deze met contactspray schoongemaakt want er zat veel troep op. Ook heb ik het inlaatspruitstuk schoongemaakt maar nog steeds hetzelfde.
Nu komt het: Als ik het vacuumslangetje boven op het gasklephuis lostrek dan start hij wel en gaat hij hoog in de toeren. Als ik de auto in drive of reverse zet is het stationair stabiel en zakt het toerental. Als ik hem weer in neutraal zet gaat het toerental weer schommelen. Deze vacuumslang gaat naar het koolstoffilter (zie foto). Op het koolstoffilter zit een stekker maar kan het koolstoffilter hier de oorzaak van zijn? Regelt die vacuum het stationair? Wat doet die stekker, is dat een sensor? Ik heb gelezen dat de stappenmotor hier ook iets mee te maken kan hebben alleen waar zit deze? Heeft iemand hier een mening over? Thx!
Grt,
Bas
Ik heb hier op het forum gelezen dat het gasklephuis inderdaad wel eens de oorzaak kan zijn.
Ik ben vandaag gaan kijken/sleutelen en heb hierbij het gasklephuis incl. het gedeelte waar de stekker in gaat en deze met contactspray schoongemaakt want er zat veel troep op. Ook heb ik het inlaatspruitstuk schoongemaakt maar nog steeds hetzelfde.
Nu komt het: Als ik het vacuumslangetje boven op het gasklephuis lostrek dan start hij wel en gaat hij hoog in de toeren. Als ik de auto in drive of reverse zet is het stationair stabiel en zakt het toerental. Als ik hem weer in neutraal zet gaat het toerental weer schommelen. Deze vacuumslang gaat naar het koolstoffilter (zie foto). Op het koolstoffilter zit een stekker maar kan het koolstoffilter hier de oorzaak van zijn? Regelt die vacuum het stationair? Wat doet die stekker, is dat een sensor? Ik heb gelezen dat de stappenmotor hier ook iets mee te maken kan hebben alleen waar zit deze? Heeft iemand hier een mening over? Thx!
Grt,
Bas