Pagina 1 van 1

Renault Scenic lekt koelvloeistof naar buiten

Geplaatst: 25 jun 2008 15:21
door vanrije
Mijn Scenic uit 2000 heeft koelvloeistof problemen :oops: en lekt dus. De ventilatoren draaien goed als de temperatuur hoog is.
Na bijvulling staat de temperatuurmeter in het midden en branden er geen lampjes meer. Na ongeveer 80 km loopt de temperatuur op en gaan de lampjes van de motor en stop branden. Koelwater moet dan weer bijgevuld worden. De rechter onderkant (achter) van de motor is doordrenkt met koelvloeistof en ik kan het lek niet vinden.
Is dit een bekend probleem en waar zou het lek kunne zitten? Er is geen schuimvorming bij de olievulstok
Groetjes,
Pim

Geplaatst: 26 jun 2008 16:13
door martmarbus
Heb je al eens in de slangen geknepen. het kan zijn dat er een slang poreus is.
ook kan de waterpomp aan het einde van z'n latijn zijn.

Over de poelie van de pomp loopt de distributiesnaar.
Dus moet je waarschijnlijk iets achter de motor onderin zoeken en wel ongeveer daar, waar de snaar loopt

Mart

Geplaatst: 27 jun 2008 11:33
door vanrije
Mart bedankt voor je antwoord. Waarschijnlijk heb je gelijk maar ik heb geen zicht op de waterpomp. Met spiegeltjes en lamp gekeken. Ook de onderplaat verwijderd. Welke onderdelen moet ik allemaal verwijderen om die waterpomp te zien? Ik kan wel de airco compressor, stuurbekrachtigingpomp en dynamo zien. Is daar wel erg vol!!
Groetjes,
Pim

Geplaatst: 27 jun 2008 12:36
door martmarbus
Ik kan zo snel geen plaatje van een complete waterpomp vinden, maar als je de slangen volgt. zul je vanzelf bij de pomp uitkomen.
Let op het gaat waarschijnlijk aleen om het deksel en het schoepenasje.

De pomp ziet er van binnenuit zo uit

Afbeelding

En hier staat een stukje tekst met beschrijving

De koelvloeistofpomp zit met 6x boutjes van 10mm, 1x bout 13 mm en 1 moertje 10mm, neem de nieuwe water pomp om te kijken waar de boutjes zitten die los gemaakt moet worden.
Met een brede schroevendraaier de waterpomp los gewrikt, er kwam er toch nog een beetje koelvloeistof uit.
Vlak het gedeelte goed af zodat de pakking niet gaat lekken ;-).
Voor het plaatsen van de nieuwe pomp met de pakking en koelvloeistofpomp heb je wat handigheid nodig zodat deze op de juiste plek komt.
Dan is het de juiste boutjes weer terug zetten.

Houdt er wel rekening mee dat je de waterpomp , snaren en ook de distributie snaar vervangt.
Want nu de distributiesnaar toch los is, is het raadzaam om ook deze te vervangen.
Het kost dan wel een snaar, maar waarschijnlijk is ie toch al aan vervangeing toe of deze komt er over een 20.000 tal km toch aan.


Mart

Geplaatst: 27 jun 2008 19:35
door Remko de W
die pomp ga je niet vinden zonder de kappen van de distributie eraf te halen,

maar die zal het ongetwijfeld zijn, waarschijnlijk niet meevervangen toen de riem vervangen is,

verkeerde zuinigheid zeg maar... :?