Pagina 1 van 1
scenic codes diesel?
Geplaatst: 06 feb 2005 22:06
door cheese
ter vervanging van een 10 jaar oude citroen xantia 1.8 benzine met 320.000 km op de teller ben ik op zoek naar een (tweedehands) renault scenic diesel 1.9 of 2.0-1999 of 2000 (of een vergelijkbare citroen picasso), die ook een caravan van 4.2 m goed kan trekken, maar nu kom ik allerlei afkortingen tegen die me niet zoveel zeggen, DTI RN RXE dci etc. bij de renault website zie ik alleen maar iets over de nieuwere modellen, kan iemand me vertellen of een link geven, waar ik iets kan vinden over de verschillende soorten dieselmotoren en de bijbehorende trekkracht?
van diesel weet ik weinig omdat ik altijd benzine heb gereden, maar met 30.000 per jaar moet het economisch uitkunnen heeft men mij verteld,
rijden dit soort diesels ook 1:16 oid?
gr. cheese
Geplaatst: 06 feb 2005 22:10
door wlaguna
beste cheese ,rn,rxe zijn benzine motoren en dti is diesel motor.
hoop dat je hier wat aan hebt.
hoogachtend: w
Geplaatst: 06 feb 2005 22:11
door wlaguna
dci is trouwens ook diesel.
DTI etc.
Geplaatst: 06 feb 2005 22:17
door cheese
maar is bijv. de t bijv. van turbo? en i van inspuiting? en heeft dat nog gevolgen voor de trekkracht met caravan?
ik zag trouwens advertenties waar zowel DTI als RXE bij stond (in 1 advertentie), en zowel benzine als diesel bij een nummerbord lijkt me onwaarschijnlijk
Geplaatst: 06 feb 2005 22:23
door wlaguna
als ik ,t goed heb is de t voor turbo en de i van de gewone diesel.
en wat de trekkracht betreft dat zou ik niet weten of er verschil is tussen een turbo of een
gewone diesel.
maar als ik jou was zou ik een diesel zonder turbo nemen met een inhoud van minimaal 1.9l.
Geplaatst: 06 feb 2005 22:24
door wlaguna
als ik ,t goed heb is de t voor turbo en de i van de gewone diesel.
en wat de trekkracht betreft dat zou ik niet weten of er verschil is tussen een turbo of een
gewone diesel.
maar als ik jou was zou ik een diesel zonder turbo nemen met een inhoud van 1.9l.
die heeft volgens mij wel power genoeg.
turbo wel of niet
Geplaatst: 06 feb 2005 22:26
door cheese
waarom zonder turbo? zijn daar veel problemen mee of duur in gebruik?
Geplaatst: 06 feb 2005 22:28
door wlaguna
en ja dit soort diesels rijden 1:16 cheese.
Geplaatst: 06 feb 2005 22:37
door wlaguna
turbo,s zijn niet duurder en voor zover ik weet zijn er geen problemen mee. maar men heb mij verteld
dat als je gaat trekken ,t totaal geen zin heeft een turbo aan te schaffen.
althans dat is mij verteld.
ben op dat gebied ook maar een leek want ik ben een verstokte benzine rijder.
rijd namelijk zelf een laguna 1.8rn (benzine) uit 1996 die maximaal 1300 kg trekken mag.
en die trekt dus ook jouw caravan.
dus kan een scenic diesel dat zeker want scenic phase1 is niet voor niks trekauto van ,t jaar 1997 geweest.
Geplaatst: 07 feb 2005 00:37
door hans
volgens mijn bescheiden mening is een dti een direct ingespoten ( common rail) diesel motor. Dit zijn dus moderne motoren die je niet kan vergelijken met die oude nagelende diesels. Trekkracht en souplesse is in orde, zuinigheid iets minder omdat de nadruk bij common rail toch iets meer bij de prestatie ligt. Rxe betreft volgens mij meer een uitrustingsniveau. 30.000 kilometer zou voldoende moeten zijn om rendabel diesel te rijden.
Geplaatst: 07 feb 2005 01:13
door wlaguna
dat dacht ik ook al hans.
en ik ben ,t met je eens en heb hier dus niks meer aan toe te voegen.
een dti is in dit geval aanbevolen.
en zoals ik al eerder zei ben maar een leek op ,t gebied van diesels en ben niet bekend met de
common rail diesel.
Geplaatst: 07 feb 2005 05:26
door merijn
ik heb net even op
Autoweek gekeken, en alhoewel niet alle informatie hier correct is kan je er toch vaak heel bruikbare informatie van bekomen
hier las ik dus dat RN, RT, RXE en RXT uitrustingsniveau's zijn
de dTi en de dCi zijn allebij met turbo (wat ik dus lees op autoweek)
je hebt hem ook zonder turbo maar dan heeft de motor geen extra indicatie, verder lijkt het erop dat je een LPT en een HPT hebt aangezien ze de ene keer 80 en de nadere keer 100 pk uit dezelfde motor halen
hopelijk heb je wat aan deze informatie
mvg, merijn
Geplaatst: 07 feb 2005 23:19
door Rossy
Goed, even alles op een rijtje:
Bij een Scenic fase 2 (vanaf november 1999) onderscheiden we de volgende uitrustingsniveaus, te weten:
RN, RT, RXE, RXT.
Dit zijn vanaf half 2001 geworden de volgende versies:
Authentique, Expression en Dynamique.
De basisuitvoering is de RN.
Deze auto heeft zwarte bumpers, centrale vergrendeling, electrische ruiten voor en een paar airbags.
De volgende stap is de RT.
Deze auto heeft als extra meegespoten bumpers en centrale vergrendeling met afstandbediening.
Hierop volgt dan de meest verkochte versie, de RXE.
deze auto heeft als extra airco en mistlampen voor.
De meest uitgebreide versie is de RXT.
Deze auto heeft nog electrische ruiten en lichtmetalen wielen extra.
Uiteraard hebben de verschillende uitrustingen hun eigen bekledingstoffen.
Vanaf half 2001 hebben de uitvoeringen namen gekregen.
Hierbij zit de Authentique tussen de RL en RT in.
De Expression zit tussen de RT en RXE in.
De Dynamique zit qua uitrusting boven de RXT.
Zo heeft de Dynamique half lederen bekleding extra.
Tussen de Expression en de Dynamique zit een behoorlijk gat, maar dat is goed opgevuld door de diverse actiemodellen die er zijn geweest.
Tot zover de uitrustingen.
Nu de motoren.
Het gaat hier specifiek over de diesels, dus zal ik het ook daarbij laten.
In de Scenic fase 2 zijn de volgende dieselmotoren geleverd:
1.9 d 65 pk
1.9 dTI 80 pk
1.9 dTI 100 pk
1.9 dCI 105 pk
De 1.9 d is een ouderwetse indirect ingespoten diesel. Rijdt wel aardig, maar niet aan te raden wanneer er een caravan meegenomen moet worden.
De 1.9 dTI is een direct ingespoten diesel. Is er in 2 vermogens geweest van 80 pk en 100 pk. Rijdt al een stuk vlotter, en trekt de caravan een heel stuk makkelijker. Waabij de 100 pk uiteraard de sterkere is. De 80 pk versie heeft weer een iets lager verbruik. Beide zijn heel betrouwbare motoren.
De 1.9 dCI is een direct ingespoten common-rail diesel, vergelijkbaar met de HDI. Een lekker krachtige motor, die geen enkel probleem heeft met een caravan. Ook best betrouwbaar, mits er goed mee omgegaan wordt. En ook nog eens de zuinigste van het stel.
Exacte verbruikscijfers zijn mij zo niet bekend.
Succes ermee.
Antonio.
Geplaatst: 07 feb 2005 23:32
door merijn
dan vraag ik me alleen nog even af of ik goed dat alleen de d zonder turbo is? en de rest dus met
en heb je dan nog low pressure turbo en high pressure turbo of halen ze die 20 pk ergens anders vandaan?
mvg, merijn
Geplaatst: 07 feb 2005 23:58
door Rossy
De 100 pk versie heeft o.a een intercooler en een andere programmering van de rekeneenheid.
Antonio.
Geplaatst: 08 feb 2005 00:35
door cheese
bedankt voor jullie reacties, hier heb ik wat aan!
groetjes Cheese, de koop (met turbo 90 of 100)zal vermoedelijk volgend wekeinde plaatsvinden
Geplaatst: 08 feb 2005 01:32
door wlaguna
ik wens je alvast veel rijplezier met je renault scenic cheese.
en laat vooral nog ,s wat van je horen of zien op ,t forum.
scenic of picasso
Geplaatst: 08 feb 2005 18:30
door cheese
oei misschien te snel geweest, mijn vrouw heeft nml. een oogje op een citroen xsara picasso laten vallen, die ik trouwens erg veel vind lijken op de scenic, dus de strijd is nog niet beslist
en ik weet niet hoe het bij jullie is, maar de vrouw heeft veel zeggingskracht
cheese
NB intercooler en turbo hoort dat bij elkaar?
Geplaatst: 08 feb 2005 18:50
door Verwijderde gebruiker 25
Een intercooler heb je alleen op turbodiesels, echter niet elke turbo dielsel heeft een intercooler.
Ik dacht dat ik het zo goed heb.
Geplaatst: 08 feb 2005 20:44
door Rossy
Rossy schreef:De 100 pk versie heeft o.a een intercooler en een andere programmering van de rekeneenheid.
Antonio.
Ziedaar.
Een intercooler hoeft niet, maar geeft wel meer vermogen en vooral trekkracht.
Antonio.
Geplaatst: 19 feb 2005 19:23
door cheese
mensen,
tot ziens maar weer, het is namelijk en citroen picsaso geworden ipv een renault scenic
groetjes Cheese