Pagina 1 van 1
scenic start soms wel soms niet
Geplaatst: 27 jul 2009 19:06
door bexie
ons scenic uit 2001 start soms wel en soms moet u 3 keer draaien voor dat hij start
kan iemand ons advies geven over een mogelijk oorzak
mvg bexie
Geplaatst: 27 jul 2009 19:22
door mechanic
Even zoeken de volgende keer, zijn echt al 10 topics hierover.
Waarschijnlijk je bdp-sensor.
Geplaatst: 27 jul 2009 19:26
door bexie
wat is een bdp?
Geplaatst: 27 jul 2009 19:35
door mechanic
bdp=bovenste dode punt.
Geplaatst: 27 jul 2009 19:48
door bexie
sorry maar ik ben echt dom wat autos betreft ... wat doet dat en hoe kan ik het maken?
Geplaatst: 27 jul 2009 21:05
door mechanic
Hoe je het kan maken is door de sensor + stekker te vervangen door een nieuwe.
Wat het doet is kijken naar de positie van de motor. De sensor meet de stand van het vliegwiel, als deze een incorrecte waarde meet zal de auto niet starten.
Geplaatst: 28 jul 2009 10:35
door DexterXL
Meestal is het idd de stekker, ook beter bekend als K.U.T.: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
Neem de sensor los, knip van zowel de sensor als de draadboom de stekkers eraf, zorg uiteraard wel
dat je een andere/nieuwe stekker en contrastekker hebt, deze soldeer je weer aan de senor en draadboom,
mocht je de sensor niet vertrouwen, dan gewoon vervangen en daar de stekker eraf en nieuw erop
(nieuwe sensor is wel prijzig)
bdp en stekker
Geplaatst: 22 dec 2009 19:32
door gimi
DexterXL schreef:Meestal is het idd de stekker, ook beter bekend als K.U.T.: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
Neem de sensor los, knip van zowel de sensor als de draadboom de stekkers eraf, zorg uiteraard wel
dat je een andere/nieuwe stekker en contrastekker hebt, deze soldeer je weer aan de senor en draadboom,
mocht je de sensor niet vertrouwen, dan gewoon vervangen en daar de stekker eraf en nieuw erop
(nieuwe sensor is wel prijzig)
is het mogelijk mij eens te vertellen waar die stekkers zitten, 19DCi motor
Geplaatst: 22 dec 2009 20:09
door WillemS
Die sensor zit bij benzine-motoren dicht bij het vliegwiel. plm. 2 mm van de startkrans. De sensor reageert op een veranderend magneetveld en geeft dan een impuls naar de ECU die weetdan welke cilinder bovenstaat en een vonk nodig heeft en wanneer er brandstof dient te worden ingespoten. Vaak raken ze defekt door bv. ijzer/roest-deeltjes die het magneetveld verstoren of de sensorbekleding raakt defekt. Bij Renault zijn het vaak ook de stekkerverbindingen die door corrosie de signalen (zo nu en dan)onderbreken. SUC6
Geplaatst: 23 dec 2009 13:29
door ericon
Gewoon even langs je garage als je niet handig bent, kost de kop niet.
Geplaatst: 23 dec 2009 17:27
door gimi
WillemS schreef:Die sensor zit bij benzine-motoren dicht bij het vliegwiel. plm. 2 mm van de startkrans. De sensor reageert op een veranderend magneetveld en geeft dan een impuls naar de ECU die weetdan welke cilinder bovenstaat en een vonk nodig heeft en wanneer er brandstof dient te worden ingespoten. Vaak raken ze defekt door bv. ijzer/roest-deeltjes die het magneetveld verstoren of de sensorbekleding raakt defekt. Bij Renault zijn het vaak ook de stekkerverbindingen die door corrosie de signalen (zo nu en dan)onderbreken. SUC6
ok bedankt, mijn bedoeling was dat ding(stekker en sensor) een beurt te geven, ik gooi niet snel spullen weg,ik weet wel het is gemakkelijker naar de garage,maar heb dubbel zoveel genoegen met I CANE FIX IT. nu is het probleem langs waar pak het aan, onderkant is wel een probleem, geen put of brug. En alvast bedankt voor je comment Grtjes gimi
Geplaatst: 23 dec 2009 20:02
door WillemS
Je kunt hem vinden tussen de motor en versnellingsbak, zit meestal met een Torx bout vast, draad van zo'n 15-20 cm. met stekker, SUC6