Pagina 1 van 1
Gat in kleppen deksel en kop
Geplaatst: 12 okt 2009 21:13
door mark
Afgelopen week is de auto van mijn broer naar de garage geweest voor nieuwe olie en sensoren in de automatische versnellingsbak
op de terug weg knald er wat bij de moter en slaat de moter uit.
met het gevolg dat er een gat in de kleppen deksel en kop zit, bijde stukken zijn er nog, en 1/4 stuk van een ronde plaat +- 3 cm in doorsnee en 3mm dik. (Ik vermoed een klepstelplaat)
De kop heeft een maand of 5 geleden koprevisie gehad.
het is tehopen dat de cylinders geen schade hebben op gelopen
Er word nu uitgezocht of het een fout is van de koprevisiebedrijf.
Al met al een vervelende zaak.
voor de illustratie even een paar foto's
Geplaatst: 13 okt 2009 00:06
door CPTR
Dat heb ik nog nooit gezien!
Best wel heftig!
Ik hoop dat de schade ergens verhaalbaar is want hier word je natuurlijk niet vrolijk van
sterkte met de afhandeling
Geplaatst: 13 okt 2009 12:23
door DexterXL

Goeie morge zeg....
ik heb het wel eens bij een carter gezien, maar nog nooit zo, kop en deksel kunnen zo de kliko in....
Succes en sterkte
Geplaatst: 13 okt 2009 23:18
door Rossy
Sodemieters!
Dit heb ik nog nooit gezien!
Ik zie toch heel wat verschillende wrakkigheden voorbij komen op mijn werk.
Je conclusie is wel de juiste, er is inderdaad een klepstelplaat uit elkaar gespat.
Het lijkt erop dat die de cilinderkop en het kleppendeksel gesloopt heeft.
Bijzonder dat de pakking dan nog wel heel is gebleven.
Houd ons hierover op de hoogte, ben wel benieuwd hoe dit nou gekomen kan zijn.
Antonio.
Geplaatst: 14 okt 2009 15:37
door mark
Gisteravond heb ik de auto naar de garage gebracht op de autoambulance waar ze ook de kophebben gemonteerd
daar bevestigen ze ook dat het een klepstelplaat is.
Er is ook al contact geweest met het revisie bedrijf het is even afwachten hoe het een en ander afloopt en of er eventuele verdere schade is of alleen bij de kop.
zodra ik meer weet laat ik dat wel weer weten.
update
Geplaatst: 05 nov 2009 21:52
door mark
gistren het een en ander te weten gekomen.
er is met de koprevisie iets in de inlaat dan wel luchtfilter achtergebleven wat bij de klep is terecht gekomen, de cylinder heeft de klep geraakt want er schijnt een afdruk op de cylinder te staan van de klep.
dit is door de garage en verzekerings expert geconstateerd.
de verzekerings expert heeft het gehele moterblok afgekeurd omdat eventuele neven schade aan cylinder, zuigerveren,cylinderwand en krukas ED niet is in te schaten.
er moet nu naar een ander moterblok worden uitgekeken.
de kosten is dus een verzekerings kwestie.
aan gezien het bij de garage druk is kan het nog wel even duren voor dat de auto word gemaakt.
zo lang de auto niet klaar is, is er een leenauto terbeschikking.
Geplaatst: 05 nov 2009 23:08
door Renier
Gelukkig gaat het opgelost worden en heb je nu een leenauto.
Maar wel vervelend allemaal
Succes ermee
Geplaatst: 05 nov 2009 23:23
door Rossy

Dat is een flinke schade
Mooi dat het nu zo opgelost gaat worden en dat je in ieder geval een vervangende auto tot je beschikking hebt.
Snap de expert niet helemaal maar hij zal het wel juist hebben.
En een andere motor is natuurlijk nooit verkeerd.
Antonio.
Geplaatst: 08 nov 2009 21:16
door mark
even wat recht zetten naar aanleiding van mijn vorige bericht.
er is even een mis communicatie met mijn broer van wie de auto is.
de koprevisie heeft de schade niet veroorzaakt maar de laatste werkzaamheden aan de auto 30 km voor de klap.
niet 1 zuiger is geraakt maar alle zuigers zijn geraakt door de kleppen dit komt door dat de distributieriem is verdraaid, er is dus wel wat via de inlaat binnen gekommen.
door dat alle zuigers zijn geraakt wil de expert geen risico nemen Rossy.
het blok was niks mis mee verder maar had al wel bijna 290 dkm gereden. en hoe een ander blok het gaat doen is dan afwachten.
ik doe er nog 2 foto's bij van de kop met kromme kleppen.
Geplaatst: 08 nov 2009 22:25
door WillemS
Wat waren nu precies de werkzaakheden 30 km voor de klap? Voor de werkzaamheden die je beschreef kan er niks in de inlaat gevallen zijn. Alleen de vuldop voor het bijvullen van de olie is open geweest, toch? De sensoren in de automaat zitten niet eens aan de motor. Ben benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak is geweest. Het verspringen van de distributieriem komt w.s. door de blokkade in de cilinderkop.
even een update
Geplaatst: 01 jan 2010 22:13
door mark
Er is een andere motor in gekomen van een laguna deze heeft 115dkm gedraaid (het andere blok had 290dkm gedraaid).
Op een laguna schijnen wel iets andere onderdelen te zitten zoals het spruitstuk en aandrijfassen en nog wat onderdelen deze zijn dus weer gebuikt.
Er is een nieuwe db riem en waterpomp met spanrollen ed op gezet.
Wat het nu nog niet doet is de verwarming dat zijn ze nu nog aan het bekijken om dit op te lossen.
Dus nog even geduld en dan is hij weer klaar.
Geplaatst: 02 jan 2010 08:54
door WillemS
De verwarming van deze auto meot op een specaile manier worden ontlucht. Als je mijn de 4 tekens kunt geven die op het kentekenbewijs staan na VF1.... , dan kan ik je wellicht helpen.
Geplaatst: 02 jan 2010 20:57
door mark
Ik zal er even navragen of ze de verwarming ook op de goede manier hebben ontlucht.