Pagina 1 van 1

CO2 gehalte te hoog

Geplaatst: 12 dec 2009 17:11
door crner
Hallo,

Bij de apk keuring is mijn scenic uit 1997 met Eurogas installatie afgekeurd door een te hoog CO2 gehalte.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn en hoe los ik dit op.
Ook de rembekrachtiger zat vast. Wat is hier aan te doen om deze weer los te krijgen. Bij het remmen merk ik niks bijzonders

Wie heeft er een oplossing voor deze problemen om hem weer door de keuring te krijgen.

Groeten Cor.

Geplaatst: 12 dec 2009 17:15
door WillemS
Er zijn verschillende oorzaken, bv slecht onderhoud, luchtfilter, gasklephuis, bougies, slecht afgestelde gasinstallatie, verstuivers. Laat de wagen eens een grote beurt geven en daarna goed afstellen. SUC6

Geplaatst: 12 dec 2009 17:53
door crner
Het onderhoud van de auto:
In het laatste half jaar tot nu is het volgende gebeurt

Nieuwe lpg bougies
Compleet nieuwe uitlaat met lambda sensor eronder
Gasklephuis schoongemaakt
KLeppen gesteld
Stappen motor van zowel gas en benzine schoongemaakt
Nieuwe olie en olie filter
Luchtfilter
Nieuwe vacuum slangetjes
Nieuwe remblokjes
Andere radiateur
En verder gewoon onderhoud
Volgens mij is het onderhoud wel goed

Auto rijdt op gas en benzine perfect.
Starten en lopen en bijna gelijk overgeschakeld op gas
Verbruik op lpg gemiddeld 1 op 10 lijkt mij ook goed

Dit is wat meer informatie over de auto.

Het is een scenic 1.6

Groeten Cor.

Geplaatst: 12 dec 2009 20:00
door WillemS
Dit is inderdaad praktisch alles wat nodig is om het goed voor elkaar te hebben !
Wat was de CO2 waarde eigenlijk, en is dit door dezelfde garage gemeten waar het onderhoud heeft plaatsgevonden?
Wat was het kommentaar van de keurmeester? Een vaste rembekrachtiger kan komen door een kapot membraam, maar dan zou je ook een vacuum lek moeten hebben en heel hard moeten trappen bij het remmen. mvg. WillemS

Geplaatst: 13 dec 2009 10:28
door mechanic
Ik vermoed dat er wordt bedoelt met de rembekrachtiger die vast zit, de remkrachtverdeler thv de achteras. Die moet bewegen bij het intrappen van het rempedaal, doet deze dat niet is het apk afkeur. Dit is te reinigen met wd40 en met een tang het verdeler goed te bedienen.

Is de co2 op benzine ook te hoog? Als dat niet zo is, is er iets mis met de lpg installatie. Afstelling oid. Je zou de lpg installatie kunnen resetten, de precieze procedure hiervan weet ik zo niet uit mn hoofd.

Geplaatst: 13 dec 2009 12:45
door crner
Hallo,

Wat de CO2 waarde is weet ik niet alleen dat deze te hoog was.
Wat ik begrepen heb is de meting op gas gedaan deze was te hoog en verder heeft de garage er niet naar gekeken maar gelijk een afspraak met de gasboer gemaakt waar hij dinsdag heen gaat voor een extra meting en om het euvel op te lossen.
Bij de gasboer hadden ze het erover dat er hoogst waarschijnlijk een nieuwe printplaat in de gas computer moet. Zal wel weer een dure kwestie worden.
Maar we zullen afwachten wat er dinsdag uitkomt.

Groeten Cor.

Geplaatst: 13 dec 2009 14:49
door WillemS
Wens je veel SUC6 en laat je even weten wat het nu precies was?

Geplaatst: 13 dec 2009 20:16
door Hema
Is dat weer nieuw, dat iemand de CO2 waarde kan meten??

Geplaatst: 14 dec 2009 09:35
door WillemS
@ Hema,
Dit maakt gewoon deel uit van de APK-keuring (viergas test) en dient een richtwaarde van tussen de 15-16% te hebben.
Hoe hoger de CO2 des te vollediger de verbranding is geweest.
Afwijkingen naar beneden wijzen op arme mengsels of uitlaatlekkages.
mvg. WillemS

Geplaatst: 14 dec 2009 11:06
door Rossy
Staat een 2 teveel :lol:
Moet zijn CO-waarde.

Antonio.

Geplaatst: 14 dec 2009 15:49
door WillemS
@ Rossy, Een viergas-test bestaat uit de volgende tests; HC; CO; CO2 en O2.

Geplaatst: 15 dec 2009 12:49
door Rossy
Dan ben ik abuis.
Ben er ook alweer veel te lang uit merk ik alweer :oops:

Antonio.

Geplaatst: 15 dec 2009 15:22
door Hema
Dat laatste geldt dan voor mij ook.

Ik dacht dat je dat niet kon meten, maar dat het berekent werd. Ook niet zo gek gedacht met de CO, HC en O2 waarde al bekend. Toch??

Geplaatst: 15 dec 2009 16:58
door WillemS
Het Lambda getal wordt berekend ! mvg WillemS
P.S. Een hoog CO2 geeft aan dat de verbranding vollediger is, lage waarden wijzen op arme mengsels of uitlaatlekkages.

Geplaatst: 15 dec 2009 17:19
door crner
De auto is bij de gasboer geweest en deze heeft eerst maar eens geprobeerd om hem op bezine op de goeie waarden te krijgen. Dit is niet gelukt.
Op benzine niet goed dan kunnen ze de gas installatie ook niet afstellen.
CO2 waarde op benzine was tussen de 3,5 en 4.0 procent dit moet 0,5 zijn.
Dit hadden ze bij de garage eerst moeten vaststellen en herstellen. Moest wel even gelijk 60 euro betalen voor deze handeling terwijl deze meting niet had gehoeven omdat de garage dit eerst had moeten door meten en maken.
De gas boer denkt dat de gas installatie wel goed is maar omdat de benzine waarde niet goed is kunnen ze de gas ook niet afstellen.
Oorzaak volgens de gas boer is dat de lambdasonde het niet doet maar deze is er net nieuw op gekomen, maar hij pendeld niet om zo de afstelling te regelen.
Is dan altijd de lambdasonde kapot of kan dit ook in de aansturing liggen naar de lambdasonde toe?
Hij moet nu eerst weer naar de garage en als deze het euvel op benzine weer gemaakt hebben dan moet hij weer terug naar de gasboer.
Dus het is nog niet klaar!

Geplaatst: 15 dec 2009 21:58
door WillemS
Is er een originele Lambda-sonde gemonteerd? Wordt de Lambda-sonde wel verwarmd? Is de bedrading naar de ECU nog intakt? Het komt vaker voor dat imitatie lambda's niet goed werken in Renault's. SUC6
De Lambda meet de O2 in de uitlaatgassen en regelt daarmee de hoeveelheidbrandstof. SUC6

Geplaatst: 22 dec 2009 09:17
door crner
Auto staat nu al twee dagen bij de garage en ze kunnen het euvel niet vinden.
Bij het doormeten worden er geen storingen gemeld.
De lambda sonde werkt wel maar de boord computer doet er verder niks mee.
Garage probeert nu om de storing te achterhalen en dit wordt nog een hele klus wat ook nog wel eens veel tijd zal gaan kosten en dan natuurlijk ook geld.
Volgens mij is de oorzaak de bedrading of de ecu.

Nog een klein detail zolang wij de auto hebben moet er als je hem op contact zet het rode uitlaat lampje gaan branden in het dashboard loopt de motor dan gaat hij uit dit doet hij echter niet misschien heeft dit er ook nog mee te maken.

War voor storing heeft onze auto en wie weet raad?

Geplaatst: 22 dec 2009 11:52
door crner
Ik heb nog wat informatie gewonnen,
CO waarde is op benzine 10% dus veel te hoog.

Lambdasonde werkt wel maar is buiten regel bereik hij wil wel verarmen maar dit lukt niet.

Zou het mogelijk zijn dat de benzine injectoren vuil zijn en/of doorlekken en op deze manier veel te veel brandstof afgeven?

Geplaatst: 22 dec 2009 12:39
door Hema
Ja, dat zou best kunnen. Het kan van alles zijn. Maar zijn we nu van CO2 naar CO gegaan, want dat verschilt nogal in diagnose.

Geplaatst: 22 dec 2009 12:53
door WillemS
In jouw antwoorden zitten een paar vergissingen denk ik.
CO zeg je is 10% dit moet zijn CO2 10% te laag dus(rijk mengsel)
CO2 zeg je tussen 3,5 en 4 moet zijn 0,5 Dit is de CO- waarde deze moet idd heel laag zijn(3,5/4 betekend rijk mengsel).
Welnu deze wagen dient eerst op benzine goed en binnen de normen te lopen. Als de ECU goed is dan krijgt deze info van een aantal sensoren, waaronder een temperatuur sensor, als deze bv -30 gr. aangeeft "denkt" de ECU dat de motor steenkoud is en dus spuit er meer brandstof in de motor, resultaat hoge CO waarde's 3,5/4. Deze brandstof kan niet allemaal verbranden dus CO2 ook een laag % (10). De Lambda-sensor kan het niet meer bijbenen en "zegt" buiten meetbereik. M.A.W. ik zou adviseren eerst allle sensoren die van belang zijn goed door te laten meten, deze binnen de normen brengen, en uiteraard de ECU checken. SUC6
p.s. als de ECU defekt is kan die gerevisserd worden door www.actronics in Almelo(2 jaar garantie)

Geplaatst: 23 dec 2009 20:01
door crner
Na drie dagen onderzoek in de garage zijn de volgende werkzaamheden verricht en zijn ze tot de volgende conclusie gekomen:

ECU gereset en werkt volgens hun goed.
Lambdasonde vervangen wordt goed aangestuurd.
Andere sensoren worden ook goed aangestuurd maar of ze goed werken weten ze niet.
Probleem niet opgelost!

Verder moesten we over 14 dagen maar weer eens van ons laten horen want ze hadden eerst geen tijd voor onze auto(heb hem hier een jaar terug wel gekocht)

Besloten om de auto hier weg te halen en naar een renault dealer te brengen voor verder onderzoek.

Motor loopt op zowel benzine en gas perfect geen gepruttel of gesputter
Stationair mooi op 800 toeren en geen schommelingen
Koude start perfect.
Verbruik 1 op 10 op gas dus goed
Schakelt na koude start wel heel snel over op gas na ongeveer 10 seconden al maar heeft daar geen problemen mee.

Mochten de benzine injectoren vuil of verstopt zijn dan loopt de motor toch niet goed?

Zou het dan toch de temperatuur sensor zijn?

Geplaatst: 23 dec 2009 20:06
door WillemS
Als je naar een Renault-garage gaat dan hangen ze de wagen aan de "clip" daarmee lezen ze uit, vraag op schrift de evt. fout-code's op voordat ze deze wissen/resetten. 1:10 op gas vind ik toch niet echt zuinig, maar heb al eerder gesteld dat hij ws. te rijk loopt gelet op de getallen. SUC6

Geplaatst: 30 dec 2009 11:42
door crner
Ik heb over de mapsensor gelezen dat deze een groot aandeel heeft in een arm of rijk mengsel.
Mapsensor membraam gecontroleerd en deze is goed.
Als ik nu de motor laat lopen met de stekker van de mapsensor los wat gebeurt er dan?
Bij mij loopt hij dan stationair met een ietsje meer toeren.Maar verder geen veranderingen.En rijdt dan verder mooi.
Is dit normaal of moet hij anders reageren als de mapsensor niet met de stekker verbonden is maar wel met het vacuum slangetje.

Geplaatst: 30 dec 2009 15:29
door WillemS
De MAP-sensor meet het vacuum in het inlaatspruitstuk en vertaald dit in een elektrische weerstand.
Als de membraam goed is wil nog niet zeggen dat de MAP-sensor ok is. Het gaat erom dat bij een bepaald vacuum de weerstand de voorgeschreven waarde heeft, en dat bij verschillende vacuum waarden.
Dus doormeten kan bij de garage. ADH van het vacuum regelt de ECU de voorontsteking.
Als je bij stationair geen verschil merkt tussen aangesloten en losgenomen slangetje (wel dicht houden met je vinger) dan is ws de MAP-sensor kaduuk. SUC6

Geplaatst: 03 jan 2010 14:49
door crner
Er zijn nu drie sensoren vervangen nl.

lambdasonde
temperatuur sensor
mapsensor

Of dit tot een goed resultaat is gekomen weten we woensdag 6 januari want dan gaat hij naar de renault dealer voor verder onderzoek.

Cor

Geplaatst: 03 jan 2010 17:30
door WillemS
Waren die sensoren dan kapot? Of zijn ze op de gok vervangen, dat laatste is meestal een duur grapje.
Hoor het graag. mvg. WillemS

Geplaatst: 06 jan 2010 16:35
door crner
De lambdasonde is vervangen door de eerste garage waar we de auto gekocht hebben. Deze hadden de lambdasonde die er net in zat vernield dus hoefden wij deze niet te betalen.
Omdat ze eigenlijk geen tijd hadden voor onze auto en omdat ze na drie dagen nog geen diagnose hadden hebben we de auto hier weer weg gehaald.
Na hier en daar wat informatie gewonnen te hebben heb ik er zelf een nieuwe temperatuur sensor ingezet en een nieuwe mapsensor.
Vandaag (6 jan) naar de dealer geweest door gemeten apk gekeurd en afgemeld, kosten 29 euro voor de keuring.
Alle waarden waren nu goed en auto verder in perfecte staat.
Misschien dat ik de gas computer nog even opnieuw ga inleren en dan is alles weer okee.

Bedankt voor jullie inbreng en mocht er weer iets zijn dan laat ik vast van mij horen.

Groeten Cor

Geplaatst: 06 jan 2010 17:13
door WillemS
Fijn dat alles nu is opgelost, Doe eens een blikje of flesje Fuel System Cleaner in de tank waar nog zo'n 10/15 liter benzine in zit, rij dan door(op benzine) tot reservelampje gaat branden. Je zult zien dat hij lekker rustig gaat lopen. Veel plezier ermee. mvg. WillemS