Pagina 1 van 1

stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 10 jun 2010 21:58
door marcelhorjus
hallo, heb een 1600 16v motor in een renault scenic uit 2000. met het stationair lopen loopt de motor wat onregelmatig en bokt een beetje, je kunt het voelen als je in de auto zit.
waar kan ik dit zoeken???????

Geplaatst: 11 jun 2010 11:22
door Cerberus
Heb ik ook gehad maar na een flesje injectie reiniger (Wynns) toegevoegd te hebben aan de benzine is het probleem opgelost :)

Geplaatst: 11 jun 2010 17:09
door marcelhorjus
ok. ga dit maar proberen. laat jullie weten of het werkt.

Geplaatst: 13 jun 2010 13:45
door DexterXL
Gasklephuis kan ook vervuild zijn...houd daar ook even rekening mee,
blijft het probleem aanwezig, kan het ook nog een slechte verbranding zijn veroorzaakt door een slechte vonk,
zoek het dan in je bougies of bobines :wink:

Geplaatst: 13 jun 2010 18:54
door marcelhorjus
heb nu het reinigingsmiddel erin, eff afwachten en dan op naar het volgende. heb net een wewrkplaats handboek besteld zodat ik exact weet hoe ik iets correct kan verwijderen etc. als dit niet helpt gaan we verder naar het gasklephuis. en stappenmotor

Geplaatst: 13 jun 2010 19:59
door Renier
Mijn eerste stap zou zijn het gaskleppenhuis, dat laat ik nu bij elke beurt preventief schoonmaken.
Maakt een wereld van verschil :D

Die brandstof toevoegingen heb ik de ervaring mee dat het alleen een effect op je portemonnee heeft :?

Geplaatst: 14 jun 2010 06:27
door marcelhorjus
was niet zo duur hoor. ga idd het gasklephuis ook schoonmaken. wil alleen wel eff weten hoe ik alles netjes kan losmaken etc. alles is lekker weggebouwd. vandaar

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 27 jun 2011 16:12
door renett
Hallo Allemaal, omdat ik niet weet hoe ik zelf een vraag kan plaatsen op deze site het volgende:

Ik heb een scenic 2001 LPG G3 automaat en heb exact dezelfde klachten, giga gerammel. Soms meer, soms minder schokken.
Ik heb de bougies vervangen, de bobines zijn goed. Uitlezen geeft niet aan dat iets stuk is.
Het is net of hij niet stationair op 4 cilinders loopt. Zodra ik wegrij is alles verholpen. Ook geen verlies in Power, rijdt volle kracht. Nu bij de keuring afgekeurd omdat de veel niet verbrand LPG uitgestoten wordt.

Wat zou dit kunnen zijn?? OOk het gasklephuis vervuild????
Gaarne bericht
Alvast bedankt

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 27 jun 2011 18:09
door marcelhorjus
heb inmiddels ook de injectoren ultrasoon laten reinigen, effe een vraagje, heb je de kleppen al gesteld, schijnt met gas toch wel vaak een kleppenprobleem te zijn, hoeveel km heeft de motor gelopen. ik heb me bij het gehobbel neergelegd, garage kan ook niks vinden alle waarden goed etc.

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 28 jun 2011 13:44
door WillemS
Alle waarden zijn goed, ja dat ken ik. Renault hanteert een marge van 10% voordat er van een afwijking wordt gesproken.
Een moderne motor dient gewoon goed rond te lopen. Zo niet, dan alles op de fabriekswaarden afstellen met een minimale marge.
Gasklephuis zorgvuldig reinigen; Nieuwe pakkingen gebruiken bij montage, let op !! delen van het inlaatspruitstuk kunnen heel gemakkelijk afbreken; Bobine's testen, bij twijfel vervangen; De juiste Bougies monteren, voor LPG speciale LPG bougies van NGK; BDP-sensor reinigen; Kleppen stellen kan niet bij 16v, deze hebben hydraulische stoters; Juiste smeerolie gebruiken; Luchtfilterelement vervangen; Alle slangetjes controleren op lekkage(MAP-sensor); Uitlaat nazien op evt. lekkage. Eventuele fout-code's resetten, wordt nogal eens vergeten.
SUC6

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 28 jun 2011 18:04
door marcelhorjus
welke smeerolie moet erin dan, is dit zo belangrijk, heb er nu shell helix in zitten, vorig jaar erin gegooid. en de bdp sensor, welke is dat en hoe reing je die. alle foutcodes zijn trouwens gereseset. alles spullen zijn verder vervangen, die vanmij is gewoon benzine

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 28 jun 2011 19:46
door WillemS
De smeerolie dient aan een bepaalde norm te voldoen nl. ACEA A3-B3/B4
De viscositeit 5w40 is oke.Het mag een synthetische of half-syntheet zijn als je de ACEA norm maar aanhoudt.
Sommige mensen gaan met een A1 oid aan het smeren en die mag er niet in.
Deze K4M motor heeft inwendig bepaalde spelingen waarbij de olie bij belasting van de motor niet door de smeerfilm mag "zakken", dit noemt men de afschuifwaarde. De fabrikant schrijft dus een A3-B3/B4 voor.

Wil je meer te weten komen over afschuifwaarde's en de risico's van verkeerde smering kijk dan eens op:
http://www.tribolex.nl/acea.html

Leerzaam stukje, en je let voortaan beter op bij de aanschaf van je olie.
SUC6

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 03 jul 2011 22:16
door marcelhorjus
ik heb er inmiddels 5w40 senthetisch ingegooid, is bij een verkooppunt via de computer opgezocht, voor renault motoren, weet niet wat er allemaal voor olie ingezeten heeft maar is dat bij zo'n toch wel oude motor al zo belangrijk dan. dacht dat dit alleen belangrijk was bij nieuwere mortoren. wat kan het gevolg worden op termijn.....heb wel het idee dat hij wat meer compressie heeft met de nieuwe olie. zal wel verbeelding wezen. kunnen ook de schone injectoren zijn natuurlijk

Re: stotteren met stationair lopen

Geplaatst: 04 jul 2011 20:54
door WillemS
Heb je op Tribolex gekeken?!
De betere compressie klopt wel omdat de A3/B3-B4 beter blijft "plakken" aan de te smeren onderdelen.
In een wat oudere motor dient een olie met A3/B3-B4 specs.
Door de wat andere passingen dient de afschuifsterkte beter te zijn dan bij heel moderne motoren.
Als de motor inwendig is vervuild kan je een "flush" doen voor je gaat verversen.
SUC6